LVI-alan asiakastarinat

Alan yritykset arvioivat, miten Adminet -toiminnanohjausjärjestelmä soveltuu LVI-alan tarpeisiin.


Pentti Sieppi, Putkiasennusliike Lämpölukko Ky

Antti Sieppi, Putkiasennusliike Lämpölukko Ky

Putkiasennusliike Lämpölukko Ky

Nopea ja helppo toiminnanohjausjärjestelmä toi tuoreempaa ilmettä

Lämpölukolla toimintatapojen muutos tuli ajankohtaiseksi, kun toimiston ja taloushallinnon työntekijät alkoivat lähestyä eläkeikää ja omat työpäivät venyivät 10–12 tunnin pituisiksi. "Erityisen hienoa oli, että kaikki näkivät muutoksen meidän edun mukaisena. Nekin, jotka olivat aiemmin vastanneet toimiston ja taloushallinnon rutiineista, jotka Adminet nykyään hoitaa. He näkivät, että kaikki tapahtuu sentilleen niin kuin pitääkin ja vielä kädenkäänteessä", toimitusjohtaja Pentti Sieppi toteaa. "Vanha toiminta perustui paperinpyörittelyyn ja massoitteluun, muutoksella halusimme tuoreempaa ilmettä", työnjohtajana toimiva Antti Sieppi kertoo.

Työmaiden rahaliikenne etupainotteiseksi: "Työmaa rahoittaa itse itsensä"

Yrityksen toimintojen seuranta on muuttunut Adminetin myötä reaaliaikaiseksi: "Kuukausi on pitkä aika yrittämisessä ja kun tieto tulee sillä tavalla jälkeenpäin, se on jo vähän myöhässä. Nykyään tiedämme viikon tarkkuudella tulevat asiat ja pystymme seuraamaan vaikka päivittäin, missä mennään. Minusta on olennaista, että pystymme koko ajan seuraamaan paljonko olemme saaneet työmaasta rahaa ja paljonko rahaa on kiinni. Tieto avaa silmät ja opettaa tekemään maksuliikenteen sopivammaksi. Adminet antaa mahdollisuuden pelata sillä tavalla, että työmaa rahoittaa itse itsensä, eikä yrityksen rahoitusta tarvita. Se on aivan uskomaton muutos, että saamme työmaat niin sanotusti etupainotteisiksi."

Ydinliiketoimintaan keskittyminen on mahdollistanut yrittäjän työpäivän lyhentämisen

Automatisoidut rutiinit ja reaaliaikainen seuranta ovat helpottaneet kokonaispaletin hallintaa. Tämä säästää aikaa oikeisiin töihin: "Tietynlainen toimistohulina on jäänyt pois, kun kaikki näkevät, mitä milloinkin tapahtuu. Ennakkotilaukset, laskutukset, laskujen hyväksymiset ja muut hoituvat sivutyönä lähes huomaamatta. Se antaa päivälle työrauhan ja aikaa keskittyä olennaiseen. Nyt jaksaa jatkaa päivittäistä rutiinia eteenpäin, kun ei tarvitse istua työpäivän jälkeen montaa tuntia paperihommissa. Yrittäjällekin on tullut työaika ja Adminet on antanut siihen mahdollisuuden."

Lue lisää kokemuksista

www.lampolukko.fi


Jarno Harju, Oy Yleiskylmä Findri Ltd.

Oy Yleiskylmä Findri Ltd.

Jäähdytyksen ja ilmankäsittelyn projektit hallintaan

Adminet otettiin Findrillä käyttöön huhtikuussa 2014. Silloisessa toimintatavassa ongelmia aiheuttivat erityisesti palkkahallinto ja projektinhallinta, joihin kaivattiin tehokkaampaa ratkaisua. Adminet on vastannut haasteeseen ja entisestä palkkahallinnon paperinpyörittelystä on päästy eroon. Myös projektit ovat paremmin hallussa: "Palkkahallinto on ratkennut hyvin. Aiemmin se oli irrallinen osio eikä linkittynyt laskutuksen ja työtilausten kanssa. Nyt tieto on automaattisesti käytettävissä kaikkialla. Projektinhallintaan meillä ei ennen ollut kunnon tilaustenkäsittelyjärjestelmää, johon olisimme voineet syöttää tiedot heti uuden tilauksen saapuessa", toimitusjohtaja Jarno Harju kertoo taustoista.

Kokonaisvaltainen järjestelmä vastaa LVI-alan tarpeisiin

Adminetillä on saatu yritystason kokonaisuus hallintaan ja vähennettyä henkilötyön tarvetta erityisesti kirjanpidon osalta: "Toiminnanohjauspuolella kuitenkin tapahtuu paljon sellaisia toimintoja, jotka saadaan helposti sylkäistyä kirjanpitoon ja laskutukseen samalla kertaa. Haimme sellaista ratkaisua, jolla päästään kokonaisvaltaisesti hyvään systeemiin – ja juuri sellainen Adminet on. Siellä on paljon nimenomaan meidän alaa tukevia toimintoja."

Liiketoiminnan ohjaaminen ei perustu enää tilinpäätöstietoihin

Harju odottaa innolla ensimmäisen toimintavuoden täyttymistä, jotta seurannan tueksi saadaan myös vertailupohjaa aiempaan: "Olen jo nyt tehnyt seurantaa, mutta erityisesti odotan, että saamme ensimmäisen puhtaan vuoden alle vertailutiedoksi. Tämä on meille tärkeää, koska aiemmin tilinpäätös on ollut vuosittain ainoa tuloksen mittari, eikä bisneksen ohjaaminen voi perustua pelkästään tilinpäätöstietoihin."

Lue lisää kokemuksista

www.findri.fi


Arto Mansikka, Lahden LVI-Tarvike Oy

Lahden LVI-Tarvike Oy

Lahden LVI-Tarvikkeen toiminta on perustunut Adminetin hyödyntämiseen yrityksen perustamisesta alkaen: "Eniten on muuttunut laskujen tarkastus ja tavaran tulouttaminen. Laskut tulevat nopeasti OVT:nä ja sovitut hinnat pitävät paikkansa. On huomattava etu, että tilatut tavarat kirjautuvat automaattisesti varastoon ja lisäävät varastosaldoa", toimitusjohtaja Arto Mansikka kertoo.

Luotettavaa ja ajantasaista tietoa myyntityöhön

Myymälätoimintoihin on tullut kokonaisvaltainen muutos, josta Mansikka toteaa, että ”puuhailut ovat vähentyneet ihan älyttömästi”. Suurena syynä tähän on kassatoimintojen integrointi yrityksen muuhun toimintaan, joten tiedot ovat luotettavia ja aina ajan tasalla: "Jos asiakas esimerkiksi tulee myymälään ja kysyy tuotteen hintaa, hänelle voi tehdä tarjouksen saman tien, koska voi olla varma, että koneen näyttämät tiedot pitävät paikkansa. Myös itse myyntitoiminta on helpottunut aika paljon. Aiemmin kaikki laskettiin käsin. Ohjelmasta sai myyntiraportit käteisasiakkaista ja sen perusteella tehtiin kassakirja erikseen. Siinä ei ollut minkäänlaista automatiikkaa, nyt näemme kaiken suoraan koneelta."

Automatiikan ansiosta päivän verran vähemmän työtä viikossa

Adminetin kokonaispalvelulla on saatu helpotusta myymälän pyörittämiseen, kun monet toiminnot ovat automatisoituneet: "Sen tiedän, että iso homma on jäänyt pois Adminetin myötä, varmaan päivän verran viikossa. Ei me kahdestaan tässä pärjättäisi, jos ei olisi Adminettiä. Siihen oikeastaan perustin koko homman alusta alkaen: Oli ihan ykkösasia, että otan tämän ohjelmiston käyttöön, kun pistin yrityksen pystyyn."

Lue lisää kokemuksista

www.lvi-tarvike.com


Juho Nurmimäki, LVI-Optimi

LVI-Optimi

Laadukas pilvipalvelu ja automatiikka ehdottomia LVI-alan yritykselle

Jo vuosia sitten LVI-Optimilla heräsi ajatus, että kohti pilvipalvelua ja automatiikkaa pitää tähdätä: "Otimme ohjelmaan, että vuonna 2013 siirrytään pilvipalveluun ja katsotaan, kuka sen meille toimittaa. Eipä siinä käytännössä paljon vaihtoehtoja ollut: Admicomilla on nykyaikaisempi, laadukkaampi ja pidemmälle viety tuote kuin kilpailijalla. Parasta Adminetissä on hallittu kokonaisuus: aina työn tilaamisesta toteutukseen ja sitä kautta laskutukseen. Sitten vielä nähdään heti projektin tulos. Nyt homma toimii", kertoo toimitusjohtaja Juho Nurmimäki.

Sähköinen viestintä on syrjäyttänyt asentajien paperiset työmääräimet ja LVI-koodit löytyvät helposti.

Nyt myös työnjohdon ja asentajan välinen tiedonsiirto on saatu sähköiseen muotoon, eikä paperisia työmääräimiä enää tarvitse käsitellä: ”Aiemmin paperiset työmääräimet jäivät sinne tänne. Oli jatkuva penkominen ja varmistaminen, että myyntilaskulle saadaan kirjattua kaikki. Se puoli on parantunut Adminetillä huomattavasti. Adminetistä näkee kaiken, mitä projektiin on haettu ja se oppii muistamaan käyttämämme LVI-koodit. Kun lyö Adminettiin autosta tulleen tavaran ensimmäiset kolme numeroa, niin sehän sitten jo ehdottaa itse, että tuotako sinä tarkoitat ja tavaran pystyy siitä poimimaan todella hyvin."

LVI-alalle soveltuvaa seurantaa, paperitonta työskentelyä ja automaattista laskujenkäsittelyä

Adminet on tuonut helpotusta monella rintamalla: "Adminet tukee meidän liiketoimintaa myös toimipaikkojen välillä, kun se mahdollistaa tehokkaan seurannan. Pääsimme käytännössä paperitöistä eroon, ehkä isoimpana juuri työmääräimet ja tuntilaput sekä niiden kirjaaminen. Eikä tarvitse paljon kirjelappuja enää liimailla. Vaikka paperisia ostolaskuja emme ole ottaneet vastaan aiemminkaan, ne tulivat meille skannattuna ja tiliöiminen oli työlästä. Nyt Adminet kohdistaa ne automaattisesti."

Lue lisää kokemuksista

www.lvioptimi.fi


Sami Nurmi, Ukon-Ilma Oy

Ukon-Ilma Oy

Toiminnanohjausjärjestelmä toi tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä ilmastointiyrityksen toimintaan

Ukon-Ilma Oy on pieni yhdeksän hengen ilmastointialan yritys. Se siirtyi käyttämään Adminettiä vuoden 2013 alusta alkaen. Aikaisemmin käytössä ei ole ollut toiminnanohjausjärjestelmää, joten toimintatavat koko tilaus-toimitusprosessissa sekä toimistolla menivät uusiksi. ”Tehokkuus ja läpinäkyvyys ovat lisääntyneet, kun koko toimitusketju on saatu reaaliaikaisen seurannan alle. Nähdään heti miten työmaa etenee ja pystytään antamaan tarvittaessa tarkempia väliaikaraportteja tilaajalle. Tätä kautta myös tehokkuus ja reagointikyky ovat parantuneet", kertoo toimitusjohtaja Sami Nurmi.

Läpinäkyvyys on konkretisoitunut myös asentajille. Nykyään asentajat näkevät tiedot työmaihin liittyvistä asioista itse Adminetistä. ”Se on varmasti isoin asia asentajille, että kaikki duunit ja yhteystiedot löytyvät Adminetistä. Puhelimella pääsee tietoihin käsiksi missä vain. Tiedonkulku on huomattavasti parempaa kuin aikaisemmin

Rahoitusennuste ja muut hyödylliset raportit helpottavat päätöksentekoa

Rahoitusennuste on sellainen, josta tykkään ja jota seuraan aktiivisesti. Se auttaa pysymään kärryillä missä mennään ja tiedon saa helposti ulos muutamalla hiiren klikkauksella. Olen pyrkinyt siihen, että käyn läpi viikoittain ja kuukausittain tulevat automaattiraportit. Adminetin raporteista näkee helposti reaalitilanteen. Taseesta, tuloslaskelmasta sekä projektiraporteista saa riittävän määrän tietoa, joiden perusteella voi tehdä päätöksiä.

Toimitusjohtaja voi keskittyä olennaiseen, kun toimistotyöt saa tehtyä oman työn ohessa

”Adminetin tulo on merkinnyt toimitusjohtajalle lisää aikaa oikeiden töiden tekemiseen. Kyllä Adminet säästöä tuo, kun nyt pystyy yksi heppu helpostikin tekemään toimiston puolen hommat oman toimen ohessa. Aikaisemmin toimistotöihin meni 4-5 tuntia päivässä.

Adminetin käyttöönottokustannukset Ukon-Ilma on pystynyt kuittamaan kymmenen kuukauden sisällä käyttöönotosta.

Lue lisää kokemuksista

www.ukon-ilma.fi


Lauri Kauppinen, I-Huolto Asennus Oy

I-Huolto Asennus Oy

Tilaus-toimitusketju toimivaksi ja kaikille mielekkäät työtehtävät

I-Huolto päätti pistää kannattavuuden kuntoon tehostamalla koko yrityksen toimintoja, aina töiden organisoinnista kattavaan seurantaan. "Työtehtäviä on tarkistettu laajemminkin ja tehty tehtävälistaus, mitä kenenkin vastuualueeseen kuuluu. Asentajat ovat itse päässeet vaikuttamaan toiminnan kulkuun ja heidän näkemyksensä on otettu huomioon. Olemme pyrkineet katsomaan työt sillä tavalla, että jokainen saisi tehdä sitä, missä tuntee  olevansa hyvä ja mitä haluaa tehdä. Tarkoitus on, että tilaus-toimitusketju on mahdollisimman jouheva meidän ja asiakkaan kannalta, tieto siirtyy ja homma toimii ihan käytännössäkin, eikä vain paperilla. Sehän tämän päivän kuvio on, että vähemmällä porukalla pitää saada enemmän aikaiseksi."

Työt organisoitiin kalenterilla uusiksi ja asentajat saivat lisää vastuuta

Töiden organisointi on otettu haltuun Adminetin kalenterilla. Työtilaukset vastaanotetaan toimistolla ja lisätään asentajan kalenteriin. Asentajat
voivat itse muokata omia töitään ja vaihtaa niiden järjestystä järkevämmäksi, kunhan sopivat asiasta asiakkaan kanssa.

Luppotunnit minimoidaan yhteisen kalenterin avulla

"Luppotunnit ovat ikuinen ongelma, kun työ on vaihtuvaa ja keikkaluontoista. Kannattavuuden kannalta työn suunnittelu ja luppotuntien minimointi on iso asia. Adminetin kalenterijärjestelmä ja seuranta antavat meille sellaiset työkalut, joilla pystymme oikeasti näkemään tilanteen ja suunnittelemaan työt siten, että luppotunnit minimoidaan. Tämän kokoisessa yrityksessä niiden merkitys on valtavan iso."

Lue lisää kokemuksista

www.i-huolto.fi


Jukka Mikkonen, PeLVI Oy

PeLVI Oy

Tieto on yhdessä järjestelmässä, sähköisessä muodossa ja kaikkien käytettävissä

Yrityksessä arvostetaan sitä, että Adminetin ansiosta yrityksen kokonaistilanteesta ollaan koko ajan tasalla. "Adminetin raporttien ansiosta hälytyskellot soivat paljon aikaisemmin, jos jokin alkaa mennä pieleen. Nettikäyttöisyys takaa sen, että monen toimipisteen yrityksessä tieto on yhdessä järjestelmässä, sähköisessä muodossa ja kaikkien käytettävissä", kertoo Jukka Mikkonen, toimitusjohtaja.

Pilvipalvelu on luotettava ja turvallinen - ei päivityshuolia eikä omia servereitä

Lisäksi haluttiin parantaa turvallisuutta ja päästä eroon kalliista päivityskuluista. "Vanhaan ohjelmaan oli tulossa seuraavana vuonna monenlaisia päivityksiä, mm. veromuutoksiin liittyen ja ne olisivat kuitenkin maksaneet paljon. Lisäksi käytössä oli fyysinen serveri, jolla ohjelma pyöri. Se on melkoinen riskikeskittymä, jos jotain sattuu. Jos esimerkiksi kiinteistö olisi palanut, kirjanpito ja kaikki muu olisi tuhoutunut samalla. Adminet pyörii vähän turvallisemmassa paikassa kuin toimiston nurkassa".

Lue lisää kokemuksista

www.pelvi.net



Heikki Luomi, Savon LVI-Talo Oy

Savon LVI-Talo Oy

Ei enää tuntilistakatastrofia paperilappujen ja tietojen käsin syöttämisen kanssa

Nykyään asentajat kirjaavat tuntinsa sähköisesti ja huoltokeikat hoidetaan Adminetin kalenterin kautta. "Se toimii älyttömän hyvin. Aiemmin paperiset tuntilistat olivat ihan katastrofi, kun palkanmaksu lähestyi ja lappuja tuli joka puolelta. Minun piti siirtää käsin tiedot koneelle ja toimittaa tilitoimistoon, sama operaatio oli Lapinlahdella. Sellaiseen ei missään tapauksessa palata. Mitä olen kuunnellut noiden kahden sankarin juttuja myymälän puolella, niin he ovat olleet ihan innoissaan yrityskalenterista. Kalenterista näkee heti vapaat ajat ja pystyy kertomaan asiakkaalle, milloin ja mihin aikaan asentaja tulee. Niillä on oikein kisa siitä, kumpi saa täyttää kalenterin.", kertoo yrittäjä Heikki Luomi.

Automaattiraportit auttavat päätöksenteossa

Entiseen verrattuna Savon LVI-Talossa ollaan nykyään paremmin ajan tasalla yrityksen tilanteesta. "Projektinseurantaa kyttään henkilökohtaisesti kovastikin. Lauantaina on mukava herätä ja alkaa tutkimaan sähköpostiin tulleita raportteja. Paljon tulee tietoa, mutta pitää hyödyntää ne raportit, joilla kokee jotakin tekevänsä. Tärkeää on oppia lukemaan raportit ja tehdä niiden pohjalta jonkinlaisia päätöksiäkin. Ei raportti sinänsä tee autuaaksi, vaan tieto pitää siirtää toimintaan."

Enemmän aikaa ostamiseen ja ostohistorian avulla on saatu merkittäviä säästöjä

Luomen arvion mukaan tyhjästä paperinpyörittelystä on vapautunut kaikkiaan aikaa vähintään 80 tuntia kuukaudessa. Vapautuneella ajalla on kehitetty yritystä ja panostettu ostotoimintaan. ”Nyt on jäänyt enempi aikaa ostamiseen, mikä on hirveän tärkeää. Adminetin kautta ostot hoituvat näppärästi aina ajantasaisilla hinnoilla. Kun ostohistoria on helposti tarkasteltavissa, se auttaa hintaneuvotteluissa aikalailla. Onhan siinä merkittäviä säästöjä tullut. Nyt myös raha kiertää nopeammin ja ostolaskujen käsittely on tehokkaampaa. Se on ollut kyllä huima kehitys. Siltä puolen meidän viivan alle jäävä eurokin on sitten vähän erilainen.”

Lue koko juttu

www.savonlvi-talo.fi


Tomi-Pekka Vuorinen, NewLiner Oy

Anu Keskilä, NewLiner Oy

NewLiner Oy

Paperilaskujen skannaus vei ennen puolet päivästä - Adminet säästää ajan lisäksi hermoja

Aiemmin NewLinerin taloushallinto piti sisällään turhia ja aikaavieviä vaiheita. Esimerkiksi laskujenkäsittely vei taloushallinnossa leijonanosan työpäivästä. ”Kaikki, myös tytäryhtiöiden paperilaskut tulivat tähän toimistolle. Ne skannattiin projektipäälliköille eri kaupunkeihin kommentoitavaksi ja sen jälkeen vielä uudestaan tilitoimistolle käsiteltäväksi. Se oli hurja paperisota. Laskujen käsittelyyn kului jopa puolet päivittäisestä työajasta, joten iso osa ajasta meni siihen – ja hermot myös”, talousvastaava Anu Keskilä naurahtaa, ”Jos sellaisessa systeemissä on, kannattaa ehdottomasti miettiä vaihtoa."

Yleinen talousajattelu levinnyt koko yritykseen ja projektipäälliköt tekevät laskutusta mielellään

Adminetin myötä projektipäälliköt ovat saaneet piristysruiskeen toimintaansa. ”Koska Adminetistä saa ajantasaista tietoa, ryhmien vetäjät ovat innostuneet kyselemään projektien tilannetta ja talouspuolen ajattelu on levinnyt laajemmin. Parantuneen aktiivisuuden ansiosta virheisiin pystytään reagoimaan hyvissä ajoin. Myös laskutustaso on parantunut, erityisesti lisälaskutukset oli ennen hankala hoitaa ja varsinkin pienemmät summat jäivät usein laskuttamatta. Nykyään projektipäälliköt laskuttavat innokkaammin pienempiäkin laskuja kun turhat välikädet ovat poistuneet myös tässä asiassa”, kertoo kehitysjohtaja Tomi-Pekka Vuorinen.

Yrityksen ja projektien seuranta helpottunut

Projektinhallinnan puolella seuranta on helpottunut. Projektinseurannan tiedot luodaan tarjousvaiheessa laaditusta budjetista ja käytettävissä on reaaliaikainen projektikohtainen taloustilanne. Projektien lisäksi toimipisteiden välistä tilannetta on helppo vertailla. ”Nyt oikeasti tiedetään mitä projekteja meillä on meneillään ja mitä on mennyt. Voidaan seurata eri toimipisteiden taloudellista menestystä ja missä mennään sen suhteen. Toiminta on paljon läpinäkyvämpää, kun voimme seurata sitä niin projekti-, yksikkö- kuin yritystasolla”, Vuorinen kertoo.

Lue lisää kokemuksista

www.newliner.fi


Petteri Kauppi, Kemin Vesipiste Oy

Kemin Vesipiste Oy

Adminetillä päästiin eroon varastorajoituksista - nyt jokainen huoltoauto voi olla oma varastonsa

Kemin Vesipisteen toiminta on kasvanut vauhdilla ja työmäärä lisääntynyt. "Kun toiminta Oulussa käynnistettiin, alkoi olla niin paljon tapahtumia, ettei itsellä enää riittänyt tunnit vuorokaudessa. Toinen merkittävä syy vaihtoon oli, että entisessä järjestelmässä varastopaikkoja sai avattua vain kaksi ja meidän ehdoton minimitarve oli kolme. Nyt pystymme perustamaan varastopaikkoja niin paljon kuin haluamme, myös huoltoautot ovat meillä niin sanotusti liikkuvia varastoja.", kertoo toimitusjohtaja Petteri Kauppi.

Kassakirjanpito 1950-luvulta nykypäivään automaattisella kirjauksella, kohdistamisella ja täsmäytyksellä

Adminetin myötä tehostuneet kassatoiminnot ovat nopeuttaneet työntekoa ja asiakaspalvelua. Adminet kirjaa, kohdistaa ja täsmäyttää kaikki maksusuoritukset automaattisesti. Lisäksi kuitit löytyvät nopeasti sähköisestä arkistosta. "Henkilökunta on kokenut hyväksi, että Adminetistä näkyy myynti- ja ostohistoria ja saa halutessaan jopa ostolaskun esille. Ja sitten kun tulee asiakkaalle tilattua tavaraa, saa kääntää tilauksen suoraan myyntilaskuksi. Ne ovat olleet merkittäviä myymälätoimintaa helpottavia asioita. Ennen kassakirjanpito piti tehdä 50-luvun tyylillä."

Säästöjä tarkasta ostolaskujen seurannasta ja vähemmän reklamointia

Adminet on tuonut tarkkuutta erityisesti ostolaskujen seurantaan. "Ostopuolella olemme saaneet isoimmat säästöt, kun jokainen alkoi tarkistaa ostamansa tuotteet. Meillä on toimittajien kanssa sovittuja hintoja ja Adminetin käyttöönoton jälkeen huomasimme, että niissä oli melko paljon heittoja. Alussa reklamoitiin laskuja pari kuukautta useampia kappaleita päivittäin. Enää niitä ei tarvitse reklamoida, koska toimittajatkin tietävät että täällä tartutaan niihin. Ei ostolaskuja ennen pystynyt yksi ihminen tarkistamaan, kun niitä saattoi tulla satakin päivittäin. Ei siihen millään riittänyt aika."

Lue lisää kokemuksista

www.vesipiste.fi


Mika Leinonen, LVI-Bioneerit Oy

LVI-Bioneerit Oy

Sähköinen arkistointi, laskujen käsittely, urakoiden seuranta ja automaattinen tiedonsiirto saavat kiitosta

Adminet on tuonut mukanaan runsaasti hyviä asioita. Muun muassa laskujen käsittely, sähköinen arkistointi, nettikäyttöisyys ja urakoiden seuranta ovat selkeitä etuja. "Laskutus on yrityksessä tärkeä asia ja Adminetissä se toimii paljon aiempaa paremmin. Niinkin simppeli toiminto kuin tavaroiden siirtäminen suoraan ostolaskulta myyntiin on tärkeä. Se on pirun hyvä. Nyt olemme myös päässeet eroon kaikista paperilaskuista. Ja tietysti sähköinen arkistointi ylipäätään on hyvä", kertoo toimitusjohtaja Mika Leinonen.

Asentajat tyytyväisiä sähköisiin tuntikortteihin

Adminetin myötä LVI-Bioneereillä otettiin käyttöön sähköiset tuntikortit asentajille. Paperisten tuntikorttien poistuminen on helpottanut palkanlaskentaa ja asentajat ovat suhtautuneet muutokseen positiivisesti. "Asentajat ovat olleet tyytyväisiä, sähköisiin tuntikortteihin siirtyminen sujui hyvin. Olin yllättynyt miten nopeasti prosessi hoitui."

Palautetta kuunnellaan: asiakkaat mukana Adminetin tuotekehityksessä

LVI-Bioneereilla ollaan oltu erityisen tyytyväisiä siihen, että Adminet kehittyy jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia lisätään asiakaspalautteen perusteella. Asiakkaat pääsevät mukaan tuotekehitykseen ja pystyvät vaikuttamaan ohjelmiston toimintoihin. "Uudistuksia on tullut paljonkin ja palautteet on otettu aina vastaan. Äskettäin minulta kysyttiin mielipidettä uuden ominaisuuden kehittämiseen. Ihan hyvä että kysytään ensin ja tehdään vasta sitten, niin ei tarvitse kahteen kertaan tehdä".

Lue lisää kokemuksista

www.lvi-bioneerit.fi


Peter Isojärvi, Lämpö- ja Wesijohtoliike P. Juutilainen Oy

Lämpö- ja Wesijohtoliike P. Juutilainen Oy

Pimiöstä päivänvaloon reaaliaikaisen seurannan avulla

Järjestelmän tuomia etuja ovat mm. ajansäästö, pienentyneet ostolaskut, helppo seuranta, viikoittaiset raportit ja se, ettei mitään jää laskuttamatta. "Kun ennen olimme kirjanpitäjältä viiveellä tulevien raporttien varassa, nyt yrityksen tilannetta on helpompi seurata eikä tule ikäviä yllätyksiä, kun kaiken näkee itse. Voi seurata, mitkä toimet kannattavat ja mitkä eivät. Sanoisin, että emme elä enää sellaisessa pimiössä kuin ennen."

Tulos kasvanut 70 000 euroa Adminetin ansiosta

"Olemme yksi Suomen suurimpia huollon ja korjauksen yrityksiä. Tavaraa siis liikkuu huimat määrät. Enää osia ei jää lojumaan mihinkään, vaan kaikki kirjautuu automaattisesti järjestelmään ja menee laskutukseen, kuten myös asentajien työtunnit. Jos tuntilaput ja tavarat lojuvat jossain Hiacen takapenkillä, se ei tee liiketulokselle hyvää. Arvioisin, että tähän mennessä liiketuloksemme on parantunut noin 70 000 eurolla Adminetin ansiosta."

Suosittelee Adminettiä muillekin LVI-alan yrityksille, eikä luovu kirveelläkään

Adminet on tuonut yritykseen merkittävää ajansäästöä. Erityisesti aikaa on vapautunut laskujen käsittelystä, kun automatiikka huolehtii lähes kaikesta ja itse laskut tarvitsee vain hyväksyä. "Ennen toimistolla istuttiin pidempään, erityisesti silloin kun laskutettiin. Nyt työt tehdään siinä 8–16 välillä. Ajallisesti laskutuksesta on jäänyt pois pari päivää viikossa – se on aika paljon. Nyt jää paremmin vapaa-aikaa ja työaika tulee järkevämmin käytettyä. Jos pyörii tässä samalla huolto-, korjaus- tai rakennusalalla, niin suosittelen. Adminet on sellainen systeemi, että tästä en luovu kirveelläkään."

Lue lisää kokemuksista

www.pj.fi


Marko Hiltunen, Uudenmaan Lämpötekniikka Oy

Uudenmaan Lämpötekniikka Oy

LVI-alan markkinatilanne vaatii yritykseltä sähköisiä toimintatapoja

Uudenmaan Lämpötekniikka Oy:ssä lähdettiin vaihtamaan järjestelmää, kun nähtiin, että markkinatilanne on muuttumassa. Toiminta ei ollut riittävän tehokasta ja katteet eivät olleet kohdillaan. Yrityksessä on siirrytty täysin sähköiseen maailmaan. Laskut tulevat ja lähtevät sähköisesti, työmääräimet luodaan suoraan Adminettiin ja työt ja tarvikkeet lisätään sinne asentajan toimesta.

Palkanlaskennassa koettiin suurin muutos. ”Suurin kulu tällaisessa haalariporukassa on palkkakulut. Aikaisemmin kirjasimme tunnit kahteen paikkaan ja palkanlaskennan käsittely tapahtui monessa portaassa. Nyt, kun asentaja merkitsee tunnit yhteen paikkaan, tieto on samalla kirjauksella sekä laskutuksessa että palkanlaskennassa”, kertaa osakas Marko Hiltunen.

Tarkemman talous- ja projektiseurannan avulla on myös tuloskuntoon päästy puuttumaan ja haasteellisessa markkinatilanteessa pärjätään.

Lue lisää kokemuksista

www.ult.fi


Jorma Reponen, Saimaan Apaja Oy

Janne Lustberg, Saimaan Apaja Oy

Saimaan Apaja Oy

Entisen järjestelmän aiheuttamalta tuskalta vältyttiin - kaikki tieto nyt yhdessä järjestelmässä

Saimaan Apaja on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. ”En voi kuin kuvitella millaista tuskaa yrityksen kasvun ja projektien hallinta olisi ollut entisillä järjestelmillä”, pohtii toimitusjohtaja Jorma Reponen. Nyt kaikki tieto on yhdessä järjestelmässä, aikaisemman neljän sijaa. Ostolaskujen käsittely vie ajallisesti murto-osan aikaisemmasta ja yksinkertainen ostolaskujen käsittelyprosessi näkyy helppoutena ja oikeana kohdistumisena.

Projektiseuranta ja lisä- ja muutostöiden hallinta helpottunut

Projektipäälliköllä muutokset näkyvät myös parantuneena projektiseurantana. ”Näen miten projektit menevät ja mitä niille on kirjattu ja voin välittää tietoa asentajille jo projektin aikana. Projekteista on selkeästi parempi kokonaiskuva kuin aikaisemmin", kertoo projektipäällikkö Janne Lustberg.

Nyt nähdään mitkä projektien toteumat ovat, kun laskennasta tulee selkeä fakta. Saadut tiedot ohjaavat seuraavien tarjouksien tekoa. Lisäksi saamme entistä paremmin kohdistettu kulut oikein. Valtaosa asiakkaita on kuluttajia ja on hyvin tyypillistä, että projektin aikana tulee hyvin paljon muutos- ja lisätöitä. Asiakkaista johtuvien muutosten kirjaaminen ja laskutus on olennainen osa, jolla projektikannattavuutta pidetään yllä. Siihen tämä on ollut selkeä työkalu. Eikä ole mitenkään tavatonta, että lisä- ja muutostöiden laskutus muodostuu lähes samaksi kuin pääurakka”, kertoo Reponen.

Lue lisää kokemuksista

www.saimaanapaja.com


Jani Kuittinen, Saimaan Apaja Oy

Saimaan Apaja Oy - asentajien kokemukset

Asentajat voivat kirjata ostotarpeet itse, eikä toimistolla ole enää pakko käydä

Saimaan Apajan asentajat käyttävät Adminettiä tehokkaasti. Asentaja Jani Kuittinen kertoi, ettei ole käynyt toimistolla sitten joulun. Tämän hetkinen urakkakohde sijaitsee lähellä kotia eikä tarvetta toimistolla käymiseen ole ollut, koska Adminettiin voi käydä tunnit täyttämässä kotoa käsin. Ei tarvitse turhaan toimistolla ajella, säästetään ajassa ja bensakuluissa. Asentajat tekevät ostajille tarvikkeista ostotarpeet valmiiksi. "Meillä on erikseen ostajat, jotka tekevät ostotilaukset, mutta me kirjataan ostotarpeet Adminettiin. Se on kyllä ihan kätevää."

Saimaan Apajalla luotetaan asentajiin eikä laskutusvalmiita keikkoja välttämättä kierrätetä työnjohdon kautta. "Kirjaamme keikat, työt ja tarvikkeet sähköisellä työmääräimellä, ja kun keikka on valmis, rasti ruutuun ja lasku lähtee matkaan."

Lue lisää kokemuksista

www.saimaanapaja.com


Kari Aalto, R.A. Wickholm Oy

R.A. Wickholm Oy

Ulkoistettu taloushallinto oli Adminettiä kalliimpi vaihtoehto

Alkusysäyksen muutos sai, kun toimitusjohtaja Kari Aalto kävi katsomassa ensimmäistä vedosta tilinpäätöksestä. Aalto yllättyi suuresta kirjanpitokustannuksesta. "Se oli ihan älytön summa. Admicomin esittämät kustannukset olivat hieman toisenlaiset ja Adminetin demoversio näytti äärimmäisen hyvältä."

50 000 euroa säästöä vuodessa

Adminet on tuonut tullessaan uudet toimintatavat ja uusia työtehtäviä toimitusjohtajalle, sihteerille ja työnjohdolle. "Extrana tuli kaikille töitä lisää, mutta se oli lähtiessä tiedossa, koska tilitoimisto oli hoitanut kaikki hallinnon työt. Koemme, ettei töiden lisääntyminen ole niin merkittävä seikka, etenkään, kun opitaan hyödyntämään järjestelmää täyspainoisesti. Taloudellista säästöä olemme saavuttaneet noin 50.000 euroa vuositasolla."

Laskutus ja ostaminen helpompaa ja tehokkaampaa

Tyytyväisiä ollaan myös siihen, että myyntilaskut lähtevät sähköisessä muodossa tai Itellan kautta. Laskutuspuolella on paljon muitakin hyviä puolia, mm. maksuerätaulukon ja laskun tekeminen on helpompaa ja nopeampaa kuin aikaisemmalla järjestelmällä. "Ostaminen ja hintojen vertailu on helpompaa kuin aikaisemmin. Laskutuksen kannalta on äärimmäisen näppärää, kun ostolaskulta saa rivit suoraan myyntilaskulle. Nykyään pientarvikkeet eritellään ja laskutetaan tarkemmin. Uskon, että saamme laskutettua asennustarvikkeita aikaisempaa enemmän asiakkaalta."

Lue lisää kokemuksista

www.wickholm.fi


Jouni Partanen, Ilmastointiasennus Partanen Oy

Ilmastointiasennus Partanen Oy

Liian paljon turhaa työtä ennen Adminetin käyttöönottoa

Pohtiessaan alkusysäystä Adminetin hankintaprosessiin Jouni Partanen toteaa: ”Tuskastutti vuosi vuodelta enemmän ja enemmän ja mietitytti onko tässä mitään järkeä. Tuli tolkuttoman paljon tehtyä sellaista työtä, joka ei näkynyt missään. Oma ajankäyttö ei tuntunut järkevältä.” Nyt Ilmastointiasennus Partasella on Adminet käytössä koko laajuudessa: taloushallinto, palkkahallinto, johdon työkalut, materiaalihallinto, projektinhallinta ja rahaliikenne.

Sähköinen kirjanpito ja laskutus on tyhjentänyt pöytälaatikon jatkuvasti kasvaneet paperipinot

Adminetin myötä yritys on siirtynyt sähköisen kirjanpidon ja laskutuksen aikakauteen. ”Pöytälaatikkoon ei kerry enää mitään, siellä on vain purukumipussi. Aikaisemmin sinne kerääntyi hurja pino paperia kuukaudessa”.

Helppo laskutus ja automatiikka tuonut enemmän vapaa-aikaa

Yrityksessä on Adminetin käyttöönoton myötä säästetty paljon aikaa. ”Olen huomannut, ettei iltaisin ja viikonloppuisin tarvitse kauheasti rutiini- ja paperitöitä pyörittää. Aikaisemmin meni paljon aikaa, kun asioita syötti käsin. Nyt kaikki plärääminen on taakse jäänyttä elämää. Aikaa on säästynyt merkittävästi. Eikä säästyneen ajan käytössä ole ollut mitään ongelmaa”.

Lue lisää kokemuksista

www.ilmastointiasennuspartanen.fi


Harri Salminen, MHS-Asennus Oy

MHS-Asennus Oy

Sähköinen taloushallinto Adminetin automatiikalla on ollut luotettava ratkaisu 

Adminetin myötä MHS-Asennuksen taloushallinto muuttui sähköiseksi. ”Omat hommat ovat vähentyneet huomattavasti. Nyt laskut tulevat sähköisenä ruudulle ja kirjautuvat kohteelle. Meille jää tarkistus ja hyväksyminen maksuun. Automatiikka hoitaa loput. Asentajien merkitessä vielä tuntinsa kohteelle, näen koko ajan kohteen tilanteen ja voin laskuttaa, mitä on laskuttamatta.

Adminet on asentajien ja toimitusjohtajan mielestä selkeä, järkevä ja helppokäyttöinen

Osa asentajista hoitaa tuntien syötön tuntikortille. ”Asentajat, jotka käyttävät Adminettiä ovat sanoneet, että ohjelma vaikuttaa selkeältä. Osa asentajista täyttää tunnit työpaikan koneilla ja osa kotona. Palkanmaksu on erilainen, mutta helppo entiseen verrattuna. Verratessani Adminettiä siihen, kun edellinen ohjelmisto tuli käyttöön, niin kyllä tämä meni kuin vettä vaan. En ole talousalan osaaja, mutta silti tämä on selkeä ja järkevä. Tehty niin automatisoiduksi ja helpoksi kuin mahdollista. Ajansäästöä on tullut”.

Tulevaisuus on automatiikassa ja toimialalle räätälöidyissä ratkaisuissa

Kysyttäessä kenelle Harri suosittelisi Adminettiä, hän vastaa nauraen: "En kenellekään. Jos muut haluaa tehdä kaikki asiat vaikeasti ja käyttää paljon aikaa, käyttäköön. Mä voin sillä aikaa tehdä enemmän ja kotiuttaa urakat. Tosiasia on, että nykypäivää on se, että tiedot ovat sähköisessä muodossa ja pitkälle automatisoituna. Adminet on räätälöity suoraan LVIS-alalle ja tällä kyllä pärjää keskikokoinen yritys, ja myös isommat."

Lue lisää kokemuksista

www.mhs-asennus.fi


Jari Vartiainen, Kuopion Putki & Säätö Oy

Kuopion Putki & Säätö Oy

Merkittävää säästöä ja LVI-alan hinnastot ajan tasalla

Kuopion Putki & Säädössä taloushallintoa hoiti aiemmin täyspäiväinen konttoristi, joka tekee Adminetin myötä töitä osa-aikaisesti. Putki&Säädön Jari Vartiainen laskee, että säästöä kiinteisiin kustannuksiin, pelkästään konttorin puolella, on ensimmäisellä tilikaudella tullut yli 30 000 euroa. Se on merkittävä säästö alle miljoonan liikevaihdolla toimivassa yrityksessä. ”Adminetissä hinnastojen päivitykset ovat aina ajan tasalla, joka on todella iso asia meille”.

Helppo ja luotettava sähköinen laskutus on syrjäyttänyt kirjekuorten postittelun

Laskut tulevat ja lähtevät sähköisesti, eikä kirjekuorien avaamista ja postitusta enää yrityksessä harrasteta. Jari kiittelee, että siirtyminen sähköiseen laskutukseen oli jopa yllättävän helppoa. Laskutus on pelannut alusta asti ilman sekaannuksia.

Dokumentinhallinta tehostanut viestintää asentajien kanssa parantaen myös urakoiden kannattavuutta

Sähköistä laskutusta tärkeämpänä Jari pitää Adminetin dokumentinhallintaa: "Skannaamme Adminettiin esimerkiksi urakointikohteen tietoihin kuvat ja muut asiakirjat. Määriteltyämme käyttöoikeudet asentajille, he pääsevät käsiksi kohteen kuviin ja asiakirjoihin suoraan työmaalta tai kotoa käsin. Näin vältytään kuvien etsimisiltä, mutu-tiedon käyttämiseltä, turhilta puheluilta ja ajokilometreiltä. Nämä asiat tuovat meille ison säästön, mikä näkyy tulevaisuudessa urakoiden kannattavuudessa”.

Lue lisää kokemuksista

www.putkisaato.fi


Kari Mänty, LVI-Kari Mänty Oy

LVI-Kari Mänty Oy

Paperiton toimisto, taloushallinto ja urakkalaskenta samassa ohjelmistossa: 
Adminet -toiminnanohjausjärjestelmä on omassa luokassaan

Jo kaksikymmentä vuotta Hanakat -ketjuun kuulunut LVI-Kari Mänty etsi pitkään järjestelmää, jossa taloushallinnon ja urakkalaskennan toiminnot olisivat samassa paketissa. Adminettiin siirtymisen syinä Kari nostaa esille nettikäyttöisyyden, sähköisyyden ja pitkälle automatisoidut sovellukset. ”Eivät muut ole sähköisyydessä ja nettikäyttöisyydessä tällä tasolla kuin Adminet. Meillä on pitkään ollut tavoitteena paperiton toimisto”, Kari Mänty sanoo.

Lue lisää kokemuksista

www.lviasiantuntija.fi


Kimmo Parkkinen, VTK-LVI Myynti Parkkinen Oy

VTK-LVI Myynti Parkkinen Oy

Adminet mahdollistaa hallinnollisen työn ja tilausten tekemisen kentällä

Adminetin käyttöönotto tapahtui toukokuussa 2009. - ”Hyvä juttu on, kun Adminetin myötä paperisten laskujen postittaminen on jäänyt pois ja palkanlaskenta on entistä nopeampaa”, kertoo toimitusjohtaja Kimmo Parkkinen.

Parkkinen on sitä mieltä, että tulevaisuudessa tietokoneet tulevat vahvemmin mukaan kentälle. Internet ja pienikokoiset tietokoneet mahdollistavat, että jokaisella asentajalla on omat tietokoneet. Tilaukset ja työmaiden hoito onnistuu jatkossa suoraan kentältä, ei enää toimistolta käsin.

Lue lisää kokemuksista

www.vtk-lvimyyntiparkkinen.fi


Harri Pesonen, LVIS Pesoset Oy

LVIS Pesoset Oy

Toiminnanohjausjärjestelmän valinta oli selvä: Adminet tuo säästöä ja helppoutta

Kuultuaan Admicomin ratkaisusta Harri Pesonen teki laskelmia ja hätkähti kuinka suuren säästön Adminetillä voisi saavuttaa pelkästään hänen omista töistään. Lisäksi LVIS Pesosten pitkäaikainen kirjanpitäjä oli piakkoin jäämässä eläkkeelle. Toimitusjohtajan rutiinitöiden vähentymisen lisäksi Admicomin ratkaisu mahdollisti, ettei kirjanpitäjän tilalle tarvinnut palkata ja kouluttaa uutta henkilöä.

Nykyään Admicomin automatiikka hoitaa LVIS Pesosten taloushallinnon ja kirjanpidon. Harri ja Heimo Pesonen käyttävät Adminetin sovelluksia ostolaskujen tarkastamiseen, tarjousten laskemiseen sekä urakkaerä- ja laskutyölaskujen tallentamiseen.

Automatiikka hoitaa ostolaskujen käsittelyprosessin vastaanottamisesta maksatukseen. Myös myyntilaskutukseen automatiikka toi ajansäästöä. Yrityksessä tallennetaan laskun tiedot ja rivitiedot Adminettiin. Automatiikka hoitaa laskujen lähetyksen vastaanottajalle oikeassa muodossa.

Lue lisää kokemuksista

www.lvispesoset.fi


Lue sähköalan asiakasyritysten kokemuksista >>
Lue rakennusalan asiakasyritysten kokemuksista >>

Liity tyytyväisten Adminet -asiakkaiden joukkoon!

^ Alkuun