3.3.2021

Admicomilla syödään omaa koiranruokaa

Mitä yhteistä on koodarilla, kirjanpitäjällä, raudoittajalla ja maalarilla? Entäpä sähköasentajalla ja käyttöönottokonsultilla? Ehkä paljonkin, mutta ainakin yksi yhdistävä tekijä voi olla se, että he kaikki käyttävät samaa työkalua työaikojensa seuraamiseen tai laskuttamiseen.


Tuotekehittäjän kynästä: Sanni Bomberg

”Syödä omaa koiranruokaa” (”Eating your own dog food” tai “dogfooding”) on termi, jota käytetään kuvaamaan käytäntöä, jossa organisaatio käyttää omaa tuotettaan.

Wikipedia artikkelin mukaan termi voi olla peräisin 1970-luvun koiranruokamainoksesta, jossa yhtiön edustaja korosti ruokkivansa omia koiriaan yrityksen tuotteilla.

Toisen tarinan mukaan koiranruokayhtiön puheenjohtaja olisi sanonut, että hän voi syödä purkillisen firman koiranruokaa yhtiökokouksessa. Yhteistä näille tarinoille termin takana on vahva usko omaan tuotteeseen.

Hauskasta, mutta hieman rumasta termistä huolimatta pidän oman tuotteen käyttämistä hyvänä toimintamallina erityisesti käyttöliittymän testaamisen näkökulmasta. Oikeassa elämässä kun käyttää ohjelmaa niillä välineillä, joilla loppukäyttäjätkin, tulee väistämättä vastaan sellaisia tilanteita, jota ei käyttöliittymän suunnittelussa 38’’ näytöllä tule edes ajatelleeksi.

Kun työmaalle tulee rapeassa pakkassäässä sormet jäässä ja aloittaa työaikaa pienessä kiireessä puhelimella saman aikaisesti kävelemällä, niin käytettävyyden periaatteet tulevat ihan eri tavalla esille kuin suunnittelupöydällä.

Näissä arkisissa tilanteissa arvostaa erityisesti selkeää käyttöliittymää ja sopivan isoja näppäimiä. Lisäksi jokainen ylimääräinen klikkaus ärsyttää suunnattomasti. Tämän avaa ihan uuden katselukulman suunnitteluun ja saa ajattelemaan kriittisesti tekemiään ratkaisuja käyttöliittymässä.

Mikäli tekisimme sellaista tuotetta, jota emme edes itse suostuisi soveltuvin osin käyttämään, niin miksi odottaisimme muidenkaan haluavan käyttää sitä?

Emme kuitenkaan tee itsellemme ohjelmaa vaan teemme erityisesti meidän asiakkaillemme ja asiakkaiden toimialojen tarpeisiin ylivertaista tuotetta.

Sen lisäksi, että käytämme omaa tuotettamme mahdollisimman paljon myös itse, niin näen tuotekehityksen etuna myös vahvan toimialaosaamisen. Esimerkiksi monet Admicomin tuotekehityksen työntekijät ovat aikaisemmin toimineet asiakkaidemme toimialoilla tai Adminetin käyttöönotoissa kouluttajina.

Laaja ymmärrys tuotteen käytännön käytöstä ja asiakkaiden arjesta tuo mielestäni merkittävää etua tuotekehitykseen.

PS. Seuraavassa päivityksessä Adminetin työaikasovelluksen työajan kirjaamiseen tarvittavia klikkauksia ollaan vähentämässä. Tämä toive on tullut sekä asiakkailta, että Admicomin sisäisen käytön perusteella.

 

Lue lisää:

 

Admicom on kotimainen ohjelmistotoimittaja ja talousautomaation asiantuntija, joka auttaa rakennus-, talotekniikka- ja teollisuusyrityksiä pääsemään irti turhista työvaiheista ohjelmistojen parissa. Tuottavan työn maksimoiminen ja liiketoiminnan tehostaminen ovat meidän vahvuuksiamme.

Toiminnanohjausjärjestelmämme Adminet on automatisoitu järjestelmä, jolla hoidat kaikki yrityksesi päivittäiset kirjaamiset, raportoinnin ja kirjanpidon. Automatisoinnin ansiosta toimistotöihin kuluva aikasi on minimoitu. Saat tarkkaa ja ajantasaista raportointia yrityksesi toiminnasta, jonka avulla varmistat liiketoimintasi kannattavuuden.

 

 

 

 

Nykyaikaisen toiminnanohjauksen opas

Täyttääkö yrityksesi tärkein työkalu nykypäivän vaatimukset?
Ilmaisesta oppaasta löydät 6 kriteeriä, mistä tunnistaa nykyaikaisen järjestelmän.

Lataa ilmaiseksi

Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.

 

Oliko artikkeli hyödyllinen?

 

 

Sanni Bomberg

Sanni toimii Admicomilla tuotejohtajana. Vapaa-ajalla hän viihtyy liikunnan parissa.

Sulje haku