7.1.2019

Vaivaako sinuakin PK-yrittäjän krooninen aikapula?

Pk-yrittäjän päivät ovat usein monipuolisia, mutta pitkiä ja repaleisia. Lähestulkoon kellon ympäri on oltava valmiudessa reagoida eri asioihin.


 

Kesken työmaakierroksen asiakas soittaa jätettyyn tarjoukseen liittyen. Laskuttaessa työntekijä ilmoittaa kentältä, että tietyt tarvikkeet puuttuvat, joten jatketaanko jotakin muuta hommaa vai lähdetäänkö kesken päivän tukkuun. Kesken lounaan joku myyjä soittaa ja koittaa myydä jotakin. Tarjousta laskiessa saat puhelun, jossa kerrotaan työmaalla eteen tulleesta ongelmasta.

Vielä illalla tai viikonloppuna yksityisasiakas saattaa soittaa ja kysellä tilannepäivitystä. Palkoistakin tulee olla kooste palkanlaskijalla huomiseen mennessä, tämä on pakko hoitaa vielä tälle päivälle. Pankkitilin tilanne näyttää siltä, että jokunen laskukin on raapustettava maailmalle. Kuulostaako tutulta?

Ajatus katkeaa noin tuhat kertaa päivän aikana, olet koko ajan valmiudessa reagoimaan. Sata rautaa tulessa.

Täytyy tehdä nopeita päätöksiä asioiden kiireellisyyden suhteen, laitat asioita jatkuvasti uudelleen ja uudelleen tärkeysjärjestykseen pääsi sisällä. Asiat, joihin ei tarvitse heti reagoida, saattavat unohtua sieltä listan lopusta. Työntekijän palkkaaminen toimistoon helpottaisi, mutta tulee usein liian kalliiksi…

Vaikka usein tuntuu siltä, että aikaa ei yksinkertaisesti ole, on välillä paikallaan pysähtyä miettimään omia toimintatapojaan. Listaa prosessit itsellesi ylös:

Mitkä työvaiheet ovat sellaisia, joita olisi mahdollista tehostaa?

Tässä muutamia esimerkkejä läpikäytävistä asioista alan yrittäjän näkökulmasta:

1. Tuntikorttien hyväksyntä ja tiedonsiirto eteenpäin palkanlaskentaan sekä myyntilaskulle
2. Ostolaskun tarkistus ja siirto myyntilaskulle jälleen laskutettavista tarvikkeista
3. Tarvikeostojen kilpailutus, tilaus ja tarkistus tuliko lasku sovituilla hinnoilla
4. Työmaan nykytilanteen vertailu budjettiin
5. Maksuerien ylläpito, hyväksyntä ja laskutus
6. Kassavirran ennustaminen
7. Verottajan ilmoitusvelvollisuuden hoitaminen
8. Kuun vaihteen kooste kirjanpitäjälle

 

Jos PK-yrittäjän kiire kuulostaa tutulta, ole rohkeasti meihin yhteydessä, niin tutustutaan puolin ja toisin. Käydään läpi yrityksenne nykyisiä toimintatapoja ja katsotaan, löytyisikö sieltä tehostettavia työvaiheita. Löydät yhteystietomme täältä >>


Lataa opas rakentamisen työkaluistamme

Päivitä nykyaikaiset työkalut liiketoimintasi hallintaan, niin vapaudut ajasta, paikasta ja turhasta työstä.

Lataa ilmaiseksi

Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.

Rakennusalan työkalut - Admicom

Kertokaa minulle lisää

Täytä lomake niin vastaamme sinulle pian ja kerromme Adminetin hyödyistä juuri sinun liiketoiminnallesi.
LVI ohjelmisto | Adminet LVI-alan yrityksille

Katri Tiikkainen

Katri toimii Admicomilla myyntipäällikkönä, vastuualueena Etelä-Suomen rakennusalan yritykset. Yritysten toimintojen tehostamiseen kipinä on löytynyt yrittäjä-puolison arkea läheltä seuratessa. Vapaa-aika kuluu perheen ja liikunnan parissa, uusimpana kiinnostuksenkohteena tenniksen opettelu.

Sulje haku