5.5.2020

Epätietoisuus herättää pelkoa

Kun kirjoitin viime vuoden lopulla, kuinka talousennusteita on hieman lähdetty korjaamaan alaspäin, niin enpä osannut aavistaa, että muutamia kuukausia myöhemmin talous käytännössä pysäytettiin koronaviruksen takia ja monen asian osalta ollaan tuntemattoman äärellä.


Yritykset ovat joutuneet monella tapaa todella uusien haasteiden eteen. Osien ja materiaalien saatavuudessa voi olla suuria haasteita, varsinkin jos niitä joudutaan tilaamaan maailmalta. Materiaali voidaan saada tilattua, mutta kuljetukset takkuavat tai sitten yksinkertaisesti ei saada edes tilattua materiaalia, kun sitä ei ole.

Monella alihankintayrityksellä päämies on saattanut pysäyttää oman tuotannon ja aiheuttaa sitä kautta omalle alihankintaketjulleen täyden pysähdyksen. Tuotevalmistajilla voi materiaalisaatavuuden lisäksi olla myyntihaasteita, kun asiakkaat eivät epävarmassa tilanteessa uskalla tilata.

Mahdollisuuksien mukaan monessa yrityksessä on saatettu siirtyä ainakin osittain etätöihin, mikä on aiheuttanut omat haasteensa esimerkiksi järjestelmien näkökulmasta.

Suurimman haasteen on kuitenkin varmasti aiheuttanut epätietoisuus siitä, kuinka kauan tämä kestää, miten tästä jatketaan ja mitä tämän jälkeen.

Moni on varmaan pyrkinyt ennakoimaan tulevaa ja miettinyt, pitäisikö porukkaa lomauttaa ja kuinka pitkäksi aikaa. On etsitty vaihtoehtoisia tavarantoimittajia raaka-ainepulaan sekä pyritty löytämään uusia asiakkaita myynnin lisäämiseksi.

Näissä tilanteissa käy vaan helposti niin, että yritystä joudutaan johtamaan ja päätöksiä tekemään mututiedon varassa, kun oikeaa tietoa ei ole.

Ei tiedetä tarkalleen, kuinka pitkäksi aikaa tuotannossa on hommia tai mikä olisi vaikutus, jos vaikka puolet olisi hetken lomautettuna. Ei ole tietoa vaihtoehtoisista materiaalitoimittajista eikä CRM:ää tukemassa myyntiponnisteluja. Etätöiden tekeminenkin on haastavaa, kun pitäisi luoda etäyhteyksiä toimistolla sijaitsevaan palvelimeen.

On myös yrityksiä, joilla varautuminen on paremmalla tasolla.

Tiedetään tuotannon tilanne ja osataan reagoida oikealla mittasuhteella myynnin ja sitä kautta tuotannon supistamiseen. Löytyy tietoa, mistä kaikkialta materiaaleja voidaan tilata ja miten otetaan vielä ekstratehoja myyntiin. Monella järjestelmät ovat jo lähtökohtaisesti pilvipalvelupohjaisia, jolloin niiden käyttö onnistuu mistä vaan. Johdetaan siis tiedolla, eikä mututuntumalla.

Tällaiset yritykset tyypillisesti selviävät haasteista paremmin ja ainakin osaavat tehdä toimenpiteitä oikea-aikaisesti ja mitoittaa ne oikein.

Me Admicomilla pystymme tukemaan asiakkaitamme nykyisessä haastavassa ympäristössä, tarjoamalla nykyaikaiset työkalut tiedolla johtamiseen ja näin autamme omalta osaltamme asiakkaitamme vaikeiden aikojen yli.

 

Jarmo Räihä
myyntijohtaja

Oliko artikkeli hyödyllinen?


Jatka lehden lukemista:

Teollisuuden maailma 2/2020

Sulje haku