17.2.2016

Admicomin ja tavarantoimittajien ovt-yhteistyö parantaa asiakkaan kilpailukykyä

Adminetistä on avattu alkuvuodesta suorat ovt-yhteydet Hiltin ja EL-Partsin tilausjärjestelmiin. Asiakkaalle uusi tilauskanava tarkoittaa nopeutta, virheettömyyttä ja tehokkuutta toimintaan.


Adminetistä on avattu alkuvuodesta suorat ovt-yhteydet Hiltin ja EL-Partsin tilausjärjestelmiin.

 

hilti-logo

Hilti panostaa tuotekehitykseen ja sähköiseen kaupankäyntiin

Hilti on perheyritys joka myy työkaluihin ja kiinnittämiseen liittyvät tuotteensa suoraan loppukäyttäjille, eli rakennusalan ammattilaisille. Yritys investoi vahvasti tuotekehitykseen, minkä tuloksena markkinoille tuodaan vuosittain viitisenkymmentä uutta tuotetta. Esimerkiksi tammikuussa lanseerattiin litium-akku, joka sopii loistavasti Suomen oloihin – se nimittäin kestää entistä enemmän pakkasta.

– Uusi akku on markkinoiden tehokkain ja se tarjoaa jopa 80 % pidemmän akun keston kuin aikaisempi Hilti-akku, mikä on äärettömän tärkeää työmailla. Akun elektroniikka on täysin vesi- ja pölytiivis, eli siellä on otettu isoja harppauksia eteenpäin. Akkujen pakkasen kestävyys on ollut todellinen haaste markkinoilla, oli kyse sitten lataamisesta tai käyttämisestä. Uuden akun käyttöraja on -20°C ja lataus onnistuu kymmenen asteen pakkasessa, Hilti (Suomi) Oy:n tuotepäällikkö Tuomas Janhunen kuvailee uutuutta.

Vaikka Hiltin toiminnan ydin on edelleen tuotteissa, yrityksessä koetaan, että palveluiden merkitys tulee kasvamaan jatkuvasti myös tuotepuolella.

– Tarjoamme asiakkaillemme palveluihin ja ohjelmistoratkaisuihin liittyen koko ajan uusia työkaluja, ja se tulee vain kiihtymään tulevaisuudessa. Olemme merkittävä toimija esimerkiksi palokatkopuolella ja siellä meillä on tarjota vahvoja ratkaisuja suunnitteluun ja dokumentointiin, E-Business Manager Juho-Matias Lähdeniemi kertoo Hiltin palveluratkaisuista.

Ilman jälleenmyyjiä toimiva suoramyyntiorganisaatio saa toimintamallinsa ansiosta merkittäviä kilpailuetuja, koska se pystyy panostamaan palveluprosesseihin ja kehittämään jatkuvasti uusia sähköisen kaupankäynnin ratkaisuja.

– Pystymme panostamaan esimerkiksi huoltopalveluihin ihan eri tavalla. Näemme sarjanumeron perusteella tuotteiden historiatiedon, joten huolto on helppoa ja nopeaa. Huollon kiertoaika työmaalta noudosta palautukseen on kolme päivää, Janhunen kertoo.

– Toinen merkittävä etu on sähköinen kaupankäynti. Kun myydään suoraan asiakkaalle ilman välikäsiä, niin hinnoittelu muodostuu täysin läpinäkyväksi. Samoin pystytään nopeasti jalkauttamaan asiakkaille sellaisia sähköisen kaupankäynnin ratkaisuja, jotka varmistavat tuotteiden helpon ja nopean saatavuuden työmaille, Lähdeniemi jatkaa.

Yhteistyötä asiakkaan liiketoiminnan tukemiseksi

Juuri sähköisen kaupankäynnin kehittäminen oli syy siihen, että Hilti ja Admicom ryhtyivät yhteistyöhön keväällä 2015.

– Otin yhteyttä, koska näin Admicomin äärettömän potentiaalisena yhteistyökumppanina, joka tarjoaa meille hienon väylän saavuttaa olemassa olevia asiakkaita. Meillä on paljon yhteisiä asiakkaita ja yhteistyö tarjoaa heille Adminetin kautta helpon ja nopean sähköisen tilauskanavan, Lähdeniemi kertoo.

Lähdeniemen mukaan Hiltin ja Admicomin yhteistyö tukee asiakkaan liiketoimintaa, koska asiakkaan kaikki prosessit hallitaan Adminetin kautta. Tehokkaan tilauskanavan tarjoaminen on luonnollinen jatkumo.

– Hiltille on paljon luontevampaa olla tilausvaiheessa sähköisesti yhteydessä Adminettiin, kuin yrittää esimerkiksi tuputtaa yhteiselle asiakkaalle omaa sähköisen kaupankäynnin ratkaisua. Silloinhan me vain tuotettaisiin asiakkaalle tuplatyötä, vaikka tavoitteemme on olla tehokas kumppani, joka pystyy kehittämään asiakkaan liiketoimintaa. Tuplajärjestelmillä ei kehitetä tehokkuutta, vaan päinvastoin lisätään turhaa työtä.

Käytännössä yhteistyö on tarkoittanut sitä, että viime vuoden aikana Adminetin ja Hiltin tilausjärjestelmän välille on rakennettu suora ovt-yhteys. Sähköinen ja automatisoitu tiedonsiirto helpottaa kaikkien osapuolten toimintaa, kun tieto kulkee nopeasti ja virheittä sellaisessa muodossa, joka mahdollistaa tietojen helpon jatkokäsittelyn ja tehokkaan hallinnan.

– Olemme erittäin positiivisesti yllättyneitä, kuinka helppoa ja mutkatonta yhteistyö Admicomin kanssa on ollut. Oli hienoa löytää kumppani, jonka kanssa meillä on yhteinen asiakas ja sama päämäärä, eli asiakkaan liiketoiminnan tehostaminen. Yhteistyö on siinä pisteessä, että ensimmäinen asiakas on testannut palvelua vuoden alusta lähtien ja kaikki on mennyt hyvin, joten nyt yhteys on kaikkien Admicomin asiakkaiden hyödynnettävissä, Lähdeniemi kertoo.

Tehokkuutta kaikkien toimintaan

Yhteisen asiakkaan näkökulmasta suora ovt-yhteys tuo tehokkuutta toimintaan, sillä tuplatyötä eri järjestelmien välillä ei tarvitse tehdä.

– Nyt koko Hilti Suomen tarjooma löytyy Adminetistä, joten asiakas pystyy Adminetin ruudulta tilaamaan kerralla kaikki projektilla tarvitsemansa tavarat, olipa toimittaja sitten Hilti tai joku muu. Asiakkaan ei siis tarvitse lähettää ostotilausta erikseen jokaiselle toimittajalle, vaan se hoituu Adminetin kautta automaattisesti myös Hiltille. Tämä on juuri se asia, missä säästetään tuplatyö, Lähdeniemi korostaa.

Toiminnan tehostaminen on asiakkaan kannalta ratkaisevassa roolissa hankintakanavia mietittäessä, mutta automatisoitu tiedonsiirto tehostaa myös tavarantoimittajan arkea. Hiltin tapauksessa tilausten käsittelystä säästyvä aika ohjataan asiakaspalveluun.

– Meille tehokkaampi toiminta mahdollistaa sen, että myyjät pystyvät tilausten käsittelyn sijaan käyttämään aikaansa asiakkaiden ongelmien ratkaisuun työmailla ja kehittämään heidän liiketoimintaansa. Vapautunut aika näkyy asiakkaan suuntaan parempana palveluna, Janhunen kertoo.

Janhunen uskoo, että erityisesti LVIS-puolella koko toimiala, tavarantoimittajat mukaan lukien, on pakotettu miettimään uusia ratkaisuja oman toimintansa tehostamiseen.

– Kilpailu toimialalla on kovaa ja sitä kautta luulen, että kehitys tulee olemaan aika nopeaa. Niin asiakkaan, Hiltin kuin Admicomin näkökulmasta toiminnan tehostaminen on varmasti se ydin, jolla saadaan aikatauluetuja ja kustannussäästöjä. Sitä meidän yhteistyö on parhaimmillaan.

 

Hilti (Suomi) Oy

  • Perustettu 1941 Schaanissa Liechtensteinissa
  • Toiminta Suomessa alkoi 1959
  • Toimii globaalisti 120 maassa
  • Työntekijöitä Suomessa 170 (globaalisti 22 000)
  • Liikevaihto Suomessa 42,6 milj. € (globaalisti 4,4 mrd. €)
  • 10 myymälää Suomessa

 

 


 

EL-Parts-Logo

Tilausten käsittely täysin automaattisesti

Adminetistä on avattu alkuvuodesta suora ovt-yhteys myös EL-Partsin tilausjärjestelmään. Toimitusjohtaja Markus Erosen mukaan yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia.

– Kun asiakas tekee tilauksen Adminetillä ja me saadaan tieto sähköisesti, niin totta kai se auttaa sekä meitä että asiakasta valtavasti. Kummankaan ei tarvitse tehdä tilauksen yhteydessä manuaalista työtä.

Aiemmin asiakkaan tilaus saattoi pahimmassa tapauksessa saapua sähköpostilla tai puhelimitse, mutta suoran yhteyden ansiosta tilausten käsittely on automaattista.

”Käytännössä tilausten käsittely on nyt täysin automaattinen. Kun asiakas tekee tilauksen Adminetistä, se menee suoraan varastomiehelle keräykseen”

– Markus Eronen –

Adminet on ainoa toimialaohjelmisto, jonka kautta urakoitsijat voivat tehdä suoria ovt-tilauksia EL-Partsille.

– Muiden kanssa ei ole vastaavaa yhteistyötä. Admicomin kanssa toteutusprojekti vietiin myös läpi hyvässä yhteistyössä ja nopealla aikataululla.

Sähköinen tilaustoiminta tuo hyötyjä asiakkaalle

EL-Partsin asiakkaista suurin osa tekee tilaukset sähköisesti.

– Sähköisten tilauskanavien hyödyntäminen nopeuttaa tuotteiden toimitusta työmaalle. Sähköpostitilaukset pitää tehdä ennen neljää, mutta sähköisiä tilauskanavia hyödyntämällä tilauksen voi jättää vähän myöhemmin ja silti se ehtii seuraavaksi päiväksi työmaalle. Totta kai myös virheiden määrä vähenee, kun tiedonkäsittely on automaattista.

Erosen mukaan sähköisen kaupankäynnin kehittyminen tulee muuttamaan alan pelikenttää tulevaisuudessa.

– Käytännössä kaikki tilaustoiminta hoidetaan meillä jo nykyäänkin sähköisesti, mutta työkalujen kehittyminen tuo mukanaan uudenlaista kilpailua ja palvelutarjontaa sekä meille että asiakkaillemme. Tämä tulee muuttamaan alan totuttuja toimintamalleja tulevaisuudessa.

Erilainen sähkötukku

EL-Partsin toimintamalli poikkeaa perinteisistä tukkuliikkeistä merkittävästi, sillä koko organisaatio on rakennettu mahdollisimman joustavaksi ja kustannustehokkaaksi, mikä näkyy myös tuotteiden hintalapuissa loppuasiakkaalle.

– Meillä ei esimerkiksi ole raskasta noutopisteverkostoa, vaan toimimme yhden toimipisteen mallilla, josta suoritamme jakelun koko Suomeen seuraavaksi päiväksi.

Yrityksen periaatteena on tarjota vaihtoehtoisia tuotteita, joilla urakointiyritys saa parannettua omaa katettaan.

– Me emme halua myydä kaikkea a:sta ö:hön, vaan keskitymme siihen valikoimaan, mikä on kilpailukykyinen. Samoin teemme yhteistyötä vain sellaisten valmistajien kanssa, joilla on aito kiinnostus palvella hyvin asiakkaita ja asiakkaiden bisnestä. Keskitymme uuden ajan toimijoihin niin asiakkaissa, toimittajissa kuin muissa yhteistyökumppaneissa.

 

EL-Parts Oy

  • Perustettu 1989
  • Työntekijöitä 26
  • Liikevaihto 11 milj. €
  • Pääkonttori ja varasto Tuusulassa

Sulje haku