30.11.2016

Proline Suomi loi Adminetillä helppokäyttöiset rutiinit yrityksen perustoimintoihin

Proline Suomi - Mika Mutikainen - Admicom asiakaslehti

Viemäreiden sisäpuolisia saneerauksia toteuttava Prolinesystems Relining Oy otti Adminetin käyttöön, jotta yrityksen perusrutiinit hoituisivat vaivattomasti. Helpotusta on saatu erityisesti laskutukseen ja projektinhallintaan, muun muassa verottajan tiedonantovelvollisuuden raportointiin.


 

Proline Group on kansainvälinen viemärisaneerauksiin erikoistunut konserni, jonka toiminta sai alkunsa Ruotsista. Innokas veneilijä Sten Edström sai kultaisen idean veneistä tutun polyesterimuovin hyödyntämisestä myös viemäriputkien saneeraamisessa. Vuosien kehitystyön jälkeen mies patentoi menetelmän ja siitä alkoi Prolinen matka kohti menestystä.

– Eri vaiheiden jälkeen yritys kasvoi Ruotsissa maanlaajuiseksi ja laajensi toimintaansa vuonna 2009 myös Suomeen ja Norjaan. Pari vuotta aiemmin teollisuuskonserni Lifco osti Prolinen toiminnan ja uuden omistajan alaisuudessa yritys myös listattiin pörssiin vuonna 2014, kertoo Mika Mutikainen, joka johtaa Prolinen Suomen toimintoja yhdessä Risto Heiniemen kanssa.

Suomessa Proline toimii valtakunnanlaajuisesti. Toimipisteet löytyvät Helsingistä, Jyväskylästä, Tampereelta, Turusta ja Oulusta. Euroopassa Prolinella on Pohjoismaiden lisäksi merkittävää toimintaa myös Saksassa ja Hollannissa, joissa toimitaan huomattavasti isommassa mittakaavassa.

– Varsinkin Hollannissa lähiöt ovat julmetun kokoisia. Jos Suomessa lähiö käsittää muutamia tuhansia ihmisiä, siellä puhutaan sadoistatuhansista. Vastaavasti saneerauskohteet ovat mittavampia: Suomessa suht iso kohde voi käsittää 50-100 asuntoa, siellä luku voi olla 10 000 tai enemmänkin, joten mittakaavat ovat vähän erilaiset, Heiniemi kertoo.

Prolinen palveluvalikoimaan kuuluu viemäreiden sisäpuolinen saneeraus ruiskuvalamalla tai sukittamalla.

– Ruiskuvalaessamme käytämme lasijauheella vahvistettua muovimassaa, jolla tehdään 3-5 mm paksu uusi viemäri vanhan viemärin sisälle. Sukan käyttämisessä taas puhutaan polyesteri- tai polyeteenihuovasta, joka kyllästetään epoksilla ja pakotetaan paineilman avulla putkeen, Mutikainen kuvailee menetelmiä.

Yrityksen toiminnan lähtökohtana on, että putket tehdään mahdollisimman laadukkaasti.

– Meille isoin asia on asiakaslähtöisyys: Asiakkaille tehdään töitä niin kuin itselle tehtäisiin. Haluamme löytää jokaiselle taloyhtiölle kustannustehokkaimman vaihtoehdon laadusta tinkimättä. Ei missään nimessä voi olla lähtökohtainen ajatus, että käydään roiskimassa putkeen jotain, vaan työ pitää tehdä laadukkaasti, Heiniemi korostaa.

Ruiskuvalu on kustannustehokas vaihtoehto

 

Putkistosaneeraus on taloyhtiölle iso projekti ja ennen aloittamista kannattaa punnita tarkkaan tarjolla olevat vaihtoehdot. Proline liputtaa patentoidun ruiskuvalumenetelmänsä puolesta, sillä se on perinteisiin työmenetelmiin verrattuna edistyksellinen.

– Meillä on oma ja uniikki tekniikka, joka eroaa erittäin merkittävästi vanhemmista menetelmistä. Olemme sertifioineet tekniikan, jolle Suomen, Norjan ja Ruotsin tekniset tutkimuslaitokset antavat ainoana toimijana minimissään 50 vuoden käyttöiän. Vanhakin työkalu toki toimii, mutta sillä työn toteutus vaatii erittäin paljon tarkkuutta. Jos ammattitaito ei riitä, on erittäin suuri riski, että tulee sutta ja sekundaa, Heiniemi kertoo.

Mutikainen kannustaa taloyhtiöitä harkitsemaan putkistosaneerausten vaihtoehtoja, sillä tekniikoissa on eroja:

– Siihen taloyhtiöiden pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Me voidaan kyllä myydä sukkaa joka paikkaan, mutta se on aika paljon ruiskuvalua arvokkaampaa sekä materiaalisesti että tekemisen kannalta, koska toteuttaminen on paljon hitaampaa. Ruiskuvalu on teknisesti jopa vahvempi kuin sukka, ja myös kustannustehokkaampi, joten sen kortin katsominen kannattaa. Tässä asiassa sellainen oikea, asukkaille kuuluva informaatio ei ehkä nykyään tavoita tilaajapuolta ihan täysin.

Ruiskuvalun ja sukittamisen toteutuksessa ajallinen ero saattaa olla viikkoja, mutta kustannuksissa puhutaankin jo merkittävämmistä summista.

– Kustannuksissa puhutaan 30-40 prosentista tai jopa enemmästä, ja tuolle lisäkustannukselle emme ole löytäneet oikein mitään lisäarvoa. Jos viemäreiden ruiskuvalu maksaisi 100 000 € ja sukitus 140 000 €, niin mikä sen 40 000 € lisäarvo on? Se on iso kysymys josta minä puhun aika paljon, koska en ole keksinyt, mikä hyöty ylimääräisestä hinnasta on taloyhtiölle, Mutikainen toteaa.

Proline Suomi - Mika Mutikainen - Admicom asiakaslehti

 

Nopeutta laskutukseen ja rahankiertoon

 

Proline työllistää Suomessa 35 henkilöä ja vuotuinen liikevaihto pyörii viiden miljoonan kieppeillä. Organisaatio on haluttu pitää kevyenä, jotta pystytään toimimaan joustavasti. Toimintamalli on muokattu mahdollisimman yksinkertaiseksi, ja tätä toimintatapaa tukemaan otettiin käyttöön Adminet vuoden 2014 lopulla. Helpotusta haluttiin erityisesti laskutukseen ja seurantaan.

– Meillä oli tarve saada ratkaisu, jossa laskutus ja maksut saadaan hoidettua sujuvasti, ja niitä pystytään myös seuraamaan. Vaikka Adminetistä löytyisi käyttölaajuutta enemmänkin, olemme pitäneet toiminnan mahdollisimman suoraviivaisena myös Adminetin puolella. Meillä on aika ohut organisaatio ja sen takia haluamme toimia yksinkertaisesti, Mutikainen kertoo.

Adminetillä laskujen käsittelyyn on saatu sujuvuutta, sillä ennen Adminetin käyttöönottoa laskut käsiteltiin paperisina: Ostolaskut skannattiin ja lähetettiin tilitoimistoon, myyntilaskuista tilitoimistolle lähetettiin laskutuspyyntö.

Sähköiseen laskutukseen siirtyminen oli meille iso juttu. Aiemmin me Riston kanssa avattiin laskut, käytiin ne läpi ja lähetettiin tilitoimistoon, joka maksoi laskut ja teki myyntilaskut. Se oli ihan Old Time -tilitoimintaa. Meidän tekemistä on helpottanut se, että kaikki tulee sähköisesti suoraan Adminettiin. Laskujen käsittely toimii erittäin hyvin, niin hyvin, ettei siihen sen takia kiinnitä edes mitään huomiota, Mutikainen toteaa.

Adminetissä vastuuhenkilöt lähettävät omien projektiensa laskut matkaan heti työn päätyttyä, mikä on tuonut nopeutta laskutukseen.

– Onhan se helppoa, kun laskut voi itse tehdä, eikä tarvitse häiritä kirjanpitäjää asian tiimoilta. Esimerkiksi maksuerälaskutus toimii ihan loistavasti, kun tiedot näkee omalla ruudulla. Siitä vain täppä ruutuun ja Enter, niin lasku lähtee eteenpäin. Myös eri toimipisteissä pystytään laskuttamaan omat projektit heti kun homma on tehty, eikä niitä tarvitse enää kierrättää meidän kautta. Se nopeuttaa rahankiertoa huomattavasti, kun jää välikäsiä ja sitä myöten välipäiviä pois laskutuksesta, Heiniemi korostaa.

Proline Suomi - Risto Heiniemi - Admicom asiakaslehti

 

Helpotusta projektien hallintaan

 

Projektien hallintaan on saatu helpotusta sekä ajantasaisella seurantatiedolla, että automatisoidulla ilmoitusvelvollisuuden raportoinnilla. Proline toimii päätoteuttajana noin 70 prosentissa kohteistaan ja Adminetistä kaivattiin apua raporttien koostamiseen ja toimittamiseen.

– Yksi tärkeimmistä syistä Adminetin hankkimiselle oli saada automatisoitua verottajan ilmoitusmenettely. Verottajan raportointiin oli aikaisemmin olemassa toisenlainen järjestelmä, mutta se oli suhteellisen työläs ja raportointia haluttiin ehdottomasti saada helpommaksi, Heiniemi kertoo.

Adminet koostaa ja lähettää verottajan raportit kulunvalvontatietojen ja urakan laskutustietojen perusteella. Heiniemen mukaan automatisoitu raportointi on helpottanut omaa tekemistä merkittävästi:

– Projektin alkaessa laitamme Adminetissä rastin ruutuun, onko kyseessä raportoitava rakennustyömaa sekä oman roolimme siellä. Sen jälkeen kaikki hoituu automatisoidusti. Koska verottajalta ei ole tullut mitään yhteydenottoa, niin oletan, että raportointi toimii aika kivasti. Se on mielestäni erittäin hyvä ominaisuus Adminetissä ja helpottaa huomattavasti omaa tekemistä. Laajemmin projektien hallintaa on helpottanut reaaliaikainen tieto projektien tilanteista.

– Nyt pääsemme itse saman tien käsiksi kohteiden tietoihin ja tapahtumiin. Pystymme hakemaan esimerkiksi viemärihuuhtelut kohteittain tai mitä kaikkea yksittäinen aliurakoitsija on kohteessa tehnyt. Matkan varrella seuraamme erityisesti kulurakennetta ja sen toteumaa. Urakoiden luovutuksissa käydään sitten läpi kokonaiskustannukset ja toteutunut kate, Mutikainen kertoo.

Ajantasaisen tiedonkulun avulla myös projektien rahankierto on nopeutunut, kun esimerkiksi laskut lisätöistä saadaan matkaan saman tien.

– Projektien ja varsinkin niiden rahaliikenteen reaaliaikainen seuranta on iso muutos entiseen. Aiemmin laskutimme kaikki lisätyöt projektin lopussa, nyt laskutetaan projektin sisällä useampaan kertaan. Tässäkin kohtaa laskutus ja rahankierto on saatu huomattavasti nopeammaksi. Rahan liikkeiden nopeuttaminen on iso asia, koska ainahan se maksaa, jos käytetään lainarahaa tai raha makaa jossain muualla kuin meidän tilillä. Sitä kautta saadaan sitten kustannussäästöjäkin, Heiniemi toteaa.

Adminet selkeytti kokonaisuutta

 

Adminetin avulla haluttiin saada nopeutta ja selkeyttä erityisesti projektinhallintaan sekä laskutukseen, ja sitä on saatukin.

– Juuri ne asiat, mihin Adminet hankittiin, ovat kokonaisuutena selkiytyneet: niin laskuttaminen, laskujen saaminen sähköisesti kuin ajansäästö kohdekohtaisten tietojen saamisessa. Jos jostain asiasta tulee kysyttävää, löydämme tiedon nopeasti itse, kun aikaisemmin meidän piti kysyä sitä tilitoimistosta. Sellainen kokonaisvaltainen projektikohtainen tiedonsaaminen on selkiytynyt, kun asiat ovat omien näppäysten takana, Mutikainen kertoo.

Prolinella Adminet on tuotu osaksi arjen toimintaa pienin askelin ja tärkeintä on ollut saada helpotusta yrityksen perusrutiinien suorittamiseen.

– Kokonaisuudessaan olemme saaneet juuri sitä, mitä lähdettiin hakemaankin. Paljon enemmänkin varmasti saataisiin jos haluttaisiin, mutta me olemme muodostaneet helppokäyttöiset rutiinit yrityksen perustoimintoihin, ja se on toiminut meillä hyvin, Mutikainen kertoo.

– Olemme keskittyneet Adminetin kanssa ydinasioihin ja ottaneet pieniä askeleita sen hyödyntämisessä. Hyödynnämme niitä ominaisuuksia, jotka ovat meille välttämättömiä, jotta saamme perusrutiinit toimimaan kunnolla ja voimme itse keskittyä muihin asioihin. Nykyään asiat hoituvat huomattavasti jouhevammin kuin aikaisemmin, joten olemme olleet tyytyväisiä, Heiniemi toteaa.

Kuvat: Joonas Asikainen, Proline Suomi

 


Jatka lehden lukemista:

LVIS-Maailma 4/2016

Sulje haku