Jetitek

Jetitek - Kimmo Kirstinä | Adminet kokemuksia - Admicom
"Nyt meillä on saman tien tilanne tiedossa ja jokainen saa ulos sellaista tietoa, kuin itse haluaa. Tämä on huikea askel eteenpäin."

Kimmo Kirstinä

Jetitek Oy logo | Adminet kokemuksia - Admicom

Jetitek Oy on vuonna 2009 perustettu kylmä- ja  lämmitysjärjestelmiin erikoistunut palveluyritys, joka syntyi neljän henkilön kyltymättömästä kiinnostuksesta tekniikkaan ja yhteisestä unelmasta ryhtyä yrittäjäksi.

Adminet otettiin Jetitekissä käyttöön joulukuussa 2015. Käyttöönotosta vastanneen Kimmo Kirstinän mukaan käyttöönotto kokonaisuudessaan sujui yllättävän hyvin:

– Suurin haaste on saada koko henkilökunnan osaaminen vaaditulle tasolle. Pitää kuitenkin muistaa, mistä ja mihin on siirrytty. Me otettiin steppi 90-luvun lopusta ja pompattiin suoraan 2010-luvulle. Se on ihan erilainen maailma tehdä asiat, kuin aiempi versio, jossa käytännössä kolme ihmistä pyöritti koko firman asioita ja reaaliaikaisuus kärsi.

Töiden seuranta reaaliaikaan

 

Adminetin myötä töiden seuranta ja hallinta on kokenut muutoksia niin pidempien urakoiden kuin laskutöiden osalta. Projektinhallinta on saanut Jetitekillä uusia ulottuvuuksia, kun tiedot ovat saatavilla reaaliajassa ja osatuloutus on otettu osaksi tapaa toimia.

Projektinseuranta elää nyt reaaliajassa, joten on hirmu nätti seurata kustannuskertymää sekä työ- ja tarvikepotteja – ja luonnollisesti siihen päälle ennustaa projekteja nyt, kun osatuloutus on käytössä. Nykyään sujuu kätevästi kumpikin, toimitusjohtaja Risto Lakso kertoo.

– On oleellista päästä käsiksi projektin aikana tehtyihin toimenpiteisiin: suunnitelmiin, ostoihin, laskutukseen ja muuhun. Jos tulee vaikka takuuajan ongelmia, pystymme porautumaan tietoihin ja näemme suoraan mitä on hankittu, kuka, milloin ja mistä. Se on yksi helpottava tekijä takuuajan seurannassa. Ja tietenkin jos jokin ongelma tulee, on helpompi mennä kentälle, kun on itsellä dokumentit valmiina hallussa, Kirstinä jatkaa.

Lappusirkus on mennyttä maailmaa

 

Laajempien projektien lisäksi Jetitek toteuttaa paljon huolto- ja vikakeikkoja, noin 100-150 kuukaudessa. Vikakeikkojen hallintaan Adminet on ollut oiva lääke, sillä sen avulla paperisista työmääräimistä on luovuttu.

– Nyt myös asentajilla on vastuu keikkatöiden kirjauksista, eikä kaikki kaadu toimiston harteille. Meidän asentajat eivät tarvitse sihteereitä, vaan voivat itse hoitaa tarvittavat kirjaukset. Vanhakantainen sihteerimalli ei ole enää tätä päivää. Järjestelmät ovat menneet jo aikoja sitten sen ohi, Kirstinä toteaa.

– Nyt lappusirkus on mennyttä maailmaa. Emme ole mitanneet raakaa dataa, mutta onhan meillä jo nyt ihan hillitön määrä jäänyt sitä hukassa olevaa lippua ja lappujen keräilyä pois. Kaikki on nyt enemmän tai vähemmän hyvin raportoitua ja tallessa. Siitä on tullut valtava hyöty, Lakso kertoo.

Kun keikkatöiden tiedot näkyvät ajantasaisesti kaikille ja kokonaisuuden hallinta tehostuu, kilahtavat eurotkin nopeammin kassaan.

– On oleellista, että kaikista kirjauksista jää jälki ja näemme toimistolla, milloin työ on hoidettu. Kun vikakeikkamiehet tekevät merkinnät heti työn hoidettuaan, rahankiertoaika lyhenee huomattavasti, Kirstinä toteaa.

Tarkkaa tietoa yrityksen tilanteesta reaaliajassa

 

Adminet on tuonut Jetitekille lukuisia konkreettisia helpotuksia pienten arkirutiinien hoitamiseen. Esimerkiksi saapuvat laskut kirjautuvat automaattisesti kohteelle ja Adminet varmistaa, että ostohinnat ovat sovitun mukaiset. Lisäksi saatavien valvonta on automatisoitu ja lähettää tarvittaessa muistutukset.

Kokonaisuudessaan yrityksen johtamisen kannalta talouden tunnuslukujen seuranta on ottanut harppauksen eteenpäin sekä tiedon reaaliaikaisuuden, että porautumismahdollisuuden ansiosta.

– Kokonaisuuden näkee reaaliajassa ja tarvittaessa pystyy pilkkomaan sen pienempiin osiin. Näiden mahdollisuuksien hyödyntäminen on omalta osaltani tärkeää. Nyt pystyn seulomaan projekteja ja laskuperusteisia töitä, ja viipaloimaan kertyneitä tietoja vähän joka suuntaan. Nyt on hyvät työkalut siihen, että pystyn seuraamaan missä euroja liikkuu ja mikä on eri toimintojen kannattavuus. On helpompi puuttua sellaisiin kohtiin, jotka nilkuttavat, ja toisaalta ottaa oppia sellaisista osioista, jotka sujuvat hyvin. Näiden asioiden seuraamiseen Adminet on oiva peli, Lakso kertoo.

– Jos ajatellaan laajemmin kirjanpitoa, niin onhan siinä huomattava muutos, että ennen saimme kuukauden viiveellä tiedon, paljonko maksetaan esimerkiksi arvonlisäveroa ja millainen tilanne ylipäätään on. Nyt meillä on saman tien tilanne tiedossa ja jokainen saa ulos sellaista tietoa, kuin itse haluaa. Siinä mielessä tämä on huikea askel eteenpäin, Kirstinä toteaa.


Lataa opas kannattavuuteen

Oppaasta saat hyödyllisiä vinkkejä rakennus- tai talotekniikkayrityksen kannattavuuden parantamiseen.

Lataa ilmaiseksi

Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.

 


 

Kertokaa minulle lisää

Täytä lomake niin vastaamme sinulle pian ja kerromme Adminetin hyödyistä juuri sinun liiketoiminnallesi.

 

LVI ohjelmisto | Adminet LVI-alan yrityksille
Sulje haku