LVI-alan asiakastarinat

Lue LVI-alan asiakkaidemme kokemuksia, miten Adminet ja muut palvelumme ovat soveltuneet heidän tarpeisiinsa.

 


 


Automaattisia palosammutusjärjestelmiä toteuttava JH-Sprinkleriurakointi on huimassa kasvuvauhdissa, sillä se on kolminkertaistanut liikevaihtonsa muutamassa vuodessa. Yritys työllistää 26 asentajaa sekä seitsemän henkilöä johdossa ja hallinnossa Raumalla, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa sijaitsevissa toimipisteissään


Adminet tehostaa toimintaa ja helpottaa usean toimipisteen hallintaa

Adminetillä varmistettiin neljän toimipisteen saumaton toiminta, kun kaikki tiedot löytyvät sähköisessä muodossa yhden järjestelmän sisältä: "Kun meillä on toimipisteitä laajalla alueella Suomessa, niin onhan se ihan älyttömän tärkeää, että jokaisessa toimipisteessä päästään käsiksi tarvittaviin tietoihin omalta koneelta", työnjohtaja Tomi Parkkinen korostaa.

"Siihen Adminet on hyvä järjestelmä, että tiedetään yrityksen taloudellinen tilanne koko ajan ja pystytään seuraamaan, että kehitys menee oikeaan suuntaan. Adminet on tehostanut toimintaamme – näyttö on kiistaton ja suosittelen ratkaisua myös muille", toimitusjohtaja Jani Hämäläinen jatkaa.


Projektinseuranta muuttui täydellisesti

Voitettujen urakoiden budjetit ja maksuerätaulukot lisätään Adminettiin. Tämän jälkeen projektien tietojen käsittely sujuu kaikista toimipisteistä ja kulut saadaan kohdistettua oikein. "Seuranta on muuttunut ihan täydellisesti, kun näemme reaaliajassa missä projektit menevät. Enää ei mennä jollain tuntumalla ja tehdä muutaman kuukauden päästä jälkilaskentaa, jotta nähtäisiin miten meni. Kaikki kulut kohdistetaan projektille ja kun luvut näkee reaaliajassa, hahmottaa paremmin projektin kokonaiskuvan ja pystyy esimerkiksi painottamaan maksuerätaulukoita paremmin", Hämäläinen kertoo.

"Meille on älyttömän helppoa, että työntekijöiden tunnit kirjautuvat automaattisesti myös kohteelle. Ei tarvitse itse pitää mitään erityiskirjaa niistä ja kaivaa tietoja tuntilapuista. Kyllähän tämä tehostaa meidän toimintaa paljon", Parkkinen jatkaa.


Tukkureiden hintavertailu on helppoa ja ostot kohdistuvat automaattisesti

Kannattavaa projektien toteuttamista tuetaan ostoilla ja Adminettiä hyödynnetään hintaneuvotteluissa. Saapuvien ostolaskujen käsittely on helpottunut merkittävästi aiemmasta: "Adminetin ostohistoriasta voi nopeasti tarkistaa aiemmat ostohinnat ja vertailla tukkureiden hintoja. Se nopeuttaa ostotoimintaa ja varmistaa, että hinta on kohdillaan. Ostotoiminnassa täytyy pystyä ylläpitämään kilpailukyky, siitä ei saa antaa yhtään periksi", Hämäläinen korostaa.

"Meille tulee ihan hirveästi ostolaskuja. Aiemmin laskujen tarkastaminen oli tosi hankalaa verrattuna nykyiseen tapaan, kun ostot kohdistettiin käsin kirjanpidon vientien yhteydessä. Nyt kun muistaa tilatessaan mainita työnumeron, lasku kohdistuu automaattisesti. Sitten ei muuta kuin rasti ruutuun ja maksuun", Parkkinen kertoo helposta ostolaskujen käsittelystä.




 


Lahden Putkihuolto palvelee nykyään asiakkaitaan 31 työntekijän voimin Päijät-Hämeen alueella. Asiakkaita ovat niin yksityistaloudet, isännöitsijät kuin teollisuus. ”Teemme linjasaneerauksia sekä LVI-huoltoa ja meillä on myös huoltopäivystys. Tällä alueella erityisesti teollisuus työllistää meitä paljon”, kertoo toimitusjohtaja Jari Kallijärvi

Adminet otetiin Lahden Putkihuollossa käyttöön toukokuussa 2014. Edellisen järjestelmän huonot käyttöönottokokemukset aiheuttivat ennakkoon huolta, mutta lopulta ihan turhaan.


Tarvikkeet kohdistuvat suoraan työtilaukselle

Lahden Putkihuollossa hoidetaan kaikkiaan noin 70 huoltokeikkaa viikossa, joten ymmärrettävästi työtilausprosessi kokonaisuudessaan on mennyt Adminetin myötä eniten eteenpäin. Toimistolla kaikki ottavat tilauksia vastaan ja kirjaavat ne Adminettiin. Kallijärven vastuulla on jaella työt kentälle. Kaikki isommat ja arvokkaammat tavarat tilataan suoraan tukusta työmaalle, omassa varastossa säilytetään vain putkia ja asennustarvikkeita.

Adminetissä tukkuritilausten ostolaskut kohdistuvat automaattisesti työtilaukselle. "Jos aiemmin tilasin asiakkaalle vaikka varaajan suoraan kotipihaan ja asentaja meni laittamaan sitä paikoilleen, hän ei välttämättä muistanut merkata tuotetta työmääräimelle, kun ei ollut itse vienyt sitä mukanaan. Välillä puuttuvat tavarat huomattiin toimistolla, mutta helposti niitä jäi myös laskuttamatta. Adminet on selkeästi pienentänyt meillä tavarahävikkiä ja varmistanut tavaroiden laskutuksen."


Yrityksen tilannetta on helppo seurata

Adminet on helpottanut yrityksen tilanteen seuraamista monellakin rintamalla. Esimerkiksi urakoiden osalta kaikki kulut ja tulot saadaan seurantaan reaaliajassa. "Aiemmin urakan onnistumisen näki vasta, kun se oli jo päättynyt. Nyt tieto on heti saatavilla. Itse seuraan urakoiden etenemistä kerran viikossa, urakkapuolen työnjohto varmasti vielä useammin. Minua kiinnostaa viikoittaisten talousraporttien lisäksi erityisesti kassatilanteen seuraaminen. Ruudulla näkyy kaikki pankit ja näen helposti missä mennään, paljonko ostolaskuja lähtee minäkin päivänä tai mitä ensi viikolla tapahtuu. Se on aika hienoa, että kassatilanteen näkee niin nopeasti."


Aikaa oikeisiin asioihin

Sähköinen toimintatapa on vapauttanut aikaa monista aiemmin aikaa vieneistä toiminnoista. Esimerkiksi työtuntien siirtäminen tuntikorteilta palkanlaskentaan oli aiemmin iso työ. Nyt tiedot siirtyvät automaattisesti ja palkanlaskenta itsessään on helpompaa. "Ulkopuolinen tilitoimisto hoitaa osan meidän palkoista ja itselleni olen ottanut kuukausipalkkalaisten palkanmaksun. Palkanlaskenta on nopeutunut paljon ja tilitoimiston laskut ovat pienentyneet nyt, kun hekin hoitavat palkat ja kirjanpidon Adminetillä."




 


LVI-Automaatio ja Korjauspalvelu on Pohjois-Savon alueella toimiva täyden palvelun LVI- ja saneerausalan yritys. Yrityksestä on kehittynyt vuosien saatossa monipuolinen rakentamisen ja talotekniikan palvelujen tuottaja, sillä yrityksen repertuaariin kuuluvat LVi-, sähkö-, kylmä-, rakennus- ja saneeraustyöt. Toimintaa haluttiin tehostaa, jolloin Adminet otettiin avuksi.


Toimistotyöt vähemmälle

Toiminnan kasvaessa myös toimistotyön määrä on lisääntynyt tasaista tahtia. Ohjakset yritettiin pitää hallussa taloushallinnon yleisohjelmistolla, mutta vuoden 2012 syksyllä todettiin, ettei se riitä palvelemaan yrityksen nykytarpeita. Muun muassa paperisten työmääräinten ja laskujen käsittely sekä tietojen siirtäminen järjestelmään työllistivät paljon. "Järjestelmän vaihdolla haettiin myös reaaliaikaista työmaaseurantaa ja laskutusta. Valintaa tehtäessä, ja edelleenkin, Adminetin iso plussa on riippumattomuus ajasta ja paikasta. Enää ei tarvitse tulla toimistolle jos jotain pitää tarkistaa", taloushallinnosta vastaava Johanna Kahelin taustoittaa valinnan syitä.


Tarjouskanta hallintaan

Adminetillä haettiin helpotusta myös projektinseurantaan ja tarjouslaskentaan. Työnjohtajat hyödyntävät Adminettiä myös tarjouslaskennassa, erityisesti talotekniikan puolella. Yritys tekee pääasiassa laskutöitä ja toiminnasta noin 30 prosenttia on urakkaluontoista. Kovin isoja urakoita ei tehdä, joten myöskään järeitä tarjouksia ei tarvitse laskea. "Työn hinnoitteluun on tehty Adminettiin valmiit laskentasäännöt ja tavarat haetaan tarjoukselle omasta tuoterekisteristä. Voitettu tarjous siirretään budjetiksi projektinseurantaan ja tehdään maksuerätaulukot. Adminetin etu on, että näemme kaikki projektiin liittyvät asiat seurannasta ajantasaisesti", LVI-puolen työnjohtaja Jani Nykänen kertoo. "Myös rakennuspuolen tarjouksia laskettaessa Adminetistä haetaan tarjoukselle ajantasaiset tuotehinnat", rakennuspuolen työnjohtaja Juha Vuori lisää.


Seuranta reaaliajassa

Toimitusjohtaja osallistuu yrityksen arkeen muun muassa ottamalla vastaan työtilauksia ja jakelemalla niitä kentälle. Nykyään hän panostaa kuitenkin entistä enemmän yrityksen tilanteen seuraamiseen. "Adminetistä on helppo seurata, miten homma toimii. Seuraan tietysti tulosta ja tasetta sekä päivittäistä myyntiä. Näen suoraan ja tarkasti, mitä milloinkin on tehty ja kenen kautta tilauksia on mennyt eteenpäin. Se on minusta mielenkiintoista", toimitusjohtaja Jarmo Leskinen toteaa seurannasta.




 

Jotset Oy


Sähkö- ja LVI-urakointia tekevän Jotset Oy:n toiminta käynnistyi vuonna 2009, kun LVIS-tarvikemyyntiin keskittyneen yrityksen rinnalle kaivattiin asennuspalveluita tuottavaa toimintaa. Jotset tekee urakointia aina omakotitaloista kerrostalokohteisiin ja jonkin verran myös saneerausta. Töitä tehdään sekä alihankintana rakennusfirmoille että suoraan yksityisasiakkaille.

Asennusfirmaa on ajettu pikkuhiljaa eteenpäin ja kymmenen henkilöä työllistävä yritys on vähintään tuplannut liikevaihtonsa jokaisena toimintavuotenaan. Yrityksessä tympäännyttiin aikaa vievään toiminnanohjaukseen ja automatisoitiin hallinnon rutiinit Adminetillä.


Kivitaulumenetelmistä automatiikkaan

Kun Jotsetissa ensimmäisen kerran kuultiin Adminetistä, oli silloisessa ohjelmistossa otettu juuri projektinhallinnan työkalut käyttöön. Yrityksessä päätettiin ottaa vuosi lisäaikaa ja katsoa, mihin ohjelmiston paukut riittävät. "Pikkuhiljaa ryhdyin tutustumaan tarkemmin Adminettiin kun alkoi tuntua, ettei silloinen tapa ehkä ollut ihan helpoin tapa tehdä asioita. Adminet vaikutti paljon jouheammalta järjestelmältä, joten päätimme kokeilla, onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. Ja olihan se. Täytyy sanoa, että en ole katunut päivääkään, että tuli vaihdettua", Jotsetin toimintaa vetävä Janne Nygren kertoo.


Tarkoituksena on ollut nollata paperimäärä

Adminetillä projektinhallintaan on saatu huomattava parannus ja johdon töitä on pystytty levittämään asentajille. Puolen vuoden käytön aikana kaikki asentajat ovat oppineet kirjaamaan tuntinsa kännykällä ja osa syöttää jo tarvikeostotkin suoraan Adminettiin.

"Nyt asentajilla on yksinkertainen työkalu syöttää tunnit ja jatkossa tarvikkeetkin. Asentajat ovat alkaneet käyttää myös työnumeroita tavaroita ostaessaan ja sitä kautta tavarat saadaan laskutukseen hyvinkin näppärästi. Oli työnumeroiden käyttö edellisessäkin ratkaisussa mahdollista, mutta sekin oli jotenkin kankeaa eikä sitä sitten tullut käytettyä. Nyt ostot vielä menevät maksuunkin automaattisesti, eikä tarvitse olla erillisiä pankkiohjelmia, että saa laskut maksettua. Se on suuri helpotus."


Tilin saldo on kiistaton mittari Adminetin tehosta

Järjestelmän vaihdon hyödyt näkyvät Jotsetilla sekä rahatilannetta tutkittaessa että omaa ajankäyttöä mietittäessä. Nygrenin mukaan laskutus on nopeutunut ja helpottunut, koska asiat tehdään jo tilauksia käsiteltäessä tarkemmin, joten laskutusvaiheessa kaikki tiedot ovat valmiina.

"Laskutus ei ole enää niin iso vaiva kuin aiemmin, jolloin se jäi aina viime tinkaan. Kyllä me on huomattu, että laskutus parani huomattavasti ja tilin saldo näytti paljon paremmalta heti kun vaihdettiin ohjelmaa. Jos käyttää jo pelkästään rahatilannetta mittarina, se on kiistaton todiste, että on osattu laskuttaa oikea-aikaisesti."




 


Pääkaupunkiseudulla toimiva Vesijohtoliike J. Laitinen tekee pääasiassa LVI-asennuksia. Repertuaariin kuuluvat pienet ja vähän isommatkin asennukset hananvaihdosta ulkopuolisiin vesi- ja lämpöjohtosaneerauksiin sekä runkosaneerauksiin. Yritys palvelee pääasiassa huoltoyhtiöistä, isännöitsijäntoimistoista ja taloyhtiöistä koostuvaa asiakaskuntaansa 21 huoltoauton voimin. Adminetin avulla toimitusjohtaja Jukka Laitinen ulkoisti itsensä operatiivisesta toiminnasta kun Adminet otettiin käyttöön kesällä 2012.


Adminet on monipuolinen ja yksilöllisiin tarpeisiin mukautuva järjestelmä

Yrityksen toimintatavat on hiottu sellaiseen kuosiin, ettei toimitusjohtajan itsensä tarvitse puuttua operatiiviseen toimintaan lainkaan. Sen sijaan hän seuraa yrityksen tilannetta Adminetillä ja ohjailee laivaa oikeille uomille aina tarvittaessa. Vesijohtoliike J. Laitisella halutaan olla kehityksen edelläkävijöitä ja valmistautua tuleviin muutoksiin jo hyvissä ajoin.

Tässä hengessä myös Adminet astui kuvaan: "Halusimme olla kehityksessä mukana myös jatkossa, joten meillä oli tarve Adminetin kaltaiselle ratkaisulle. Vanhan ohjelmiston kanssa pelaaminen oli sama kuin rautakangen kanssa olisi taistellut, ei se taipunut meidän tarpeisiin. Meillä oli tarve saada ohjelma, joka olisi paljon monipuolisempi ja mukautuisi meidän yksilöllisiin tarpeisiin. Koimme, että Adminet oli meille sopiva juttu", toimitusjohtaja Jukka Laitinen kertoo Adminetin hankinnan taustoista.


Toimitusjohtaja ulkoisti itsensä operatiivisesta toiminnasta

Adminetin käyttöönotossa Laitinen toimi lähinnä ulkopuolisena tarkkailijana ja opeteli omiin hallinnollisiin töihinsä liittyvät asiat, eikä hän puutu muiden asioihin edelleenkään muuta kuin pyydettäessä tai tarvittaessa: "Turha minun on toisten osaamisalueisiin puuttua. Pysyn lestissäni, katselen miten koneisto rullaa ja öljyilen sitä tarvittaessa. Operatiiviseen toimintaan en ole puuttunut enää pariin vuoteen. Toimin nykyään työnjohtajieni tukena heidän töissään, seuraan organisaation kehitystä ja toimivuutta kokonaisuudessaan sekä pidän asiakkaisiin yhteyttä ja luon uusia asiakkuuksia."


"Adminetistä näen kaiken vaivattomasti"

Laitiselle on alusta asti ollut tärkeää seurata, miten yrityksellä menee numeroiden valossa. Seurantatavat vain ovat muuttuneet vuosien saatossa – ja onneksi parempaan suuntaan: "Olen yritystoiminnan alusta alkaen seurannut viikoittain muun muassa laskuttamattomia ja laskutettuja töitä, ostolaskuja sekä tilitapahtumia. Aiemmin tieto etsittiin joka viikko mapeista ja kansioista, ja seuranta tapahtui paperilla ja laskukoneella. Nyt näen Adminetistä kaiken vaivattomasti. Pystyn helposti vertaamaan tietoja viime vuoteen ja aikaisempiin kuukausiin sekä näkemään kaiken: koko rahaliikenteen, tulot sekä menot aina polttoainekuiluista työvaatteisiin ja työkaluihin. Näen hyvinkin tarkasti jopa yksittäisen työn katteen. Mikään ei tule enää yllätyksenä, vaan heti pystytään reagoimaan jos aletaan hiukankin eksyä kurssista. Adminet on ollut meille erinomainen työkalu kaikilla osa-alueilla yrityksessämme."




 

Pentti Sieppi, Putkiasennusliike Lämpölukko Ky

Antti Sieppi, Putkiasennusliike Lämpölukko Ky


Putkiasennusliike Lämpölukko Ky on palvellut asiakkaitaan vakaalla ammattitaidolla jo yli 30 vuoden ajan. Lämpölukko tekee pääasiassa LVI-saneerauksia yrityisasiakkaille, taloyhtiöille ja rakennusliikkeille. Suurin osa yrityksen töistä on keskittynyt Rovaniemelle, mutta työmaita on aina Ivalossa ja Saariselällä asti. Yritys sai Adminetistä korvaajan kahdelle eläköityneelle toimistotyöntekijälle. Adminet otettiin käyttöön helmikuussa 2014 ja samalla palkanlaskennan ja kirjanpidon asiantuntijatyö ulkoistettiin Admicomille.


Nopeutta ja helppoutta työntekoon

Lämpölukolla toimintatapojen muutos tuli ajankohtaiseksi, kun toimiston ja taloushallinnon työntekijät alkoivat lähestyä eläkeikää ja omat työpäivät venyivät 10–12 tunnin pituisiksi. "Erityisen hienoa oli, että kaikki näkivät muutoksen meidän edun mukaisena. Nekin, jotka olivat aiemmin vastanneet toimiston ja taloushallinnon rutiineista, jotka Adminet nykyään hoitaa. He näkivät, että kaikki tapahtuu sentilleen niin kuin pitääkin ja vielä kädenkäänteessä", toimitusjohtaja Pentti Sieppi toteaa.

"Vanha toiminta perustui paperinpyörittelyyn ja massoitteluun, muutoksella halusimme tuoreempaa ilmettä", työnjohtajana toimiva Antti Sieppi kertoo.


Työmaiden rahaliikenne etupainotteiseksi

Yrityksen toimintojen seuranta on muuttunut Adminetin myötä reaaliaikaiseksi: "Kuukausi on pitkä aika yrittämisessä ja kun tieto tulee sillä tavalla jälkeenpäin, se on jo vähän myöhässä. Nykyään tiedämme viikon tarkkuudella tulevat asiat ja pystymme seuraamaan vaikka päivittäin, missä mennään. Minusta on olennaista, että pystymme koko ajan seuraamaan paljonko olemme saaneet työmaasta rahaa ja paljonko rahaa on kiinni. Tieto avaa silmät ja opettaa tekemään maksuliikenteen sopivammaksi. Adminet antaa mahdollisuuden pelata sillä tavalla, että työmaa rahoittaa itse itsensä, eikä yrityksen rahoitusta tarvita. Se on aivan uskomaton muutos, että saamme työmaat niin sanotusti etupainotteisiksi."


Nyt voidaan keskittyä olennaiseen

Automatisoidut rutiinit ja reaaliaikainen seuranta ovat helpottaneet kokonaispaletin hallintaa. Tämä säästää aikaa oikeisiin töihin: "Tietynlainen toimistohulina on jäänyt pois, kun kaikki näkevät, mitä milloinkin tapahtuu. Ennakkotilaukset, laskutukset, laskujen hyväksymiset ja muut hoituvat sivutyönä lähes huomaamatta. Se antaa päivälle työrauhan ja aikaa keskittyä olennaiseen. Nyt jaksaa jatkaa päivittäistä rutiinia eteenpäin, kun ei tarvitse istua työpäivän jälkeen montaa tuntia paperihommissa. Yrittäjällekin on tullut työaika ja Adminet on antanut siihen mahdollisuuden."




 

Jarno Harju, Oy Yleiskylmä Findri Ltd.


Kylmäurakointiliike Oy Yleiskylmä Findri Ltd. valmistaa Tuusulassa kylmälaitteita urheilun, teollisuuden ja kiinteistöjen tarpeisiin. Yrityksen palveluun kuuluu myös laitteiden huoltotoiminta. Findri tekee urakointia ja projektitoimintaa 15 oman työntekijän ja laajan alihankkijaverkoston voimin. Yrityksessä tuskailtiin käsipelillä pyörineiden palkkahallinnon ja projektinhallinnan kanssa, kunnes tuttu yrittäjä vinkkasi Adminetistä.


Jäähdytyksen ja ilmankäsittelyn projektit hallintaan

Adminet otettiin Findrillä käyttöön huhtikuussa 2014. Silloisessa toimintatavassa ongelmia aiheuttivat erityisesti palkkahallinto ja projektinhallinta, joihin kaivattiin tehokkaampaa ratkaisua. Adminet on vastannut haasteeseen ja entisestä palkkahallinnon paperinpyörittelystä on päästy eroon. Myös projektit ovat paremmin hallussa: "Palkkahallinto on ratkennut hyvin. Aiemmin se oli irrallinen osio eikä linkittynyt laskutuksen ja työtilausten kanssa. Nyt tieto on automaattisesti käytettävissä kaikkialla. Projektinhallintaan meillä ei ennen ollut kunnon tilaustenkäsittelyjärjestelmää, johon olisimme voineet syöttää tiedot heti uuden tilauksen saapuessa", toimitusjohtaja Jarno Harju kertoo taustoista.


Kokonaisvaltainen järjestelmä, joka vastaa LVI-alan tarpeisiin

Adminetillä on saatu yritystason kokonaisuus hallintaan ja vähennettyä henkilötyön tarvetta erityisesti kirjanpidon osalta: "Toiminnanohjauspuolella kuitenkin tapahtuu paljon sellaisia toimintoja, jotka saadaan helposti sylkäistyä kirjanpitoon ja laskutukseen samalla kertaa. Haimme sellaista ratkaisua, jolla päästään kokonaisvaltaisesti hyvään systeemiin – ja juuri sellainen Adminet on. Siellä on paljon nimenomaan meidän alaa tukevia toimintoja."


Liiketoiminnan ohjaaminen ei perustu enää tilinpäätöstietoihin

Harju odottaa innolla ensimmäisen toimintavuoden täyttymistä, jotta seurannan tueksi saadaan myös vertailupohjaa aiempaan: "Olen jo nyt tehnyt seurantaa, mutta erityisesti odotan, että saamme ensimmäisen puhtaan vuoden alle vertailutiedoksi. Tämä on meille tärkeää, koska aiemmin tilinpäätös on ollut vuosittain ainoa tuloksen mittari, eikä bisneksen ohjaaminen voi perustua pelkästään tilinpäätöstietoihin."




 

Arto Mansikka, Lahden LVI-Tarvike Oy


Lahden LVI-Tarvike Oy on LVI-Tarvikkeiden erikoisliike, joka palvelee niin yksityisiä kuin yrityksiä vankalla asiantuntemuksella. Myymälän tuotevalikoimassa on panostettu erityisesti LVI-tarvikkeisiin ja – varaosiin. Yrityksen historia juontaa juurensa vuoteen 1978, jolloin Lahden Putkihuolto perustettiin. Alussa yritys keskittyi asennustoimintaan, mutta pian avattiin myös myymälä asennustöitä tukemaan. Myöhemmin myymälä päätettiin eriyttää muusta toiminnasta, jolloin Lahden LVI-Tarvike syntyi. Tässä yhteydessä yrityksessä otettiin käyttöön myös Adminet.

Lahden LVI-Tarvikkeen toiminta on perustunut Adminetin hyödyntämiseen yrityksen perustamisesta alkaen: "Eniten on muuttunut laskujen tarkastus ja tavaran tulouttaminen. Laskut tulevat nopeasti OVT:nä ja sovitut hinnat pitävät paikkansa. On huomattava etu, että tilatut tavarat kirjautuvat automaattisesti varastoon ja lisäävät varastosaldoa", toimitusjohtaja Arto Mansikka kertoo.


Luotettavaa ja ajantasaista tietoa myyntityöhön

Myymälätoimintoihin on tullut kokonaisvaltainen muutos, josta Mansikka toteaa, että ”puuhailut ovat vähentyneet ihan älyttömästi”. Suurena syynä tähän on kassatoimintojen integrointi yrityksen muuhun toimintaan, joten tiedot ovat luotettavia ja aina ajan tasalla: "Jos asiakas esimerkiksi tulee myymälään ja kysyy tuotteen hintaa, hänelle voi tehdä tarjouksen saman tien, koska voi olla varma, että koneen näyttämät tiedot pitävät paikkansa. Myös itse myyntitoiminta on helpottunut aika paljon. Aiemmin kaikki laskettiin käsin. Ohjelmasta sai myyntiraportit käteisasiakkaista ja sen perusteella tehtiin kassakirja erikseen. Siinä ei ollut minkäänlaista automatiikkaa, nyt näemme kaiken suoraan koneelta."


Automatiikan ansiosta päivän verran vähemmän työtä viikossa

Adminetin kokonaispalvelulla on saatu helpotusta myymälän pyörittämiseen, kun monet toiminnot ovat automatisoituneet: "Sen tiedän, että iso homma on jäänyt pois Adminetin myötä, varmaan päivän verran viikossa. Ei me kahdestaan tässä pärjättäisi, jos ei olisi Adminettiä. Siihen oikeastaan perustin koko homman alusta alkaen: Oli ihan ykkösasia, että otan tämän ohjelmiston käyttöön, kun pistin yrityksen pystyyn."




 

Juho Nurmimäki, LVI-Optimi


LVI-Optimi Oy työllistää omistajiensa lisäksi viidestä kuuteen asentajaa. Aluksi keskityttiin lähinnä pientalojen LVI-urakointiin, mutta myöhemmin liiketoiminta-aluetta laajennettiin pientalojen putki- ja maalämpöremontteihin. Pääasiakaskuntaa ovat pientaloasukkaat ja – rakentajat ja jonkin verran tehdään myös pieniä julkisia hankkeita. Haasteisiin vastataan uusilla toimintatavoilla ja toiminta-alueen laajentamisella. Vuonna 2012 tehtiin päätös siirtyä uusiin toimintatapoihin ja pilvipalvelun käyttöön.


Laadukas pilvipalvelu ja automatiikka ehdottomia LVI-alan yritykselle

Jo vuosia sitten LVI-Optimilla heräsi ajatus, että kohti pilvipalvelua ja automatiikkaa pitää tähdätä: "Otimme ohjelmaan, että vuonna 2013 siirrytään pilvipalveluun ja katsotaan, kuka sen meille toimittaa. Eipä siinä käytännössä paljon vaihtoehtoja ollut: Admicomilla on nykyaikaisempi, laadukkaampi ja pidemmälle viety tuote kuin kilpailijalla. Parasta Adminetissä on hallittu kokonaisuus: aina työn tilaamisesta toteutukseen ja sitä kautta laskutukseen. Sitten vielä nähdään heti projektin tulos. Nyt homma toimii", kertoo toimitusjohtaja Juho Nurmimäki.


Sähköinen viestintä on syrjäyttänyt asentajien paperiset työmääräimet

Nyt myös työnjohdon ja asentajan välinen tiedonsiirto on saatu sähköiseen muotoon, eikä paperisia työmääräimiä enää tarvitse käsitellä: ”Aiemmin paperiset työmääräimet jäivät sinne tänne. Oli jatkuva penkominen ja varmistaminen, että myyntilaskulle saadaan kirjattua kaikki. Se puoli on parantunut Adminetillä huomattavasti. Adminetistä näkee kaiken, mitä projektiin on haettu ja se oppii muistamaan käyttämämme LVI-koodit. Kun lyö Adminettiin autosta tulleen tavaran ensimmäiset kolme numeroa, niin sehän sitten jo ehdottaa itse, että tuotako sinä tarkoitat ja tavaran pystyy siitä poimimaan todella hyvin."


LVI-alalle tehdyt toiminnot ja ominaisuudet helpottavat työntekoa

Adminet on tuonut helpotusta monella rintamalla: "Adminet tukee meidän liiketoimintaa myös toimipaikkojen välillä, kun se mahdollistaa tehokkaan seurannan. Pääsimme käytännössä paperitöistä eroon, ehkä isoimpana juuri työmääräimet ja tuntilaput sekä niiden kirjaaminen. Eikä tarvitse paljon kirjelappuja enää liimailla. Vaikka paperisia ostolaskuja emme ole ottaneet vastaan aiemminkaan, ne tulivat meille skannattuna ja tiliöiminen oli työlästä. Nyt Adminet kohdistaa ne automaattisesti."




 

Sami Nurmi, Ukon-Ilma Oy

Ukon-Ilma Oy on jyväskyläläinen ilmastointialan erikoisosaaja. Palveluvalikoimaan kuuluvat ilmanvaihdon kartoitukset, asennukset, mittaukset, säädöt, puhdistukset ja desinfioinnit, pääpainon ollessa huoltotöissä. Yrityksessä työskentelee yhdeksän vakituista työntekijää, joista kaksi toimiston puolella. Valtaosa yrityksen töistä ja liikevaihdosta tulee Uudeltamaalta, mutta toimintaa on laajennettu myös Jyväskylään. Kun toiminnan pyörittäminen aikaisemmilla toimintatavoilla ja ohjelmalla ei ollut enää mahdollista, apua haettiin Adminetistä.


Tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä ilmastointiyrityksen toimintaan

Ukon-Ilma Oy on pieni yhdeksän hengen ilmastointialan yritys. Se siirtyi käyttämään Adminettiä vuoden 2013 alusta alkaen. Aikaisemmin käytössä ei ole ollut toiminnanohjausjärjestelmää, joten toimintatavat koko tilaus-toimitusprosessissa sekä toimistolla menivät uusiksi. ”Tehokkuus ja läpinäkyvyys ovat lisääntyneet, kun koko toimitusketju on saatu reaaliaikaisen seurannan alle. Nähdään heti miten työmaa etenee ja pystytään antamaan tarvittaessa tarkempia väliaikaraportteja tilaajalle. Tätä kautta myös tehokkuus ja reagointikyky ovat parantuneet", kertoo toimitusjohtaja Sami Nurmi.

Läpinäkyvyys on konkretisoitunut myös asentajille. Nykyään asentajat näkevät tiedot työmaihin liittyvistä asioista itse Adminetistä. ”Se on varmasti isoin asia asentajille, että kaikki duunit ja yhteystiedot löytyvät Adminetistä. Puhelimella pääsee tietoihin käsiksi missä vain. Tiedonkulku on huomattavasti parempaa kuin aikaisemmin


Ajantasainen tieto helpottaa päätöksentekoa

Rahoitusennuste on sellainen, josta tykkään ja jota seuraan aktiivisesti. Se auttaa pysymään kärryillä missä mennään ja tiedon saa helposti ulos muutamalla hiiren klikkauksella. Olen pyrkinyt siihen, että käyn läpi viikoittain ja kuukausittain tulevat automaattiraportit. Adminetin raporteista näkee helposti reaalitilanteen. Taseesta, tuloslaskelmasta sekä projektiraporteista saa riittävän määrän tietoa, joiden perusteella voi tehdä päätöksiä.


Toimistotyöt saa tehtyä oman työn ohessa

Adminetin tulo on merkinnyt toimitusjohtajalle lisää aikaa oikeiden töiden tekemiseen. "Kyllä Adminet säästöä tuo, kun nyt pystyy yksi heppu helpostikin tekemään toimiston puolen hommat oman toimen ohessa. Aikaisemmin toimistotöihin meni 4-5 tuntia päivässä.




 

Lauri Kauppinen, I-Huolto Asennus Oy


I-Huolto Asennus Oy on Lappeenrantaan perustettu ilmastointialan yritys. Parikymmentä henkilöä työllistävän yrityksen palvelukokonaisuuteen kuuluvat kaikki ilmanvaihtoon liittyvät työt: huolto, nuohous/puhdistus, automaatio, osatuotanto sekä asennustyöt. Toimintaa haluttiin tehostaa ja kannattavuutta parantaa. Yrityksessä päätettiin toteuttaa kokonaisvaltainen toimintatapojen remontti, jolloin myös Adminet otettiin käyttöön.


Tilaus-toimitusketju toimivaksi ja kaikille mielekkäät työtehtävät

I-Huolto päätti pistää kannattavuuden kuntoon tehostamalla koko yrityksen toimintoja, aina töiden organisoinnista kattavaan seurantaan. "Työtehtäviä on tarkistettu laajemminkin ja tehty tehtävälistaus, mitä kenenkin vastuualueeseen kuuluu. Asentajat ovat itse päässeet vaikuttamaan toiminnan kulkuun ja heidän näkemyksensä on otettu huomioon. Olemme pyrkineet katsomaan työt sillä tavalla, että jokainen saisi tehdä sitä, missä tuntee  olevansa hyvä ja mitä haluaa tehdä. Tarkoitus on, että tilaus-toimitusketju on mahdollisimman jouheva meidän ja asiakkaan kannalta, tieto siirtyy ja homma toimii ihan käytännössäkin, eikä vain paperilla. Sehän tämän päivän kuvio on, että vähemmällä porukalla pitää saada enemmän aikaiseksi."


Työt organisoitiin uusiksi ja asentajat saivat lisää vastuuta

Töiden organisointi on otettu haltuun Adminetin kalenterilla. Työtilaukset vastaanotetaan toimistolla ja lisätään asentajan kalenteriin. Asentajat
voivat itse muokata omia töitään ja vaihtaa niiden järjestystä järkevämmäksi, kunhan sopivat asiasta asiakkaan kanssa.


Luppotunnit minimoidaan yhteisen kalenterin avulla

"Luppotunnit ovat ikuinen ongelma, kun työ on vaihtuvaa ja keikkaluontoista. Kannattavuuden kannalta työn suunnittelu ja luppotuntien minimointi on iso asia. Adminetin kalenterijärjestelmä ja seuranta antavat meille sellaiset työkalut, joilla pystymme oikeasti näkemään tilanteen ja suunnittelemaan työt siten, että luppotunnit minimoidaan. Tämän kokoisessa yrityksessä niiden merkitys on valtavan iso."




 

Jukka Mikkonen, PeLVI Oy


LVI- ja rakennuspeltitöihin erikoistunut PeLVI Oy on perustettu vuonna 1980 Pielavedelle. Nykyään PeLVI on alueensa isoimpia toimijoita ja toimipisteet on perustettu myös Iisalmeen ja Siilinjärvelle. Kaksikymmentä henkilöä työllistävän yrityksen toimipisteet ovat erikoistuneet palvelemaan asiakkaita omilla osaamisalueillaan. Kasvavan yrityksen toiminta alkoi vähitellen vaatia myös tehokkaampia toimintatapoja ja työajan vapauttamista toimistorutiineista tuottamaan työhön. Adminet otettiin yrityksessä käyttöön vuoden 2010 alussa.


Tieto on yhdessä järjestelmässä kaikkien käytettävissä

Yrityksessä arvostetaan sitä, että Adminetin ansiosta yrityksen kokonaistilanteesta ollaan koko ajan tasalla. "Adminetin raporttien ansiosta hälytyskellot soivat paljon aikaisemmin, jos jokin alkaa mennä pieleen. Nettikäyttöisyys takaa sen, että monen toimipisteen yrityksessä tieto on yhdessä järjestelmässä, sähköisessä muodossa ja kaikkien käytettävissä", kertoo Jukka Mikkonen, toimitusjohtaja.


Luotettavaa pilvipalvelua - ei päivityshuolia eikä omia palvelimia

Lisäksi haluttiin parantaa turvallisuutta ja päästä eroon kalliista päivityskuluista. "Vanhaan ohjelmaan oli tulossa seuraavana vuonna monenlaisia päivityksiä, mm. veromuutoksiin liittyen ja ne olisivat kuitenkin maksaneet paljon. Lisäksi käytössä oli fyysinen serveri, jolla ohjelma pyöri. Se on melkoinen riskikeskittymä, jos jotain sattuu. Jos esimerkiksi kiinteistö olisi palanut, kirjanpito ja kaikki muu olisi tuhoutunut samalla. Adminet pyörii vähän turvallisemmassa paikassa kuin toimiston nurkassa".




 


Heikki Luomi, Savon LVI-Talo Oy


Savon LVI-Talo Oy toimii kahden toimipisteen voimin Kuopiossa ja Lapinlahdella. Yritys työllistää kaikkiaan 28 henkilöä, ja nykyään molemmilla paikkakunnilla on myymälät sekä urakointia ja huoltotoimintaa. ”Täällä Kuopiossa 16 asentajastamme kymmenen tekee urakoita ja loput keikkahommia. Urakointipuolella teemme paljon uudis- ja saneerauskohteita kerrostaloissa, mutta silti työt vaihtelevat laidasta laitaan”, kertoo yrittäjä Heikki Luomi. Yrityksessä otettiin Adminet käyttöön, sillä aiemmin käytössä ollut ohjelma ei enää pystynyt vastaamaan kehittyvän yrityksen tarpeisiin.


Eroon paperilapuista ja tietojen käsinkirjauksilta koneelle

Nykyään asentajat kirjaavat tuntinsa sähköisesti ja huoltokeikat hoidetaan Adminetin kalenterin kautta. "Se toimii älyttömän hyvin. Aiemmin paperiset tuntilistat olivat ihan katastrofi, kun palkanmaksu lähestyi ja lappuja tuli joka puolelta. Minun piti siirtää käsin tiedot koneelle ja toimittaa tilitoimistoon, sama operaatio oli Lapinlahdella. Sellaiseen ei missään tapauksessa palata. Mitä olen kuunnellut noiden kahden sankarin juttuja myymälän puolella, niin he ovat olleet ihan innoissaan yrityskalenterista. Kalenterista näkee heti vapaat ajat ja pystyy kertomaan asiakkaalle, milloin ja mihin aikaan asentaja tulee. Niillä on oikein kisa siitä, kumpi saa täyttää kalenterin.", kertoo yrittäjä Heikki Luomi.


Automaattiraportit auttavat päätöksenteossa

Entiseen verrattuna Savon LVI-Talossa ollaan nykyään paremmin ajan tasalla yrityksen tilanteesta. "Projektinseurantaa kyttään henkilökohtaisesti kovastikin. Lauantaina on mukava herätä ja alkaa tutkimaan sähköpostiin tulleita raportteja. Paljon tulee tietoa, mutta pitää hyödyntää ne raportit, joilla kokee jotakin tekevänsä. Tärkeää on oppia lukemaan raportit ja tehdä niiden pohjalta jonkinlaisia päätöksiäkin. Ei raportti sinänsä tee autuaaksi, vaan tieto pitää siirtää toimintaan."


Enemmän aikaa ostamiseen ja merkittäviä säästöjä ostohistorian avulla

Luomen arvion mukaan tyhjästä paperinpyörittelystä on vapautunut kaikkiaan aikaa vähintään 80 tuntia kuukaudessa. Vapautuneella ajalla on kehitetty yritystä ja panostettu ostotoimintaan. ”Nyt on jäänyt enempi aikaa ostamiseen, mikä on hirveän tärkeää. Adminetin kautta ostot hoituvat näppärästi aina ajantasaisilla hinnoilla. Kun ostohistoria on helposti tarkasteltavissa, se auttaa hintaneuvotteluissa aikalailla. Onhan siinä merkittäviä säästöjä tullut. Nyt myös raha kiertää nopeammin ja ostolaskujen käsittely on tehokkaampaa. Se on ollut kyllä huima kehitys. Siltä puolen meidän viivan alle jäävä eurokin on sitten vähän erilainen.”




 

Tomi-Pekka Vuorinen, NewLiner Oy

Anu Keskilä, NewLiner Oy


Noin 80 henkilöä työllistävä NewLiner-konserni toimii valtakunnallisesti kuudesta eri kaupungista käsin. Toimipisteet löytyvät niin Helsingistä, Turusta, Tampereelta, Jyväskylästä, Oulusta kuin Vaasasta. NewLiner on yksi Suomen suurimmista putkistojen pinnoituksia ja sukituksia tekevistä yrityksistä. Putkistosaneerauksia tehdään urakoina lähinnä yksityisille taloyhtiöille. Adminet otettiin käyttöön syksyllä 2011, jolloin yrityksessä tapahtui myös muita suuria muutoksia.


Adminetin automatiikka säästää ajan lisäksi hermoja

Aiemmin NewLinerin taloushallinto piti sisällään turhia ja aikaavieviä vaiheita. Esimerkiksi laskujenkäsittely vei taloushallinnossa leijonanosan työpäivästä. ”Kaikki, myös tytäryhtiöiden paperilaskut tulivat tähän toimistolle. Ne skannattiin projektipäälliköille eri kaupunkeihin kommentoitavaksi ja sen jälkeen vielä uudestaan tilitoimistolle käsiteltäväksi. Se oli hurja paperisota. Laskujen käsittelyyn kului jopa puolet päivittäisestä työajasta, joten iso osa ajasta meni siihen – ja hermot myös”, talousvastaava Anu Keskilä naurahtaa, ”Jos sellaisessa systeemissä on, kannattaa ehdottomasti miettiä vaihtoa."


Yleinen talousajattelu levinnyt koko yritykseen

Adminetin myötä projektipäälliköt ovat saaneet piristysruiskeen toimintaansa. ”Koska Adminetistä saa ajantasaista tietoa, ryhmien vetäjät ovat innostuneet kyselemään projektien tilannetta ja talouspuolen ajattelu on levinnyt laajemmin. Parantuneen aktiivisuuden ansiosta virheisiin pystytään reagoimaan hyvissä ajoin. Myös laskutustaso on parantunut, erityisesti lisälaskutukset oli ennen hankala hoitaa ja varsinkin pienemmät summat jäivät usein laskuttamatta. Nykyään projektipäälliköt laskuttavat innokkaammin pienempiäkin laskuja kun turhat välikädet ovat poistuneet myös tässä asiassa”, kertoo kehitysjohtaja Tomi-Pekka Vuorinen.


Yrityksen ja projektien seuranta helpottunut

Projektinhallinnan puolella seuranta on helpottunut. Projektinseurannan tiedot luodaan tarjousvaiheessa laaditusta budjetista ja käytettävissä on reaaliaikainen projektikohtainen taloustilanne. Projektien lisäksi toimipisteiden välistä tilannetta on helppo vertailla. ”Nyt oikeasti tiedetään mitä projekteja meillä on meneillään ja mitä on mennyt. Voidaan seurata eri toimipisteiden taloudellista menestystä ja missä mennään sen suhteen. Toiminta on paljon läpinäkyvämpää, kun voimme seurata sitä niin projekti-, yksikkö- kuin yritystasolla”, Vuorinen kertoo.




 

Petteri Kauppi, Kemin Vesipiste Oy


Vesi-Piste Oy on perustettu Muoniossa vuonna 1962. Sittemmin yritys on siirtynyt isältä pojalle ja laajentanut toimintaansa kolmeen kaupunkiin. Nykyään Vesi-Pisteellä on myymälät Torniossa, Kemissä ja Oulussa. Myymälätoiminnan lisäksi yrityksen palveluihin kuuluvat LVI-asennukset ja –urakointi. Urakointia tehdään lähinnä kerrostalo- ja liikerakentamisen puolella. Yrityksen vahva kasvu toi haasteita myös hallinnon järjestelmille. Erilaisia vaihtoehtoja toiminnanohjaukseen alettiin tutkia, kun kolmas myymälä avattiin.


Jokainen huoltoauto voi olla oma varastonsa

Vesi-Pisteen toiminta on kasvanut vauhdilla ja työmäärä lisääntynyt. "Kun toiminta Oulussa käynnistettiin, alkoi olla niin paljon tapahtumia, ettei itsellä enää riittänyt tunnit vuorokaudessa. Toinen merkittävä syy vaihtoon oli, että entisessä järjestelmässä varastopaikkoja sai avattua vain kaksi ja meidän ehdoton minimitarve oli kolme. Nyt pystymme perustamaan varastopaikkoja niin paljon kuin haluamme, myös huoltoautot ovat meillä niin sanotusti liikkuvia varastoja.", kertoo toimitusjohtaja Petteri Kauppi.


Kassakirjanpito 1950-luvulta nykypäivään

Adminetin myötä tehostuneet kassatoiminnot ovat nopeuttaneet työntekoa ja asiakaspalvelua. Adminet kirjaa, kohdistaa ja täsmäyttää kaikki maksusuoritukset automaattisesti. Lisäksi kuitit löytyvät nopeasti sähköisestä arkistosta. "Henkilökunta on kokenut hyväksi, että Adminetistä näkyy myynti- ja ostohistoria ja saa halutessaan jopa ostolaskun esille. Ja sitten kun tulee asiakkaalle tilattua tavaraa, saa kääntää tilauksen suoraan myyntilaskuksi. Ne ovat olleet merkittäviä myymälätoimintaa helpottavia asioita. Ennen kassakirjanpito piti tehdä 50-luvun tyylillä."


Säästöjä tarkasta ostolaskujen seurannasta ja vähemmän reklamointia

Adminet on tuonut tarkkuutta erityisesti ostolaskujen seurantaan. "Ostopuolella olemme saaneet isoimmat säästöt, kun jokainen alkoi tarkistaa ostamansa tuotteet. Meillä on toimittajien kanssa sovittuja hintoja ja Adminetin käyttöönoton jälkeen huomasimme, että niissä oli melko paljon heittoja. Alussa reklamoitiin laskuja pari kuukautta useampia kappaleita päivittäin. Enää niitä ei tarvitse reklamoida, koska toimittajatkin tietävät että täällä tartutaan niihin. Ei ostolaskuja ennen pystynyt yksi ihminen tarkistamaan, kun niitä saattoi tulla satakin päivittäin. Ei siihen millään riittänyt aika."




 

Mika Leinonen, LVI-Bioneerit Oy


Vuonna 1977 perustettu LVI-Bioneerit on kasvanut kahden miehen yrityksestä kaikkiaan noin seitsemänkymmentä henkilöä työllistäväksi konserniksi. Perheomisteinen yritys työllistää emoyhtiön puolella noin 40 työntekijää ja Savonlinnassa toimivassa tytäryhtiössä noin 30 henkilöä. LVI-Bioneerit tekee kaikenlaisia LVI-alaan liittyviä töitä, pääasiassa urakointia ja huoltotoimintaa. Adminet otettiin käyttöön, kun vanha ohjelma alkoi tulla kehityskaarensa päähän.


Uusi toimintatapa on tuonut paljon myönteisiä muutoksia

Adminet on tuonut mukanaan runsaasti hyviä asioita. Muun muassa laskujen käsittely, sähköinen arkistointi, nettikäyttöisyys ja urakoiden seuranta ovat selkeitä etuja. "Laskutus on yrityksessä tärkeä asia ja Adminetissä se toimii paljon aiempaa paremmin. Niinkin simppeli toiminto kuin tavaroiden siirtäminen suoraan ostolaskulta myyntiin on tärkeä. Se on pirun hyvä. Nyt olemme myös päässeet eroon kaikista paperilaskuista. Ja tietysti sähköinen arkistointi ylipäätään on hyvä", kertoo toimitusjohtaja Mika Leinonen.


Asentajat tyytyväisiä sähköisiin tuntikortteihin

Adminetin myötä LVI-Bioneereillä otettiin käyttöön sähköiset tuntikortit asentajille. Paperisten tuntikorttien poistuminen on helpottanut palkanlaskentaa ja asentajat ovat suhtautuneet muutokseen positiivisesti. "Asentajat ovat olleet tyytyväisiä, sähköisiin tuntikortteihin siirtyminen sujui hyvin. Olin yllättynyt miten nopeasti prosessi hoitui."


Asiakkaat mukana Adminetin tuotekehityksessä

LVI-Bioneereilla ollaan oltu erityisen tyytyväisiä siihen, että Adminet kehittyy jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia lisätään asiakaspalautteen perusteella. Asiakkaat pääsevät mukaan tuotekehitykseen ja pystyvät vaikuttamaan ohjelmiston toimintoihin. "Uudistuksia on tullut paljonkin ja palautteet on otettu aina vastaan. Äskettäin minulta kysyttiin mielipidettä uuden ominaisuuden kehittämiseen. Ihan hyvä että kysytään ensin ja tehdään vasta sitten, niin ei tarvitse kahteen kertaan tehdä".




 

Peter Isojärvi, Lämpö- ja Wesijohtoliike P. Juutilainen Oy


Helsinkiläisyritys Lämpö- ja Wesijohtoliike P. Juutinen Oy on kasvanut viime vuosina vauhdilla. Jyrki Harju ja Peter Isojärvi ostivat hiipumassa olleen liiketoiminnan ja ryhtyivät luotsaamaan yritystä uuden vuosituhannen vaatimusten tasolle. Nykyään iso osa P. Juutilaisen asiakkaista on asunto-osakeyhtiöitä ja suurin osa töistä on laskutöitä. Tänä päivänä yritys työllistää omistajiensa lisäksi noin 20 henkilöä ja aktiivisia asiakkaita on 500-800. Entistä pidemmiksi venyneet päivät, epätietoisuus yrityksen nykytilasta ja silloisen ohjelmiston vanhentuminen ajoivat etsimään uusia ratkaisuja toiminnan ohjaamiseen.


Reaaliaikainen seuranta toi yrityksen pimiöstä päivänvaloon

Järjestelmän tuomia etuja ovat mm. ajansäästö, pienentyneet ostolaskut, helppo seuranta, viikoittaiset raportit ja se, ettei mitään jää laskuttamatta. "Kun ennen olimme kirjanpitäjältä viiveellä tulevien raporttien varassa, nyt yrityksen tilannetta on helpompi seurata eikä tule ikäviä yllätyksiä, kun kaiken näkee itse. Voi seurata, mitkä toimet kannattavat ja mitkä eivät. Sanoisin, että emme elä enää sellaisessa pimiössä kuin ennen."


Tulos kasvanut 70 000 euroa Adminetin ansiosta

"Olemme yksi Suomen suurimpia huollon ja korjauksen yrityksiä. Tavaraa siis liikkuu huimat määrät. Enää osia ei jää lojumaan mihinkään, vaan kaikki kirjautuu automaattisesti järjestelmään ja menee laskutukseen, kuten myös asentajien työtunnit. Jos tuntilaput ja tavarat lojuvat jossain Hiacen takapenkillä, se ei tee liiketulokselle hyvää. Arvioisin, että tähän mennessä liiketuloksemme on parantunut noin 70 000 eurolla Adminetin ansiosta."


Adminet on erittäin hyödyllinen LVI-alan yritykselle

Adminet on tuonut yritykseen merkittävää ajansäästöä. Erityisesti aikaa on vapautunut laskujen käsittelystä, kun automatiikka huolehtii lähes kaikesta ja itse laskut tarvitsee vain hyväksyä. "Ennen toimistolla istuttiin pidempään, erityisesti silloin kun laskutettiin. Nyt työt tehdään siinä 8–16 välillä. Ajallisesti laskutuksesta on jäänyt pois pari päivää viikossa – se on aika paljon. Nyt jää paremmin vapaa-aikaa ja työaika tulee järkevämmin käytettyä. Jos pyörii tässä samalla huolto-, korjaus- tai rakennusalalla, niin suosittelen. Adminet on sellainen systeemi, että tästä en luovu kirveelläkään."




 

Marko Hiltunen, Uudenmaan Lämpötekniikka Oy


Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla toimiva Uudenmaan Lämpötekniikka Oy tarjoaa LVI-taloteknisiä palveluita pääasiassa taloyhtiöille ja liikekiinteistöihin. Palveluvalikoimaan kuuluvat talotekniikan palvelut korjausrakentamisesta LVI-huoltoon. Adminetin käyttöönoton myötä yrityksessä siirryttiin 2010 luvulle.


LVI-alan markkinatilanne vaatii yritykseltä sähköisiä toimintatapoja

Uudenmaan Lämpötekniikka Oy:ssä lähdettiin vaihtamaan järjestelmää, kun nähtiin, että markkinatilanne on muuttumassa. Toiminta ei ollut riittävän tehokasta ja katteet eivät olleet kohdillaan. Yrityksessä on siirrytty täysin sähköiseen maailmaan. Laskut tulevat ja lähtevät sähköisesti, työmääräimet luodaan suoraan Adminettiin ja työt ja tarvikkeet lisätään sinne asentajan toimesta.


Palkanlaskennassa koettiin suurin muutos

Suurin kulu tällaisessa haalariporukassa on palkkakulut. Aikaisemmin kirjasimme tunnit kahteen paikkaan ja palkanlaskennan käsittely tapahtui monessa portaassa. Nyt, kun asentaja merkitsee tunnit yhteen paikkaan, tieto on samalla kirjauksella sekä laskutuksessa että palkanlaskennassa”, kertaa osakas Marko Hiltunen.

Tarkemman talous- ja projektiseurannan avulla on myös tuloskuntoon päästy puuttumaan, mikä edesauttaa pärjäämistä haasteellisessa markkinatilanteessa.




 

Kari Aalto, R.A. Wickholm Oy



R.A. Wickholmin toiminta käynnistyi alunperin yhden miehen kattopeltifirmana vuonna 1959. Tänä päivänä R.A. Wickholm on noin viiden miljoonan liikevaihtoa pyörittävä LVI-, metalli- ja peltialan yritys. Emofirmassa on 55 työntekijää ja tytäryhtiössä Pelti ja ilmanvaihto Ahti Mäkinen Oy:ssä seitsemän. Asiakkaita ovat kunnat, kaupungit, valtio ja yksityishenkilöt. Markkina-alue on 100 kilometrin säteellä Elimäeltä, Kymenlaaksossa. Syy miksi R.A. Wickholmilla lähdettiin kartoittamaan muita järjestelmiä, oli puhtaasti taloudellinen.


Ulkoistettu taloushallinto oli Adminettiä kalliimpi vaihtoehto

Alkusysäyksen muutos sai, kun toimitusjohtaja Kari Aalto kävi katsomassa ensimmäistä vedosta tilinpäätöksestä. Aalto yllättyi suuresta kirjanpitokustannuksesta. "Se oli ihan älytön summa. Admicomin esittämät kustannukset olivat hieman toisenlaiset ja Adminetin demoversio näytti äärimmäisen hyvältä."


50 000 euroa säästöä vuodessa

Adminet on tuonut tullessaan uudet toimintatavat ja uusia työtehtäviä toimitusjohtajalle, sihteerille ja työnjohdolle. "Extrana tuli kaikille töitä lisää, mutta se oli lähtiessä tiedossa, koska tilitoimisto oli hoitanut kaikki hallinnon työt. Koemme, ettei töiden lisääntyminen ole niin merkittävä seikka, etenkään, kun opitaan hyödyntämään järjestelmää täyspainoisesti. Taloudellista säästöä olemme saavuttaneet noin 50.000 euroa vuositasolla."


Laskutus ja ostaminen helpompaa ja tehokkaampaa

Tyytyväisiä ollaan myös siihen, että myyntilaskut lähtevät sähköisessä muodossa tai Itellan kautta. Laskutuspuolella on paljon muitakin hyviä puolia, mm. maksuerätaulukon ja laskun tekeminen on helpompaa ja nopeampaa kuin aikaisemmalla järjestelmällä. "Ostaminen ja hintojen vertailu on helpompaa kuin aikaisemmin. Laskutuksen kannalta on äärimmäisen näppärää, kun ostolaskulta saa rivit suoraan myyntilaskulle. Nykyään pientarvikkeet eritellään ja laskutetaan tarkemmin. Uskon, että saamme laskutettua asennustarvikkeita aikaisempaa enemmän asiakkaalta."




 

Jouni Partanen, Ilmastointiasennus Partanen Oy



Joutsenossa ja ympäri Etelä-Karjalaa toimiva Ilmastointiasennus Partanen on laajentanut toimintaansa pikku hiljaa vuosien saatossa. Ilmastointiasennus Partanen tarjoaa ilmastointialan töitä niin julkiselle puolelle, alueen tehtaille, rakennusliikkeille kuin yrityksille. Yrityksessä halutaan panostaa liiketoiminnan kehittämiseen ja laadun parantamiseen, minkä vuoksi omaa toimintajärjestelmää ryhdyttiin kehittämään. Adminetin käyttöönotto oli yksi vaihe toimintajärjestelmän kehittämisprosessissa.


Liian paljon turhaa työtä ennen Adminetin käyttöönottoa

Pohtiessaan alkusysäystä Adminetin hankintaprosessiin Jouni Partanen toteaa: ”Tuskastutti vuosi vuodelta enemmän ja enemmän ja mietitytti onko tässä mitään järkeä. Tuli tolkuttoman paljon tehtyä sellaista työtä, joka ei näkynyt missään. Oma ajankäyttö ei tuntunut järkevältä.” Nyt Ilmastointiasennus Partasella on Adminet käytössä koko laajuudessa: taloushallinto, palkkahallinto, johdon työkalut, materiaalihallinto, projektinhallinta ja rahaliikenne.


Pöytälaatikkoon ei kerry enää paperia

Adminetin myötä yritys on siirtynyt sähköisen kirjanpidon ja laskutuksen aikakauteen. ”Pöytälaatikkoon ei kerry enää mitään, siellä on vain purukumipussi. Aikaisemmin sinne kerääntyi hurja pino paperia kuukaudessa”.


Toimitusjohtajalla on enemmän vapaa-aikaa

Yrityksessä on Adminetin käyttöönoton myötä säästetty paljon aikaa. ”Olen huomannut, ettei iltaisin ja viikonloppuisin tarvitse kauheasti rutiini- ja paperitöitä pyörittää. Aikaisemmin meni paljon aikaa, kun asioita syötti käsin. Nyt kaikki plärääminen on taakse jäänyttä elämää. Aikaa on säästynyt merkittävästi. Eikä säästyneen ajan käytössä ole ollut mitään ongelmaa”.




 

Harri Salminen, MHS-Asennus Oy


Lempääläinen MHS-Asennus Oy työllistää tällä hetkellä n. 15 työntekijää. Työtehtävät koostuvat pääsääntöisesti LVI-urakoinnista sisältäen IV-kanavat ja laitteet sekä LV-puolen laitteet ja tarvikkeet. Asiakkaista eniten työllistävät valtio, kunnat ja teollisuus. Yrityksen käyttämä entinen ohjelma tuntui liian raskaalta, monimutkaiselta ja laajalta yksin käytettäväksi, jolloin päätettiin lähteä kokeilemaan Adminettiä.


Sähköinen taloushallinto hoituu luotettavasti automatiikalla

Adminetin myötä MHS-Asennuksen taloushallinto muuttui sähköiseksi. ”Omat hommat ovat vähentyneet huomattavasti. Nyt laskut tulevat sähköisenä ruudulle ja kirjautuvat kohteelle. Meille jää tarkistus ja hyväksyminen maksuun. Automatiikka hoitaa loput. Asentajien merkitessä vielä tuntinsa kohteelle, näen koko ajan kohteen tilanteen ja voin laskuttaa, mitä on laskuttamatta.


Adminet on selkeä, järkevä ja helppokäyttöinen

Osa asentajista hoitaa tuntien syötön tuntikortille. ”Asentajat, jotka käyttävät Adminettiä ovat sanoneet, että ohjelma vaikuttaa selkeältä. Osa asentajista täyttää tunnit työpaikan koneilla ja osa kotona. Palkanmaksu on erilainen, mutta helppo entiseen verrattuna. Verratessani Adminettiä siihen, kun edellinen ohjelmisto tuli käyttöön, niin kyllä tämä meni kuin vettä vaan. En ole talousalan osaaja, mutta silti tämä on selkeä ja järkevä. Tehty niin automatisoiduksi ja helpoksi kuin mahdollista. Ajansäästöä on tullut”.


Tulevaisuus on automatiikassa ja toimialalle räätälöidyissä ratkaisuissa

Kysyttäessä kenelle Harri suosittelisi Adminettiä, hän vastaa nauraen: "En kenellekään. Jos muut haluaa tehdä kaikki asiat vaikeasti ja käyttää paljon aikaa, käyttäköön. Mä voin sillä aikaa tehdä enemmän ja kotiuttaa urakat. Tosiasia on, että nykypäivää on se, että tiedot ovat sähköisessä muodossa ja pitkälle automatisoituna. Adminet on räätälöity suoraan LVIS-alalle ja tällä kyllä pärjää keskikokoinen yritys, ja myös isommat."




 

Jari Vartiainen, Kuopion Putki & Säätö Oy


Kuopion Putki ja Säätö toimii Kuopion talousalueelta. Yrityksessä löytyy osaamista kiinteistöjen LVI-huolto- ja korjaustöistä, LVIA-urakoinnista, säätölaitetöistä, öljylämmityksestä sekä maalämpöjärjestelmien suunnittelusta ja toteutuksesta. Kuopion Putki ja Säätö palvelee niin yrityksiä, yhteisöjä kuin yksityisiäkin. Valtaosa yrityksen asiakkaista on asunto-osakeyhtiöitä ja julkisen sektorin toimijoita. Ohjelmiston vaihdon myötä on saavutettu säästöjä sekä kustannuksissa että ajassa mitattuna.


Merkittävää säästöä ja LVI-alan hinnastot ajan tasalla

Kuopion Putki & Säädössä taloushallintoa hoiti aiemmin täyspäiväinen konttoristi, joka tekee Adminetin myötä töitä osa-aikaisesti. Putki&Säädön Jari Vartiainen laskee, että säästöä kiinteisiin kustannuksiin, pelkästään konttorin puolella, on ensimmäisellä tilikaudella tullut yli 30 000 euroa. Se on merkittävä säästö alle miljoonan liikevaihdolla toimivassa yrityksessä. ”Adminetissä hinnastojen päivitykset ovat aina ajan tasalla, joka on todella iso asia meille”.


Laskutus hoituu helposti ja luotettavasti sähköisenä

Laskut tulevat ja lähtevät sähköisesti, eikä kirjekuorien avaamista ja postitusta enää yrityksessä harrasteta. Jari kiittelee, että siirtyminen sähköiseen laskutukseen oli jopa yllättävän helppoa. Laskutus on pelannut alusta asti ilman sekaannuksia.


Tehokkaampaa viestintää ja urakoiden kannattavuuden kasvua

Sähköistä laskutusta tärkeämpänä Jari pitää Adminetin dokumentinhallintaa: "Skannaamme Adminettiin esimerkiksi urakointikohteen tietoihin kuvat ja muut asiakirjat. Määriteltyämme käyttöoikeudet asentajille, he pääsevät käsiksi kohteen kuviin ja asiakirjoihin suoraan työmaalta tai kotoa käsin. Näin vältytään kuvien etsimisiltä, mutu-tiedon käyttämiseltä, turhilta puheluilta ja ajokilometreiltä. Nämä asiat tuovat meille ison säästön, mikä näkyy tulevaisuudessa urakoiden kannattavuudessa”.




 

Kari Mänty, LVI-Kari Mänty Oy


LVI-Kari Mänty Oy työllistää noin 13 henkilöä ja työt koostuvat laidasta laitaan urakoinnista ja suunnittelusta. Myymälä on ollut alusta saakka vahva tukijalka yritykselle kuin myös saneeraus-, huolto- ja kunnossapitotyöt. Adminetin käyttöönotto tuli ajankohtaiseksi, kun yrityksessä alettiin pohtia miten myymälän tuotteiden haku rekisteristä olisi nopeampaa.


Paperiton toimisto, taloushallinto ja urakkalaskenta samassa ohjelmistossa 

Jo kaksikymmentä vuotta Hanakat -ketjuun kuulunut LVI-Kari Mänty etsi pitkään järjestelmää, jossa taloushallinnon ja urakkalaskennan toiminnot olisivat samassa paketissa. Adminettiin siirtymisen syinä Kari nostaa esille nettikäyttöisyyden, sähköisyyden ja pitkälle automatisoidut sovellukset. ”Eivät muut ole sähköisyydessä ja nettikäyttöisyydessä tällä tasolla kuin Adminet. Meillä on pitkään ollut tavoitteena paperiton toimisto”, Kari Mänty sanoo.




 

Kimmo Parkkinen, VTK-LVI Myynti Parkkinen Oy


VTK-LVI Myynti Parkkinen Oy sijaitsee Oulun läänin eteläosassa, Nivalassa. Yritys tekee huoltotöitä, LVI-asennuksia, -urakointia, yrityksille ja yksityisille. Urakat ovat pääosin putki- ja ilmastointiurakoiden saneerauksia.

Asiakkaiksi ovat muodostuneet kunnat, liikelaitokset, taloyhtiöt ja yritykset. Töiden perässä on toisinaan lähdetty Nivalaa pidemmällekin, mutta päätoiminta-alueeksi on Nivalan lisäksi muodostunut Ylivieska, Pyhäsalmi, Haapajärvi ja Haapavesi. Urakoiden lisäksi toimitusjohtaja Kimmo Parkkinen pyörittää yrityksen kiinteistössä LVI-tarvikkeiden vähittäismyymälää, jonka liiketoiminta on jatkunut yrityksen alusta saakka. Adminet otettiin yrityksessä käyttöön toukokuussa 2009.


Helppoutta ja nopeutta yrityksen toimintaan

”Hyvä juttu on, kun Adminetin myötä paperisten laskujen postittaminen on jäänyt pois ja palkanlaskenta on entistä nopeampaa”, kertoo toimitusjohtaja Kimmo Parkkinen.


Hallinnolliset työt ja tilaukset hoituvat suoraan kentältä

Parkkinen on sitä mieltä, että tulevaisuudessa tietokoneet tulevat vahvemmin mukaan kentälle. Internet ja pienikokoiset tietokoneet mahdollistavat, että jokaisella asentajalla on omat tietokoneet. Tilaukset ja työmaiden hoito onnistuu jatkossa suoraan kentältä, ei enää toimistolta käsin.




 

Harri Pesonen, LVIS Pesoset Oy


LVIS Pesoset Oy on keskittynyt LVI-saneerauksiin ja sähköasennuksiin Savonlinnan talousalueella, minkä lisäksi Kerimäellä toimii myös LVIS-tarvikkeiden myymälä. Yritys työllistää parisenkymmentä asentajaa. Toiminnan kehittämisen tärkeänä lähtökohtana nähtiin kulujen ja tuottojen ajantasainen seuraaminen ja tiedon perusteella valintojen tekeminen. Yrittäjä Harri Pesonen kuuli ensimmäisen kerran Adminetistä tuttavaltaan.


Toiminnanohjausjärjestelmän valinta oli selvä: Adminet tuo säästöä ja helppoutta

Kuultuaan Admicomin ratkaisusta Harri Pesonen teki laskelmia ja hätkähti kuinka suuren säästön Adminetillä voisi saavuttaa pelkästään hänen omista töistään. Lisäksi LVIS Pesosten pitkäaikainen kirjanpitäjä oli piakkoin jäämässä eläkkeelle. Toimitusjohtajan rutiinitöiden vähentymisen lisäksi Admicomin ratkaisu mahdollisti, ettei kirjanpitäjän tilalle tarvinnut palkata ja kouluttaa uutta henkilöä.

Nykyään Admicomin automatiikka hoitaa LVIS Pesosten taloushallinnon ja kirjanpidon. Harri ja Heimo Pesonen käyttävät Adminetin sovelluksia ostolaskujen tarkastamiseen, tarjousten laskemiseen sekä urakkaerä- ja laskutyölaskujen tallentamiseen.

Automatiikka hoitaa ostolaskujen käsittelyprosessin vastaanottamisesta maksatukseen. Myös myyntilaskutukseen automatiikka toi ajansäästöä. Yrityksessä tallennetaan laskun tiedot ja rivitiedot Adminettiin. Automatiikka hoitaa laskujen lähetyksen vastaanottajalle oikeassa muodossa.




^ Alkuun


Liity tyytyväisten Adminet -asiakkaiden joukkoon!