1.12.2017

KATRE tulee vaikuttamaan teidänkin yrityksenne arkeen

KATRE eli kansallinen tulorekisteri tulee vaiheittain käyttöön 1.1.2019 alkaen. Tulorekisterin perustaminen on valtiovarainministeriön ja Verohallinnon yhteishanke, jolla tulee olemaan vaikutusta jokaisen yrityksen arkeen.


 

Mikä KATRE?

Reaaliaikaisella tulorekisterillä on tarkoitus luoda pohja työtulojen ja sosiaalietuuksien yhteensovittamiselle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa Suomessa on yksi rekisteri, jonne kaikki palkka- ja etuustiedot toimitetaan.

Rekisterin tarkoituksena on vähentää yritysten hallinnollista taakkaa.

Rekisterin kautta palkka- ja etuustiedot ovat helposti ja luotettavasti sekä henkilön itsensä että viranomaisten käytössä. Tulorekisteriä tulevat hyödyntämään nykyisinkin kansalaisten tulotietoja tarvitsevat tahot, kuten Verohallinto, työeläkelaitokset ja Kela.

Hanke helpottaa sekä yritysten että yksittäisen kansalaisen elämää, sillä tulotietoja ei tarvitse ilmoittaa enää useampaan kertaan eri tahoille ja työntekijöiden ei tarvitse miettiä, mistä palkkatietonsa löytää.

KATRE mahdollistaa sen, että tulotiedot löytyvät keskitetystä rekisteristä, joten yritykset voivat luopua nykyisistä vuosi-ilmoituksista.

Nykyisin yritysten on ilmoitettava palkanmaksuun liittyviä tietoja useammalle taholle. Tätä menettelyä on tulorekisterin tulon myötä tarkoitus yksinkertaistaa, sillä jatkossa tiedot toimitetaan vain kertaalleen maksutapahtuman yhteydessä.

 

Kansallinen tulorekisteri käyttöön vuonna 2019

Tietojen raportointi tulorekisteriin on jokaisen yrityksen vastuulla. Tiedot tulee raportoida reaaliajassa aina palkanmaksun yhteydessä, viimeistään viiden päivän kuluessa maksupäivästä.

Tietojen raportointi on jokaisen yrityksen omalla vastuulla.

Ensimmäisessä vaiheessa 1.1.2019 alkaen yritykset ilmoittavat tulorekisteriin ainoastaan työntekijöidensä palkkatiedot.

Rekisterin käyttö laajenee vaiheittain, ja vuodesta 2020 alkaen myös eläke- ja etuustiedot tulevat ilmoitettavaksi.

 

Miten rekisterin käyttöönottoon voi valmistautua?

Tulorekisteri on kokonaisuudessaan hyvä uudistus, mutta täysin ongelmatonta sen käyttöönotto ei tule kaikissa yrityksissä olemaan.

Tähän saakka tietoja on totuttu ilmoittamaan usealle eri taholle ja eri aikoina; kaikki yritykset eivät ole tottuneet reaaliaikaiseen raportointiin ja tietojen ilmoittamiseen.

Erityisesti Elinkeinoelämän keskusliitto on ollut huolissaan yritysten raportointitaakan kasvusta rekisterin käyttöönoton myötä.

Varmista järjestelmätoimittajaltasi, että muutos huomioidaan käyttämässäsi järjestelmässä.

Järjestelmän kehittäjän on huolehdittava siitä, että rekisteri ja järjestelmä sopivat yhteen.

Mikäli et ole vielä keskustellut tulorekisterin vaikutuksista nykyisen talouden- ja toiminnanohjausjärjestelmätoimittajan kanssa, on sille nyt hyvä aika.

Erityisesti kannattaa selvittää, miten tulorekisterin käyttöönotto on otettu järjestelmän kehityksessä huomioon.

Adminetissä muutos on jo otettu huomioon ja tämä uudistus vain lisää jo nyt reaaliaikaista tietojen toimittamista. Adminetin käyttäjänä sinun ei tarvitse jakaa EK:n huolia hallinnollisen taakan lisääntymisestä, anna automatisoidun kokonaisjärjestelmän hoitaa tämä puolestasi.

Tässä vaiheessa on oikea aika varautua lisääntyvään työmäärään, jonka KATRE tuo tullessaan. Kun olet meihin yhteydessä nyt, ehditte vielä välttyä ylimääräiseltä työltä ja tarvittaessa vaihtaa ohjelmistoanne ennen kuin KATRE astuu voimaan 1.1.2019.

Jätä meille yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella, niin kerromme sinulle lisää:

Kertokaa minulle lisää

Täytä lomake niin vastaamme sinulle pian ja kerromme Adminetin hyödyistä juuri sinun liiketoiminnallesi.


Lataa opas järjestelmän hankintaan

Oppaasta saat saat viisi vinkkiä toiminnanohjausjärjestelmän valitsemiseen.

Lataa ilmaiseksi

Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.

5 vinkkiä toiminnanohjausjärjestelmän hankintaan - Admicom talotekniikka ja rakentaminen blogi

Sulje haku