11.3.2019

Eroon vitosen virheistä – tuloskunto alkaa työmaalta

Oletko koskaan miettinyt, mitkä ovat yrityksesi toiminnassa kaikkein tärkeimmät toimenpiteet? Mitkä ovat ne avainrutiinit, joilla pidät tulevaisuuden turvattuna ja yrityksesi tuloskunnossa?


 

Nämä rutiinit toistuvat päivittäin kymmeniä tai jopa satoja kertoja – joko keksit, mitä tarkoitan?

Riippumatta siitä johdatko pienempää yritystä vai isompaa organisaatiota, yrityksesi tärkeimmät toimenpiteet ovat kaikki ne yksittäiset asennustapahtumat, joissa sinä tai asentajasi käytätte työaikaanne asiakkaalle valitun tuotteen asentamiseen. Asiakkaasi on pyytänyt ammattilaisen – eli sinut – toteuttamaan hänen tarpeensa täyttävän ratkaisun. Ja sinä tarjoat ammattiosaamistasi sen vuoksi, että asiakas on valmis maksamaan sinulle palveluistasi.

Jokaisen suomalaisen talotekniikkayrityksen menestyksen kulmakivi koostuu laskutuskelpoisesta työpanoksesta sekä asiakkaan maksamista tarvikkeista.

Silti monen yrityksen laskulla ei ole kaikkia tehtyjä töitä puhumattakaan kaikista asennetuista tuotteista. Mistä tämä johtuu? Jokainen yritys sortuu usein niin kutsuttuihin vitosen virheisiin, eli ollaan valmiita heittämään työaikaa hukkaan tai jättämään laskulta niitä varastosta asennettuja viiden euron pientarvikkeita. On täysin mahdollista, että yhden asentajan kohdalla vitonen menee hukkaan jopa joka tunti. Kuulostaako tutulta?

Kerron sinulle yhden – ehkäpä sen merkittävimmän – syyn, mistä tämä johtuu.

Tapahtumaketju vastaanotetun työn ja pankkitilille saapuvan maksuvirran välillä on pitkä ja sisältää lukuisia tehtäviä. Moni noista tehtävistä on asentajiesi vastuulla, mutta työmaalla kiireen keskellä tuota vastuuta ei ole helppo kantaa. Tehtävät on helppo jättää myöhemmälle – no huomenna tai viikon päästä kukaan ei enää pysty muistamaan tarkkaan, mitä on tehty.

On luonnollista ja ymmärrettävää, että joskus on vain helpompi oikaista ja antaa vitosen virheiden mennä läpi.

Mutta asiasta tulee ongelma, kun vitoset toistuvat yhä useammin asentajamäärän kertaantuessa – tulovirran menetys maksaa yritykselle jopa kymmeniä tuhansia euroja vuosittain. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Ohjelmistotoimittajana Admicom on valmis ottamaan vastuuta ja tarjoamaan yrityksesi asentajien käyttöön työkalun, jolla tärkeitä tehtäviä ei tarvitse hypätä yli.

Adminetissä panostetaan jatkuvasti kehittyviin asentajan työkaluihin, joiden avulla helpotetaan saumattomasti myös toimistotyötä, karsitaan vitosen virheitä ja varmistetaan, ettei tulovirta ohjaudu muiden taskuihin.

Yrittäjälle annan yhden vinkin: koska asentajat ovat yrityksesi tärkeimmät tekijät, anna asentajan työn sujuvuudelle sen ansaitsema painoarvo.

Ruohonjuuritason työkalut ovat jopa tarjouslaskentaa tai projektinhallintaakin tärkeämpiä. Adminet auttaa asentajaasi – ja auttamalla asentajaasi, autat myös itseäsi. Jätä vitosen virheet historiaan ja varmista, että sinulle kuuluvat eurot jäävät jatkossa yrityksesi taskuun.

 

Vertaa yritystäsi kilpa-autoon

Talotekniikka-alan yrityksen johtamista voidaan verrata kilpa-auton kehittämiseen. Autoa säätämällä ja kehitysosiin panostamalla voit viilata aikaa sekuntikellosta pois. Pienilläkin muutoksilla pystyt tekemään ratkaisevia eroja kilpailijoihisi. Mieti, jos onnistut viilamaan kunkin tehtävän kohdalla sekunnin kymmenyksen pois – ero kierrosajoissa on merkittävä. Ohjelmistoratkaisusi ovat yksi merkittävä osa sinun yrityksesi kilpa-autoa. Kysy meiltä ja selvitä, miten Adminet voisi tuoda sinun yrityksesi kilpuriin lisää vauhtia.

 

Työn tehtävät

  1. Työn vastaanotto
  2. Resursointi ja aikataulutus
  3. Työn perustaminen ja lähetteen teko
  4. Tukkukäynti jos toinenkin
  5. Varastosta ja autosta tarvikkeiden poimiminen
  6. Itse asennustyö
  7. Työajan kirjaus
  8. Asennettujen tarvikkeiden kirjaus
  9. Työn dokumentointi
  10. Työn kuittaus asiakkaalla
  11. Työkirjausten toimitus laskuttajalle
  12. Tukkuostojen tarkistaminen ja siirto laskulle
  13. Tukkulaskun maksaminen
  14. Asentajan kirjausten lisääminen tai haku laskulle
  15. Laskun muodostaminen
  16. Laskun lähettäminen
  17. Tiliotteiden seuranta
  18. Tuntien lisääminen tuntilistalle
  19. Laskujen laittaminen kirjanpitäjälle vietävään mappiin
  20. Työn raportointi ja arviointi

Joni Haapamäki

Joni toimii Admicomin Etelä-Suomen alueen myyntijohtajana. Asiantuntemustaan ohjelmistoista ja yrittäjien palvelemisesta Joni  hyödyntää, kun etsitään ratkaisuja yrittäjän ja henkilöstön arjen helpottamiseksi ja tukemiseksi. Ihmisten auttaminen niin työssä kuin vapaa-ajalla kuuluu Jonin tärkeimpien arvojen joukkoon.


Tutustu Adminetin mobiiliin:

 

 


Jatka lehden lukemista:

LVIS-Maailma 1/2019


Kertokaa minulle lisää

Täytä lomake niin vastaamme sinulle pian ja kerromme Adminetin hyödyistä juuri sinun liiketoiminnallesi.
Sulje haku