12.3.2015

Pitääkö nykyään palkata näppäräsormisia rakennusmestareita?

Miltä näyttää rakennusliikkeiden toiminnanohjaus vuonna 2015?


Viimeisten 15 vuoden aikana olen perehtynyt vähintään muutaman sadan rakennusliikkeen toimintaan. Tänä aikana olen oppinut tunnistamaan esiin nousevia trendejä. Joitakin kovasti ihmettelen.

Rakennusliikkeiden tietoteknisten työvälineiden taso ja käyttö vaihtelevat suuresti. Suhtautuminen niihin ja niiden tärkeyteen vaihtelee vielä enemmän. Eri aikoina nousee esille erilaisia tarpeita ja ratkaisuja. Ne nähdään varsin tyypillisesti erillisinä toimintoina, joita ohjataan erillisillä työvälineillä.

Viimeisin trendi on syntynyt lainsäätäjän edesauttamana. Laki tiedonantovelvollisuudesta vaatii työvälineitä. Pelkästään tämän aiheen innoittamana moni uusi tietojärjestelmätoimittaja suuntasi rakennusalalle. Perustettiinpa jopa useampi yritys pelkästään tiedonantovelvollisuuden ympärille.

Kulunvalvontaan ja verottajalle raportointiin hankittiin pakosta viime hetkellä työvälineitä. Kiire, kiire, kiire… asiaan ja vaihtoehtoihin ei paneuduttu. Erillisiä ja irrallisia ratkaisuja, jotka eivät ole yhteydessä muihin tietojärjestelmiin. Ja tämä on se minua kummastuttava piirre.

 

Yhä useamman rakennusliikkeen toimintaa ohjataan usealla erillisellä järjestelmällä.

Jokainen toimittaja puhuu toiminnanohjauksesta. Silti laskennassa on oma erillinen ratkaisunsa, ostolaskuja kierrätetään tilitoimiston ohjelmilla, myyntilaskuja taiteillaan yhdellä järjestelmällä, palkat ovat jossain ja tuntikortit jossain muualla, jälkilaskentaa pyöritetään kustannuspaikkaraporteilla ja Excelillä, kulunvalvonnassa on sitten taas oma järjestelmänsä jne. jne.

Palkatkaa näppäräsormisia rakennusmestareita! Kirjoita maksuerätaulukko Wordiin ja siirrä siitä tiedot laskutusohjelmaan. Tilitoimistossa joku sitten kirjaa ne reskontraan ja kirjanpitoon. Joku vielä pyörittää pankkiohjelmaa. Tallenna, tallenna, siirrä ja siirrä…

 

Vaikka raha tehdään rakennuksilla, ei sitä kannata toimistoon hukata.

Jos laitetaan hieman enemmän aikaa ja ajatusta järjestelmien hankintaan, päästään turhasta tallentamisesta ja tiedonsiirrosta. Samalla saadaan reaaliaikainen työmaaraportointi ja pitkälle automatisoitu toimisto. Toimistossakin voidaan tuottaa!

Hienojen tietoteknisten termien ja nimitysten alle hukkuu helposti asian ydin. Pilvipalvelu, ERP, selainkäyttö, toiminnanohjaus… Ne ovat termejä ja tekniikkaa. Asian ydin on työn tehostaminen ja automatisointi. Alalle on aikojen saatossa kehitetty paljon erilaisia ohjelmia, mutta rakentamisen prosesseja vastaavat kokonaisvaltaiset sovellukset ovat edelleen harvassa.

Admicomilla on menossa jo seitsemäs järjestelmäsukupolvi (nimi muuttunut, edellinen järjestelmä siirtyi norjalaisille 2000-luvun alussa). Toimialalle kehitetty, pitkälle integroitu Adminet kattaa tarpeet tarjouslaskennasta kirjanpitoon ja toimistosta työmaalle. Et ohjaa pelkästään yksittäisiä toimintoja, vaan koko yritystäsi.

 

Et siis tarvitse useita järjestelmän palasia. Tarvitset toimialalle tehdyn kokonaisjärjestelmän. Voit taas palkata työmaille osaavia rakennusmestareita.

 


Ilkka Uusi-Maahi

Ilkka on Admicomin kokenut rakennusalasta vastaava toimialajohtaja. Laajaa osaamista on kertynyt vuosien saatossa muun muassa myynnistä, konsultoinnista ja yritysjohdon tehtävistä. Yhteistä historiaa admicomilaisten kanssa löytyy jo ajalta ennen Admicomin perustamista.

Lataa opas järjestelmän hankintaan

Oppaasta saat saat viisi vinkkiä rakennus- ja talotekniikkayrityksen järjestelmän valitsemiseen.

Lataa ilmaiseksi

Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.

Toiminnanohjausjärjestelmän valinta - Lataa ilmainen opas - Admicom
Sulje haku