12.4.2016

Savonlinnan Saneerauspalvelu Oy sai Adminetistä jatkuvasti kehittyvät ratkaisut rakennusalalle

Savonlinnan Saneerauspalvelu laajensi toimintaansa vuoden 2015 alusta tavoitteenaan kasvattaa yritystä. Kasvua helpottamaan otettiin käyttöön Adminet, jolla saatiin sähköiset työkalut rakennusyrityksen tarpeeseen.


Savonlinnan Saneerauspalvelu Oy on toiminut nykymuodossaan vuodesta 2015 alkaen, mutta yrityksen historia ulottuu vuoteen 1990, jolloin yritys aloitti toimintansa nimellä Kerimäen Peltityö. Reilu vuosi sitten toimintaa päätettiin alkaa kehittää ja kasvattaa, joten muutoksia oli luvassa monellakin rintamalla.

– Aikaisemmin olimme puhtaasti peltisepän firma, mutta reilu vuosi sitten muutettiin nimeä ja toimialaa. Nyt toimintaamme kuuluu kolme osa-aluetta: normaali rakennustoiminta eli uudis- ja korjausrakentaminen, peltityöt ja peltisepän työt sekä uusimpana asbesti- ja homepurku sekä asbestikartoitukset, toimitusjohtaja Mika Kaskinen kertoo.

Mikalla on viidentoista vuoden kokemus rakennusalalta. Ura alkoi kirvesmiehen töistä ja työn ohessa Mika kouluttautui rakennusmestariksi isänsä omistamassa Rakennusliike Terho Kaskinen Oy:ssä, jonka tytäryhtiö myös Kerimäen Peltityö aiemmin oli.

– Nyt kun lähdettiin tytäryhtiötä kasvattamaan ja kehittämään, niin minä siirryin täyspäiväisesti tälle puolelle ja samalla yritys irtaantui konsernista.

Tuoreet aluevaltaukset ovat lähteneet hyvin käyntiin, sillä uusien toimialojen volyymi on jo nyt isompi kuin peltitöiden. Kasvavan toiminnan myötä Savonlinnan Saneerauspalveluun on palkattu talven aikana kaksi uutta työntekijää. Nykyään yritys työllistää Mikan ja toisen omistajan lisäksi yhdeksän henkilöä.

– Varsinkin asbestipuoli on ollut positiivinen työllistäjä muutama kuukausi sitten tulleen lainmuutoksen jälkeen, joka toi mukanaan paljon tiukennuksia.

Asbestilain tiukennukset työllistävät

Asbestitöihin liittyvä laki uudistui vuodenvaihteessa ja samalla moni urakoitsija jätti lupansa uusimatta. Näin kävi myös Savonlinnan seudulla ja muutos näkyy Savonlinnan Saneerauspalvelun arjessa kasvaneena työmääränä.

– Osasimme varautua, että muutos tulee lisäämään töitä, mutta ihan tällaista vaikutusta emme odottaneet. Muut alueellamme toimineet urakoitsijat eivät uusineetkaan lupiaan ja se tuli vähän yllätyksenä. Valtakunnan laajuisestikaan lista lupansa uusineista asbestiurakoitsijoista ei ole kovin pitkä.

– Meillä on tällä hetkellä kolmella miehellä asbestipurkuluvat ja kaikki ovat ylityöllistettyjä. Käytimme juuri pari miestä lisää asbestipurkukurssilla. Koko ajan on menossa keikkaa ja uutta tulee, sekä purkutöitä että varsinkin asbestikartoituksia, joita lakiuudistus eniten koski.

Lainmuutoksen myötä vuonna 1994 tai sitä ennen valmistuneisiin rakennuksiin ei saa aloittaa minkäänlaista korjaus- tai muutostyötä ennen asbestikartoituksen tekemistä.

– Mihinkään vanhoihin rakenteisiin ei saa koskea, ennen kuin on asbestikartoitus tehty. Se oli suurin muutos aiempaan. Itse purkutyöhön tuli hieman tiukennuksia niin koulutuksen kuin työmenetelmienkin osalta.

Savonlinnan Saneerauspalvelussa lainmuutos ei ole juuri muutoksia vaatinut, sillä työmenetelmien korkeasta laadusta on huolehdittu aikaisemminkin. Suurin muutos itse purkutyön osalla oli alipaineen seuranta- ja puhdastilamittaukset, joilla laadukas purku- ja siivoustyö varmistetaan.

– Puhdastilamittauksia tehdessämme varmistuimme siitä, että olemme siivonneet ennen lakiuudistustakin riittävän hyvin, joten omia työmenetelmiä meidän ei ole tarvinnut muuttaa.

Adminet käyttöön ennen kasvua

Yrityksessä varauduttiin tulevaan kasvuun hyvissä ajoin ja otettiin Adminet osaksi toimintaa viime heinäkuussa.

– Ajattelimme kerrankin olla kaukaa viisaita ja ottaa Adminetin käyttöön, ennen kuin yritys kasvaa suuremmaksi. Suosituksen sain jo vuosia Admicomin asiakkaana olleelta paikalliselta putkiliikkeeltä. Käyttöönoton aikaan meillä oli vasta kolme työntekijää ja toimintaa hallittiin Office-ohjelmilla, joten sähköiseen järjestelmään siirtyminen ja uusiin asioihin asioihin perehtyminen oli helpompaa, kun toiminta oli pienemmässä mittakaavassa.

Käyttöönottoa varten Mika katsoi pari koulutusvideota ja Admicomin kouluttaja kävi kerran paikan päällä yrityksessä. Muuten uusista järjestelmistä kiinnostunut mies ei koulutusta ottanut, vaan opiskeli Adminetin käytön itsenäisesti.

– Tykkään järjestelmistä, joten perehdyin Adminettiin iltaisin kokeilemalla oppii -periaatteella. Mielestäni homma meni todella hyvin ja kivuttomasti. Yleisesti ottaen koko firman osalta oppiminen on sujunut hyvin. Ihan alussa otettiin perusominaisuudet käyttöön ja uusia on opeteltu pikkuhiljaa.

Sähköiseen toimintatapaan siirtyminen näkyy yrityksessä kautta linjan. Erityisesti se tuo vaivattomuutta arjen toimintoihin.

– Esimerkiksi konttorin osalta laskutuspuoli on nopeutunut ja selkeytynyt. Positiivista on myös se, että kun aika on kortilla, laskutuksen pystyy hoitamaan tabletilla missä vaan. Työmailla työntekijät saavat tilauksiin liittyvät tiedot suoraan tabletilta ja itse pystyn katsomaan urakoiden tilanteen, kun se on niin vaivaton toimenpide. Seuraan myös useamman kerran viikossa paljonko tilillä on rahaa, kenellä on laskut maksamatta ja niin poispäin. Ennen tilanteen selvittämiseksi piti aina huudella sermin yli toimistolla, nyt voi vähin äänin käydä milloin vain kurkkaamassa tilanteen.

Mika Kaskinen - Savonlinnan Saneerauspalvelu Oy - Admicom asiakaslehti

 

Rakennustyömaiden raportit automaattisesti

Kesän kynnyksellä yritys aloittaa verottajan tiedonantovelvollisuuden alaisia työmaita. Mikan mukaan Adminetin ratkaisu verottajan raportointiin tulee olemaan yksi näkyvimmistä helpotuksista.

– Meillä on ollut vasta yhdellä työmaalla Adminetin rakennustyömaiden raportointi käytössä, mutta tiedän, että kulunvalvonnasta ja rakennusilmoituksista tulee olemaan älytön apu. Se on ehkä suurin helpotus tässä järjestelmässä, kun raportit lähtevät automaattisesti eikä itse tarvitse tehdä mitään niiden sen eteen.

Edellisen yrityksen leivissä ollessaan Mika hoiti vuoden päivät verottajailmoituksia toisella järjestelmällä, eikä raporttien koostaminen ollut aina ihan yksinkertaista.

– Vaati välillä aikamoisia ponnistuksia, että sai raportit näyttämään oikealta. Pahimmassa tapauksessa piti käsin syöttää työntekijätiedot eli kuka on työskennellyt, minä päivänä ja millä työmaalla sekä tietysti työntekijöiden veronumerot, syntymäajat ja muut. Urakkailmoituksiin saattoi joutua etsimään perinteisistä laskuista, paljonko kukin aliurakoitsija on laskuttanut tiettyä työmaata kuukauden aikana. Sitten lukuja ynnättiin laskimella, muodostettiin raportit ja kirjattiin tiedot nettipalveluun verottajalle lähetystä varten.

Adminetin myötä homma on helpottunut, sillä raportit muodostuvat ja lähtevät automaattisesti. Kuinka rakennusilmoitukset käytännössä toimivat?

– Kun työmaa alkaa, kohteelle lisätään urakoitsijat ja työntekijät, jotka tulevat työskentelemään siellä. Järjestelmä tarkastaa urakoitsijoiden tilaajavastuuasiat. Työmaalla puolestaan on kulunvalvontalaite, eli kellokorttiperiaatteella mies vilauttaa kulunvalvontakorttiaan työmaalle tullessaan ja sieltä lähtiessään. Silloin Adminettiin jää jälki, että työntekijä on työmaalla. Järjestelmä kerää automaattisesti tietoa, kuka on minäkin päivänä työskennellyt ja minkä verran.

– Urakkatietojen osalta järjestelmä tunnistaa aliurakoitsijoiden lähettämistä laskuista, mitä työmaata ne koskevat, ja lisää automaattisesti laskujen summat raporttiin. Verottajan raportit lähtevät joka kuukauden 5. päivä ilman minkäänlaisia toimenpiteitä. Järjestelmä siis kerää itse dataa, kasaa raportin ja lähettää sen verottajalle.

Mika on ollut yllättynyt raportoinnin automatiikasta, mutta myös sovelluksen käytön helppoudesta.

– Jossain vaiheessa kysyin, saisiko sovellukseen jonkinlaisen koulutuksen. Jälkikäteen ihmettelen, ettei kouluttajani nauranut minulle päin naamaa, koska ei siihen todellakaan koulutusta tarvita. Jo aiemmin yksi putkiurakoitsija vihjaisi, että Adminet lähettää rakennusilmoitukset automaattisesti. Tuolloin viittasin asialle kintaalla ja ajattelin, ettei sellaista järjestelmää ole olemassakaan, mutta onhan se näköjään. Suoraan sanottuna oli todella suuri yllätys, että Adminet lähettää raportit ihan itsestään, kunhan vaan lähtötiedot ovat oikein.

Ratkaisuja rakennusalalle

Mikan mielestä Adminetistä löytyy paljon erityisesti rakennusalan yrityksiä palvelevia toimintoja ja lisää tulee koko ajan. Edellä mainitun rakennustyömaiden raportoinnin lisäksi hän on erityisen tyytyväinen sähköisiin pdf-lomakkeisiin, joille Adminet tuo kohteen perustiedot käyttäjän puolesta.

– Suoraan työtilauksilta löytyy lomakkeita, joille Adminet tuo työmaan tiedot. Ei siis tarvitse itse jokaiseen lomakkeeseen kirjoittaa samoja työmaan perustietoja, kun ne ovat siellä jo valmiiksi. Rakennusalalla toiminta on tehty niin älyttömän byrokraattiseksi jo muutenkin, niin nyt ainakin tuohon asiaan tuli helpotusta.

– Meille tarpeellisia ovat erityisesti työmaan aloitukseen liittyvät lomakkeet ja rakennuksen valmistuessa erilaiset virheluettelot ja luovutuslomakkeet. Pääasiassa käytämme työmaata valmistelevia lomakkeita, kuten työturvallisuus-, purku- ja sähkösuunnitelmia eli tuollaisia lain määräämiä lomakkeita, jotka on tehtävä joka tapauksessa.

Adminetistä löytyy myös rakennusalan yleisten sopimusehtojen vaatimukset täyttävä työmaapäiväkirja, jolla hallitaan päivittäinen työmaadokumentaatio vaivattomasti.

– Meillä alkaa pian sellainen työmaa, jonne aiomme ottaa myös työmaapäiväkirjasovelluksen käyttöön.

Adminettiä kehitetään käyttäjälähtöisesti eli asiakkaatkin saavat äänensä kuuluviin sovellusuudistuksia toteutettaessa. Myös Mika on toivonut Adminettiin pieniä yrityksensä arkea helpottavia toimintoja, ja toiveisiin on vastattu.

– Adminet muodostaa automaattisesti kuluttajille sellaisen laskun, jossa näkyy kotitalousvähennyksen osuus. Me tehdään kuitenkin paljon pieniä töitä kiinteällä hinnalla, eikä järjestelmä aiemmin osannut automaattisesti poimia tunteja ja laskea työn osuutta. Laitoin asiasta tukipyynnön ja vähän sen jälkeen tulikin uudistus. Nyt Adminet laskee kotitalousvähennyksen automaattisesti, oli kyseessä sitten urakka tai laskutyökohde.

Mika uskoo, että kasvun myötä Adminetin merkitys yrityksen toiminnassa korostuu entisestään.

– Aiemmin esimerkiksi seuranta oli peltihommissa melko yksinkertaista, mutta rakennuspuolella se menee paljon monimutkaisemmaksi. Saamme Adminetistä tarkan tiedon toiminnan eri osa-alueista, joten seuranta, raportit ja analysointi ovat merkittävässä roolissa. Vaikka työntekijät ja työmaat lisääntyvät, Adminet pitää homman kasassa ja kaikki tieto löytyy oikeasta paikasta. Nyt voin kasvattaa toimintaa hyvillä mielin.


Sulje haku