18.7.2018

Tositarina pieleen menneestä keikkatyöstä

Toisinaan pienikin keikka voi viedä kuukausia ja vaatia useiden henkilöiden panoksen. Monet ongelmat ja viivästykset olisivat vältettävissä paremmalla tiedonkululla. Kerron teille omakohtaisen tarinan.


 

Meidän asunnossamme on käyty nyt 9 kertaa yhden toimeksiannon vuoksi. Tänään on jännittävä päivä, koska näyttää siltä että ”vika” saadaan viimein korjattua.

Tarina alkaa viiden kuukauden takaa, jolloin muutimme perheeni kanssa uuteen asuntoon. Heti muuttopäivänä huomasimme oudon hajun keittiön lavuaarin alla olevassa kaapissa. Sama haju oli levinnyt laajemmallekin ja tuntui myös viereisissä aterinlaatikoissa.

Otin asiasta saman tien yhteyttä asuntoamme hoitavaan kiinteistöyhtiöön. Huoltomies tuli käymään yhteydenottoni jälkeen. Tuossa vaiheessa kiinteistöyhtiössä epäiltiin, että syy oli viemäriputkessa, joten huoltomies teippasi ensimmäisellä käyntikerralla viemäriputken.

Tilanne vaati keikkaa toisensa perään

Haju ei kuitenkaan poistunut huoltomiehen ensimmäisen käynnin jälkeen, joten soitin uudelleen huoltoon.

Asunnossamme kävi toinen huoltomies, joka ei kuitenkaan ollut ymmärtänyt toimeksiantoa, vaan totesi että viemäriputki on jo teipattuna. Tästä johtuen tilanteeseen ei tullut parannusta toisenkaan huoltokeikan jälkeen. Soitin kiinteistöyhtiöön kolmannen kerran.

Tällä kerralla huoltomies tuumasi, ettei asia kuulukaan heille vaan heidän rakennuspuolelleen, koska haju on kaapissa. Hän välitti tiedot rakennusosastolle ja me jäimme odottamaan.

Kun remonttipuolelta otettiin yhteyttä, olimme asuneet asunnossa jo kuukauden.

Henkilö kävi toteamassa hajun olemassaolon ja kaapistoa purettuaan oli löytänyt myös sen aiheuttajan – kostuneen alakaapiston.

Mittailut ja kalustotilaukset tehtiin, minä jäin odottamaan uusien asennusta. Selvisi, että kalustot sai uusia vain runkojen osalta, koska yhtiö halusi säästää rahaa. Nykyiset kaapinovet jätettiin paikalleen.

Korjaustoimien jälkeen haju oli ja pysyi. Lähetin kiinteistöyhtiöön kirjallisen reklamaation korjaustyöstä ja edelleen pysyvästä hajusta. Jäin odottamaan. Minulle ei vastattu. Lähetin kirjallisesti vielä toisenkin huoltopyynnön, jäin odottamaan sitäkin.

Tässä vaiheessa pyysin mieheni jatkamaan soittelua, koska jatkuva soittelu tuntui puuduttavalta. Mies ei saanut isännöitsijää kiinni vaikka oli viikon ajan tavoitellut. Ehdotin miehelleni, että hän kokeilee soittaa kiinteistösihteerille ja tämä toi lopulta tuloksia.

Meille ei osattu kertoa, miksi reklamaatioomme ei ollut vastattu tai mitä remonttimiehet olivat tehneet. Mutta nyt hommaan saatiin liikettä.

Kalustojen tilaukset kolme kuukautta aiemmin hoitaneet remonttimiehet tulivat käymään viime viikolla uudelleen. Olin heitä iloisesti vastassa ja tarjosin kahvit. Heitä hävetti. Aika nopeasti selvisi, että toinen remonttipari oli asentanut uusia runkoja vain yhdet, tilatun parin sijaan.

Hajua toi edelleen toinen kostunut runko. Jäin odottelemaan toisen kaapin rungon tilausta ja sen paikalleen laittoa toiveikkaana. Remonttimiehet lupasivat hoitaa nyt itse myös asennuksen, että saadaan homma vihdoin maaliin.

 

Tehokkuutta keikkojen hoitamiseen

Kuvailemani tilanne on arkea monessa yrityksessä. Nopealla laskutoimituksella kaksi kaapin uusimista vaati huoltomiehen käyntejä 3 kpl ja remonttimiehen käyntejä 6 kpl. Lisäksi tarvittiin uusia keittiön alakaappeja 2 kpl, joista toiseen uudet lokerot ja toiseen uusi roskiskärry.

Uskallan väittää, että suurin kulu on kuitenkin tullut työmiesten palkoista ja ajeluista, sekä tavaran hakemisesta toiselta paikkakunnalta.

Minulle tämä asumismuoto jää väliaikaiseksi, mutta tilanne herätti silti miettimään yritysten toimintatapoja.

Toivon yrityksen itsensä vuoksi, että heillä harkitaan jossakin vaiheessa tilausten sähköistä käsittelyä, joka olisi tuonut ratkaisun tähänkin tilanteeseen.

Adminetin sähköinen työmääräin on työkalu tilausten hallintaan työn vastaanottamisesta aina asiakkaalta laskuttamiseen saakka. Sen avulla monta välivaihetta olisi jäänyt pois, koska tieto olisi siirtynyt reaaliajassa työmaan ja toimiston välillä. Myös työt, tunnit ja tarvikkeet olisi saanut kirjattua heti työmaalla yhteen järjestelmään. Kaikki yrityksessä olisivat tienneet automaattisesti tilanteen asuntomme suhteen.

Kahden kaapin uusimiseen ei tarvitse kulua useita kuukausia, vaan asiat voi hoitaa paljon helpomminkin. Kun työtilaukset hoituvat sähköisesti, jää aikaa enemmän myös asiakaspalveluun ja voidaan varmistaa, että asiakkaankin näkökulmasta palvelu pelaa. Lue lisää Adminetin sähköisestä tilausten käsittelystä.

 


Lataa opas järjestelmän hankintaan

Oppaasta saat saat viisi vinkkiä toiminnanohjausjärjestelmän valitsemiseen.

Lataa ilmaiseksi

Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.

5 vinkkiä toiminnanohjausjärjestelmän hankintaan - Admicom talotekniikka ja rakentaminen blogi

Anna-Maija Ijäs

Anna-Maija toimii Admicomilla myyntipäällikkönä, vastuualueenaan teollisuuden asiakkaat. Vahva asiantuntemus on kertynyt sekä taloushallinnon koulutuksen että työkokemuksen kautta. Anna-Maijalla on takanaan 15 vuoden työkokemus ohjelmistojen parista, kouluttamisesta ja vastuutehtävistä. Kouluttajan tehtävässä tuli tutuksi yrityksien liiketoiminta ja niihin liittyvät haasteet, mistä on hyötyä etsiessä asiakkaille arkea helpottavia ratkaisuja. Vapaa-aika kuluu perheen ja liikunnan parissa, sydäntä lähellä on Street-tanssi.

Lataa ilmainen opas kannattavuuteen

Oppaasta saat ratkaisuja tyypillisiin talotekniikka- ja rakennusyritysten kannattavuuden ongelmiin.

Lataa ilmaiseksi

Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.

Sulje haku