16.7.2020

Yrittäjän 5 menestyksen kulmakiveä

Olen keskustellut tuhansien rakennus- ja talotekniikka-alan yrittäjien kanssa viime vuosina ja nämä 5 asiaa haluaisin nostaa pohdittavaksi. Jos kaikki listan kohdat ovat teillä kunnossa, nostan hattua ja samalla olen todella positiivisesti yllättynyt!


Hyvälle yritykselle ja hyvälle porukalle löytyy töitä. Kuitenkin myös moni muu asia vaikuttaa yrityksen menestykseen. Listaan niistä tässä viisi, joita pidän tällä hetkellä merkittävinä menestyksen kannalta.

 

1. Huolehdi jaksamisestasi

Kukaan ei ole turvassa uupumukselta, mitä tilastoihin tulee. Huolehdi omasta levosta ja palautumisesta. Jos ajat itsesi uuvuksiin, kuka silloin hoitaa yrityksen asiat?

Oma jaksaminen on oikeasti se tärkein voimavara menestyvään liiketoimintaan. Kesät painetaan töitä ihan hirvittävällä tahdilla, mutta sama jatkuu usein myös talvella, koska ei olla varmoja siitä onko ensi kesänä töitä tarjolla riittävästi.

Töitä on tehtävä, kun niitä on. Tämä on ymmärrettävää, mutta silloin on todella akuutti tilanne katsoa myös omaa ajankäyttöä ja yrityksen resursseja.

 

2. Yrityksellä on hyvä olla nettisivut

Facebook ei aja samaa asiaa kuin yrityksen omat nettisivut. Facebookista on vaikeaa löytää tietoja, eikä sitä ole suunniteltu korvaamaan nettisivuja.

Nettisivuihin ei tarvitse panostaa valtavasti. Riittää että sieltä löytyy perusasiat, kuten toiminnan kuvaus ja yhteystiedot.

Mukavaa ekstraa ovat kuvat, asiakastarinat, yhteistyökumppaneiden maininta, videot jne. Lisäksi nettisivut saa pystyyn edullisesti (jopa ilmaiseksi).

Ekstravinkki: Muistathan tarkastaa, että sivusi skaalautuvat myös mobiiliin. Nykyään tietoa haetaan puhelimella jopa enemmän kuin tietokoneella.

 

3. Markkinoinnin merkitystä ei kannata aliarvioida

”Puskaradio riittää.” Se on totta, jos ei ole tarvetta kasvattaa tai muuttaa toimintaansa mihinkään suuntaan.

Oma vinkkini on kuitenkin se, että markkinointiin olisi hyvä olla edes jonkinlainen suunnitelma.

Rahallisesti markkinointiin ei tarvitse panostaa ollenkaan, mutta olen kyllä kuullut ihan mielettömiä tarinoita onnistuneista markkinointi-investoinneista. Tarjontaa on valtavasti, joten on ymmärrettävää, että asiaan on mahdoton alkaa perehtyä kiireen keskellä.

Aloita pienistä asioista kuten niistä nettisivuista, sosiaalisesta mediasta ja asiakastarinoiden keräämisestä. Itse pidän valtavasti siitä, että LinkedInissä on nykyään paljon asiantuntijoita myös rakentamisen ja talotekniikan alalta, ja löydän sitä kautta tietoa esimerkiksi lämmitysjärjestelmistä tai sisäilma-asioista. Ole näkyvillä sosiaalisessa mediassa. Verkostoidu ja älä pelkää kertoa omasta osaamisestasi!

 

4. Tunnista, miten voit erottua kilpailijoistasi

Miksi asiakkaasi valitsevat sinut? Kilpailu on kovaa ja osa asiakkaista osaa jo etsiä tietoa ja kilpailuttaa tekijät sekä laadussa että hinnassa.

Mieti mitkä ovat niitä asioita, joilla voit erottua massasta.

Nopea vastaus tarjouspyyntöön, hyvä ja nopea asiakaspalvelu, erityisosaamiset (miten niitä markkinoit?), nopea laskutus ja selkeät laskurivit, luotettavat yhteistyökumppanit, yrityksesi taloustilanne, työmaiden dokumentointi, materiaalit, ekologisuus… listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tässä oli kuitenkin muutama asia, joiden pohjalta voit lähteä rakentamaan kirkkaampaa viestiä kohderyhmällesi.

 

5. Ohjelmistot tehostamassa arkea

Miten tietoa käsitellään tällä hetkellä? Ruutupaperi, sähköpostit, Googlen kalenteri, erillinen laskutusohjelma, Excelit ostolaskujen seurantaan, omat kustannuslaskentapohja Excelissä, kirjanpitoaineistot mapeissa hyllyssä paperisena, tuntikirjaukset Whatsappilla… Tämä ei ole nykyaikaista tai edes kannattavaa yritykselle tänä päivänä.

Yrityksen toimintaa hyvin palveleva ohjelmisto parhaimmillaan säästää valtavasti aikaasi, parantaa omaa jaksamista, tehostaa liiketoimintaa ja parantaa kilpailukykyäsi. Se lisää myös luotettavuutta asiakkaan näkökulmasta.

Yrityksen toimintojen hallintaan sopivan ohjelmiston miettiminen voi kuitenkin olla haastavaa. Lataa ilmainen opas ohjelmiston hankinnasta täältä.

 

Oliko artikkeli hyödyllinen?


Nykyaikaisen toiminnanohjauksen opas

Mistä tunnistaa nykyaikaisen järjestelmän? Oppaasta löydät 6 kriteeriä.

Lataa ilmaiseksi

Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.


Halla Hänninen - Admicom

Halla Hänninen

Halla toimii Admicomilla myyntipäällikkönä, vastuualueenaan Keski- ja Itä-Suomen rakennusalan asiakkuudet. Juuret asiakaspalvelutyössä näkyvät vahvasti päivittäisessä tekemisessä, ja Halla haluaa aidosti kuunnella yrittäjän tarpeita ja etsiä niihin ratkaisuja. Työssään Hallaa motivoivat eniten tyytyväiset asiakkaat ja tieto siitä, että arki on heille sujuvampaa ja helpompaa. Vapaa-aika kuluu pienen lapsen kanssa touhuillessa, urheillessa sekä urheilijoita valmentaessa.

Sulje haku