Ilmanvaihtopalvelu Salminen

Ilmanvaihtopalvelu Salminen Oy
"Sen olen ainakin huomannut, että entisen ohjelman aikaan, kun laskuja jäi kirjottelemaan niin kello saattoi olla seitsemän tai kahdeksan, kun pääsi kotia päin. Nyt se on käytännössä, että viiteen mennessä on tehnyt ne kaikki."

Ville Salminen


Muuramelainen Ilmanvaihtopalvelu Salminen Oy on toiminut jo vuodesta 1996 alkaen ilmanvaihtoalan täyden palvelun talona. Ville Salminen osti yrityksen isältään 2014 ja on tällä hetkellä kahden henkilön työnantaja. Toimialueena toimii melkein koko Suomi, vaihtelevin työkohtein. Töitä on tehty mm. Oulun Yliopistolle ja Helsingin kouluille.

”Ne ilmanvaihdon mittaukset ja säädöt on se sellainen ykkösprioriteetti, mitä me olemme tehneet pitkän aikaa. Ne hommat me osataan erittäin hyvin.”

Aluksi Salmisen isä toimi yrityksen vaihdon aikaan kirjanpidon ja laskutuksen tehtävissä. Tästä sitten jonkin ajan päästä isä jäi eläkepäiville ja paperihommat siirtyivät uuden yrittäjän vastuulle. Käytössä ei ollut toimialakohtaista järjestelmää, vaan tiedot menivät useamman reitin läpi kirjanpitäjälle.

Adminet otettiin lopulta käyttöön tilitoimisto Aaltosen suosittelun kautta.

“Olin kolmeen eri yritykseen yhteydessä, joiden kanssa kävin keskustelua uudesta järjestelmästä ja päädyin teihin. Hinta oli tietenkin yksi vaikuttava asia ja tilitoimistolla oli osaamista Adminetin kanssa, että ei sitäkään tarvinnut vaihtaa. Ja tietysti sitten kun näki ihan internetin välityksellä tuon miten Adminet toimii, niin se antoi kyllä heti sellaisen kuvan, että johonkin on vaihdettava.”

Omaa vapaa-aikaa säästyy

Yhteen järjestelmään siirtyminen on tuonut vapaa-aikaan tunteja lisää, kun paperityöt hoituvat nyt ripeämmin. Ennen laskutus, työtuntien kirjaaminen ja työtilaukset tehtiin eri ohjelmissa. Myös työtilauksille tarvittavat tavarat on ollut helppo merkitä tukussa asioidessa.

“Työtilauksiin ja kohteisiin, kun sinne laittaa kaikki niin on sitten ylhäällä. Eli tukkukäynneillä napauttaa numerosarjan siihen tauluun niin tavarat menevät suoraan sinne työtilaukselle. Ei tarvitse sieltä tukkureiden sivuilta erikseen hakee mitä sieltä on ostettu ja säästää paljon tunteja verrattuna meidän edelliseen ohjelmaan.”

Ajan tehostuessa yrittäjän on helpompi myös vastata tärkeisiin tarjouspyyntöihin ja yritystä koskeviin yhteydenottoihin. Tätäkään työtä ei ole enää pakko jättää sinne iltaselle työpäivän jälkeen tehtäväksi.

“Sen olen ainakin huomannut, että entisen ohjelman aikaan, kun laskuja jäi kirjottelemaan niin kello saattoi olla seitsemän tai kahdeksan, kun pääsi kotia päin. Nyt se on käytännössä, että viiteen mennessä on tehnyt kaikki ne. Kun tämäkin on helpottunut, niin tarjouspyyntöihinkin kerkeää vastaamaan nopeammin.”

Kannattavuuden seuranta helpottui

Salminen kertoo Adminetin auttaneen esimerkiksi työtilauksien ja tuntien seurannassa.

“Enää ei tarvinnut lähetellä whatsapissa viestejä, että missä oot ollut ja kuinka monta tuntia. Vaikka meilläkin on suurin osa töistä urakkahinnalla, mutta ei sitä aiemmin ollut niin hyvin kartalla mikä siellä oli kannattavaa ja mikä ei.”

Asentajat laittavat työtunnit Adminetin mobiilissa ylös työmaalta suoraan Salmiselle ja järjestelmän on todettu toimivan käytännössä näppärästi.  Ennen työtunnit päivittyivät sähköpostiin ohjelman kautta kahden viikon välein, jolloin aktiivinen työajanseuranta oli haastavaa.

“Jos siinä sitten oli pikku keikkoja välissä, niin niistä joutui erikseen soittelemaan ja kyselemään, että kuinka kauan meni missäkin.”

Salminen itse kertoo hyödyntävänsä Adminetin mobiilia esimerkiksi kuittien arkistoimiseen, joka taas helpottaa kirjanpitoa.

 

Raportointi-työkalut yrityksen tukena

Edellisen ohjelman kanssa Salminen pystyi lähinnä seuraamaan vain yrityksen liikevaihtoa, mutta Adminetillä muun muassa työntehon seuranta on parantunut huomattavasti. Kun työtunnit ovat ylhäällä ja tietää mihin aika kuluu, voi työtä tehostaa optimaaliseksi.

“No lähinnä raportointi on muuttunut nyt niin, että olen katsonut noissa urakkahommissa, että mitä niistä on jäänyt ja paljon niihin on mennyt tunteja. Ne meille on kuitenkin tärkeää tietoa. Samantyylisiä hommia tehdään paljon, niin siitä sitten vähän tietää tuota omaakin hintaa, että onko se kohdillaan vai ei.”

Suosikkiominaisuuksiksi yrittäjä mainitsee työtilauksen ja laskutuksen.

“Varsinkin tuo laskutus, se on helppoa, kun kaikki menee sinne suoraan. Jos omalta varastolta menee jotakin, ne löytyvät tuolla tukkurin tuotekoodilla suoraan ja ei tarvitse miettiä mitään hintojakaan itse.”

 

Oliko artikkeli hyödyllinen?

 

Kertokaa minulle lisää

Täytä lomake niin vastaamme sinulle pian ja kerromme Adminetin hyödyistä juuri sinun liiketoiminnallesi.

Lataa kannattavuusopas pienille yrityksille

Pienissä rakennus- ja talotekniikkayrityksissä voidaan hukata tuhansia euroja vuodessa ihan huomaamatta. Ilmaisesta 17-sivuisesta oppaastamme saat vinkkejä yleisiin kannattavuuden ongelmiin.

Lataa opas täältä

Sulje haku