NewLiner

NewLiner Oy, Anu Keskilä ja Johnny Larsson | Adminet kokemuksia - Admicom
"Nyt oikeasti tiedetään mitä projekteja meillä on meneillään ja mitä on mennyt. Toiminta on paljon läpinäkyvämpää, kun voimme seurata sitä niin projekti-, yksikkö- kuin yritystasolla."

Anu Keskilä & Johnny Larsson

Newliner logo | Adminet kokemuksia - Admicom

Noin 80 henkilöä työllistävä NewLiner-konserni toimii valtakunnallisesti kuudesta eri kaupungista käsin. Toimipisteet löytyvät niin Helsingistä, Turusta, Tampereelta, Jyväskylästä, Oulusta kuin Vaasasta. NewLiner on yksi Suomen suurimmista putkistojen pinnoituksia ja sukituksia tekevistä yrityksistä. Putkistosaneerauksia tehdään urakoina lähinnä yksityisille taloyhtiöille.

Adminet otettiin käyttöön syksyllä 2011, jolloin yrityksessä tapahtui myös muita suuria muutoksia.

 

Adminetin automatiikka säästää ajan lisäksi hermoja

Aiemmin NewLinerin taloushallinto piti sisällään turhia ja aikaavieviä vaiheita. Esimerkiksi laskujenkäsittely vei taloushallinnossa leijonanosan työpäivästä.

”Kaikki, myös tytäryhtiöiden paperilaskut tulivat tähän toimistolle. Ne skannattiin projektipäälliköille eri kaupunkeihin kommentoitavaksi ja sen jälkeen vielä uudestaan tilitoimistolle käsiteltäväksi. Se oli hurja paperisota. Laskujen käsittelyyn kului jopa puolet päivittäisestä työajasta, joten iso osa ajasta meni siihen – ja hermot myös”, talousvastaava Anu Keskilä naurahtaa, ”Jos sellaisessa systeemissä on, kannattaa ehdottomasti miettiä vaihtoa.”

Yleinen talousajattelu levinnyt koko yritykseen

Adminetin myötä projektipäälliköt ovat saaneet piristysruiskeen toimintaansa.

”Koska Adminetistä saa ajantasaista tietoa, ryhmien vetäjät ovat innostuneet kyselemään projektien tilannetta ja talouspuolen ajattelu on levinnyt laajemmin. Parantuneen aktiivisuuden ansiosta virheisiin pystytään reagoimaan hyvissä ajoin. Myös laskutustaso on parantunut, erityisesti lisälaskutukset oli ennen hankala hoitaa ja varsinkin pienemmät summat jäivät usein laskuttamatta. Nykyään projektipäälliköt laskuttavat innokkaammin pienempiäkin laskuja kun turhat välikädet ovat poistuneet myös tässä asiassa”, kertoo kehitysjohtaja Tomi-Pekka Vuorinen.

Yrityksen ja projektien seuranta helpottunut

Projektinhallinnan puolella seuranta on helpottunut. Projektinseurannan tiedot luodaan tarjousvaiheessa laaditusta budjetista ja käytettävissä on reaaliaikainen projektikohtainen taloustilanne. Projektien lisäksi toimipisteiden välistä tilannetta on helppo vertailla.

”Nyt oikeasti tiedetään mitä projekteja meillä on meneillään ja mitä on mennyt. Voidaan seurata eri toimipisteiden taloudellista menestystä ja missä mennään sen suhteen. Toiminta on paljon läpinäkyvämpää, kun voimme seurata sitä niin projekti-, yksikkö- kuin yritystasolla”.

Sulje haku