Tulorekisteri: KATRE-ilmoitukset automaattisesti Adminetistä

Jokaista yritystä koskevien KATRE-ilmoitusten jättäminen alkaa 1.1.2019. Jatkossa kaikki matkalaskut, palkat ja muut korvaukset on raportoitava rekisteriin viiden päivän kuluessa niiden maksusta. Useassa yrityksessä siis jokaisesta arkipäivästä tulee jonkin ilmoituksen viimeinen jättöpäivä.

Olemme toteuttaneet Adminettiin helpon tavan ilmoitusten jättämiseen, jotta voit keskittyä myös jatkossa ydinliiketoimintaasi ilmoitusten koostamisen sijaan. Adminetissä KATRE-raportointi on osa automatisoitua kokonaisjärjestelmää, joka kerää ja toimittaa tiedot tulorekisteriin.

Lue lisää

Adminetillä raportoit helpommin


Muutos helposti ja maksutta

Olemme toteuttaneet raportointiin automatisoidun ratkaisun ja ensimmäiset ilmoitukset tulorekisteriin lähtevät matkaan 3.1.2019. Uusi ominaisuus on osa Adminet-palvelukokonaisuutta, joten se on asiakkaidemme käytössä ilman lisämaksuja. KATREn takia ei siis tarvitse muuttaa nykyisiä toimintatapoja.


Raportoi automaattisesti

Adminet lähettää KATRE-ilmoitukset automaattisesti ja tulolajit eritellen. Ilmoitukset muodostetaan ja lähetetään kolmen päivän kuluttua maksupäivästä, jolloin virheellisiä tietoja ehtii tarvittaessa korjata ennen ilmoituksen lähettämistä. Ilmoituksen tila päivittyy Adminettiin noin tunnin kuluttua sen lähettämisestä.

 


Korjaa virheet helposti

Adminetistä tarkastelet helposti lähetettyjä KATRE-ilmoituksia ja niiden tilaa. Jos ilmoituksessa on ollut virheitä, järjestelmä ilmoittaa niistä ja pystyt tekemään korjaukset samassa näkymässä. Virheistä tulee myös ilmoitus yrityksen palkanlaskijalle sekä siirtymävaiheessa Admicomin asiakastukeen.

Kansallinen tulorekisteri (KATRE) lyhyesti


Paljon ilmoitettavia tietoja

Kansalliseen tulorekisteriin ilmoitetaan kaikki maksetut palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset, muut ansiotulot sekä verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset. Ilmoitettavaksi määrätyt tiedot vastaavat vuosi-ilmoitusten palkkatietoja, jotka on aiemmin toimitettu Verohallinnolle, työeläkelaitoksille, Työttömyysvakutuusrahastolle ja työtapaturmavakuutusyhtiöille. Vuodesta 2020 alkaen ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot.


Ilmoitukset 5 päivän kuluessa

Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin on jokaisen yrityksen vastuulla ja ilmoitus tulee tehdä viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä. Ilmoitukset on tehtävä maksupäiväkohtaisesti eikä niitä voi niputtaa, vaan aineistossa voi olla vain yhden maksupäivän ja palkanmaksukauden ilmoituksia. Jos siis esimerkiksi henkilöstölle on maksettu viitenä eri päivänä palkkoja ja matkakustannusten korvauksia, niistä pitää muodostaa viisi erillistä ilmoitusta.


Kaksi tapaa ilmoittaa

Rahapalkan ilmoittamiseen on kaksi vaihtoehtoa: Ilmoitustapa 1 on pakollinen vähimmäistaso, joka ilmoittaa maksetun palkan yhtenä summana. Ilmoitustapa 2 puolestaan erittelee tulolajit, jolloin sidosryhmät saavat käyttöönsä tarkempaa tietoa. Esim. Kela ei voi laskea etuuksia yhtenä summana toimitetuista tiedoista, joten silloin on toimitettava erikseen lisätiedot etuuksien laskemiseen. Ilmoitustapaa 2 käytettäessä Kela saa suoraan tarvitsemansa tiedot.

Tutustu tarkemmin ratkaisuumme

Adminet on kotimainen toiminnanohjausjärjestelmä rakentamisen, talotekniikan ja teollisuuden yrityksille. Tavoitteenamme on parantaa asiakkaidemme kilpailukykyä tarjoamalla toimialan tarpeisiin suunnitellut ja automatisoidut ratkaisut yrityksen päivittäisten toimintojen hallintaan ja liiketoiminnan ohjaamiseen:

Ota yhteyttä

Sulje haku