Tilaajavastuulaki tutuksi

Tilaajavastuusta puhuttaessa saattaa monella työn tilaajalla ja alihankkijalla nousta savu korvista. Kyseinen lainsäädäntö tuo aina sopimusten eri osapuolille lisää hallinnollista työtä ja äkkiä voi ajatella, ettei näitä asioita kerkeä/kiinnosta lähteä selvittelemään, kun muutenkin kiirettä pukkaa.

30.6.2021

Verottajan rajalla tapahtuu

Verottajan järjestelmien uudistukset mahdollistavat sen, että yritys voi hoitaa veroasioita suoraan omasta ohjelmistostaan käsin eikä käyntiä OmaVerossa tarvita. Tätä väylää pitkin tiedot saadaan kulkemaan myös toiseen suuntaan: yritys voi esimerkiksi tarkistaa työntekijän voimassa olevan veroprosentin tai maksujen ja palautusten tilanteen reaaliaikaisesti. Myös Adminetissä tullaan hyödyntämään näitä uudistuksia enenevässä määrin.

23.6.2021

Järjestelmän vaihtaminen ei ole kirosana

Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottaminen voi etukäteen tuntua haastavalta projektilta. Työtilanne voi olla tiukka ja muutoskin jännittää. Mitä jos jokin menee käyttöönotossa pieleen? Miten käyttöönottoprojektin saa tehtyä, vaikka ”oikeita” töitä on aamusta iltaan? 

11.6.2021

Miten Admicom raportoi tuloksensa maailmanennätysvauhdissa?

Admicom on vuoden 2018 listautumisen jälkeen ottanut kiistattoman ykköspaikan listayhtiöiden tulosraportoinnin nopeudessa. Esimerkiksi Q1-tuloksen raportoimme jo 1.4., eli seuraavana päivänä kvartaalin päättymisen jälkeen. Meiltä on usein kysytty sijoittajatapaamisissa ja yritysvierailuilla, mikä on nopean taloudellisen raportointinne salaisuus. Avaan tässä blogissa salaisen raportointireseptimme, ja kerron lopuksi mitkä ovat nopealla raportoinnilla saavutettavat hyödyt, nopeuden reunaehdot ja haasteet.

7.6.2021

Osatuloutus – miksi sitä käytetään ja mitä se tarkoittaa?

Osatuloutus voi olla terminä vieras tai vähintäänkin kysymyksiä herättävä. Osatuloutus on laskentatapa, jota käytetään kirjanpidossa ja verotuksessa pitkäaikaisurakoiden käsittelyssä. Tässä tekstissä avaan osatuloutuksen kannalta tärkeää terminologiaa ja perusperiaatteita, sekä osatuloutustavan valinnan vaikutusta yhtiön tulokseen.

26.5.2021

3 vinkkiä kiireen vähentämiseen

Kesä on monelle rakennus- ja talotekniikkayrittäjälle pääsesonki. Töitä painetaan pää kolmantena jalkana ja tukka putkella. Työtilaukset ja tarjouspyynnöt eivät tunnu tekemälläkään vähenevän, vaikka joskus olisi kiva lomaillakin. Kuulostaako tutulta?

17.5.2021

Mobiilitoiminnot mahdollistavat nopean reagoinnin ja sujuvoittavat päivittäisiä työtehtäviä

Mobiilisovellukset ovat Adminetin kehityksen keskiössä tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Töiden ja projektien käsittelyyn, dokumentointiin ja raportointiin liittyvien toimintojen käyttömahdollisuus työmailla tehostaa prosesseja, koska tiedot saadaan talteen heti paikan päällä ja ne ovat saman tien kaikkien osapuolien käytettävissä niin toimistolla kuin kentälläkin. Myös käytettävyys on mobiilikehityksessä avainasemassa.

6.5.2021

Työajanseuranta – pakollinen paha vai toiminnan tehostamisen mahdollisuus?

Suomen lain mukaan yritykset ovat velvollisia pitämään työaikakirjanpitoa työntekijöiden tehdyistä työtunneista ja niistä maksettavista korvauksista. Toiminnan tehostamisen kannalta työajanseuranta voi parhaimmillaan tuoda hyötyä moneen asiaan. Tämä sama työaika velvoittaa maksamaan palkkaa työntekijälle, on projektiseurannan osalta merkittävä kustannus, ja usein merkatut tunnit tulee myös laskuttaa asiakkaalta.

29.4.2021

Miten selainpohjainen järjestelmä helpottaa arkeasi?

Selainpohjainen, pilvipohjainen, SaaS. Kuulostaako tutulta? Edellä mainittuja termejä vilisee nykyisin useissa yhteyksissä, puhuttiinpa sosiaalisen median palvelusta tai toiminnanohjausjärjestelmästä talotekniikka-alan yrityksille.

23.4.2021

Sulje haku